Fluval 304 sönder

#1 - 5 februari 2011 20:19
Mitt Fluval 304 gick sönder idag. Tyvärr hade inte djuraffären i stan den reservdel jag behövde, så jag har fått beställa via internet. Men det lär ju ta några dagar innan jag får hem det.
Hur länge kan ett akvarium stå utan tillförsel av syre. Akvariumet är på 200 l, och jag har mycket växter i om det kan hjälpa till? Väldigt tacksam om någon kunnig vill svara
#2 - 5 februari 2011 20:21
antal fiskar

arter

storlekar

vilka växter

?
#3 - 5 februari 2011 20:34
Ca 20 stycken. Guldbarb, Blackmolly, Guldtetra, korallplaty och ett antal malar som jag inte kan namnet på
Guldbarberna är störst ca 3-5 cm, övriga fiskar är mindre. Växter: Nymphaea Lotus och Microsorum (ormbunke).
Detta är de enda jag har men de är rejält stora. Ska säga att jag kör med pmmd också.
#4 - 5 februari 2011 20:51
mkai.. du har inte en cirkulationspump eller något?

200L är ju ändå ganska bra L/fisk för att hålla syret uppe.. det du KAN göra är att ha så många ljustimmar som möjligt och byta 25% vatten per dag.. mata sparsamt eller inte alls.. du har ju torskat ditt biofilter utgår jag ifrån.. det är bättre för fiskarna att "svälta" ett tag än att du går på en spik..

har du mer än 27C i karet kan du ställa om doppvärmaren till 25C eller något.. ju kallare vatten desto syrerikare är det..

har du ett innerfilter så ta så mycket biomaterial från 304an du bara kan och stoppa i det.. se till att bryta ytan och arbeta ner lite syre i karet.. du borde klara dig fint..

Annons