Fluval 304 ytterfilter - Rengöring???

#1 - 6 juni 2006 10:52
tänkte att det börjar bli dags o rengöra ytterfiltret i mitt 250m hörnakvarie..nu till mina frågor:

1: i varje fluval så finns det olika typer av filter osv. behöver man byta ut dessa? eller kan man fortfarande använda dom gamla? det jag har i mitt ytterfilter är något som ser ut som vita runda stenar med hål i mitten samt små krossade svarta kron i påsar. behöver dessa bytas ut?

2: hur ofta ska man rengöra filtret? det var ca 3 år sen jag skaffade akvariet och har inte rengjort det än.

tacksam för ett snabbt svar...
#2 - 6 juni 2006 11:16
Man ska inte byta ut filtermatrealet bara skölja rent det.
#3 - 6 juni 2006 11:17
Och skölj inte i varmt vatten då dör alla goda bakerier.
#4 - 6 juni 2006 11:34
Påsarna med svarta korn kan vara kol. Det brukar man bara använda tillfälligt (ett par tre veckor max) för att tex filtrera bort medicinrester ur akvariet. Stoppa i något annat istället, kanske grov filtermatta i kuber. De vita stenarna med hål i är nog sk makaroner. De kan du gott behålla, men om det behövs kan du skölja dem försiktigt i vatten som har samma temp som akvarievattnet, precis som tetra 1 föreslog.
#5 - 6 juni 2006 11:47
så jag ska inte ta o tömma allt i filtret o sedan fylla på det med vatten igen eller? utan ta upp det stora vita filtret bara?
#6 - 6 juni 2006 12:02
Jag förstår inte riktigt... menar du tömma det på vatten? Tippa ut lite så du kan handskas med det utan att få en sjö på golvet.
#7 - 6 juni 2006 12:39
[quote=tetra 1]Man ska inte byta ut filtermatrealet bara skölja rent det.[/quote]
Dessutom helst skölja det i vatten från akvariet...

Annons