Fluval 305´s medföljand filtermaterial?

#1 - 28 januari 2008 21:10
Hej på er!
Har sedan en tid tillbaka varit på jakt efter ett ytterfilter och har suttit och bollat lite med de olika alternativen.
Såg att till Fluval 305 pumpen så följer det med filtermaterial.
Är detta något bra filtermaterial eller det är bara till att kasta och ersätta med andra grejor?
Tyckte att priset på runt 1000:- var väldigt attraktivt nämligen.

Tanken är att pumpen ska vara till ett 310L kar med några mindre discus samt neontetror.
#2 - 28 januari 2008 22:21
det följer med filtermatta och lite makaroner och kol. kolet ersätter man gärna med något annat sedan och makaronerna räcker bara till 1 korg och det är ju sammanlagt 3 korgar i filtret så du får 2 tomma korgar...
Jag kan rekommendera tetratec 1200 där följer det med lite makaroner filtermatta och små biobollar och är mer komplett och även tystare än fluval; men det är bara ett tips;) http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=68&page=1
#3 - 29 januari 2008 06:22
Fluvalen är enligt mig riktigt bra.
Köp separat filtermatta blå i a4 storlek med tjocklek på 5cm.
Köp den grova.
Kostar väl cirka 30-50kr...
Sen har du ett filter som går och går.
#4 - 29 januari 2008 16:48
1000 är ganska mycket köpte min på www.herkuleszoo.se för lite mindre :P jag kör med JBL micramec dom är überbra! jo varje korg rymmer ungefär en liter beroende på materialets egna volym, du kan senare köpa en filterbehållare till en 405 och en extra korg om du vill.

Läste nånstans om en snubbe som tog bort alla korgar utom topplocket och packade det med sådan här blå filter matta istället för att verkligen optimera volymen :)

Annons