Fluval 4 Plus

#1 - 25 maj 2008 18:53
Jag funderar på att köra 2 st Fluval 4 Plus i mitt 300 Liter istället för min Fluval 305 som jag fick med när jag köpte akvariet.

Varför? Jag vill inte vara med om att jag kommer hem en dag och hela lägenheten är översvämmade och alla fiskar döda. :(

Hitttade denna sidan man kunde beställa i från.
http://www.akvarieshopen.com/fluval-plus-1000-lt-p-872.html

Vet ni om det finns någon annan? bättre? billigare?

Mvh Emil
#2 - 25 maj 2008 19:01
Varför tror du att ett fackmanamässigt monterat ytterfilter skulle vara den största orsaken till översvämmningar i lägenheter?

Dessutom, om du felaktigt monterar ex en slang mellan filter och akvarie som lossar så är det 50% chans att vattenytan sjunker 5-10 cm..
Maffia666
#3 - 25 maj 2008 19:24
Japp kan bara hålla med Gaffel, dessutom så får du inte den filtermassan i ett innerfilter som du får i ett ytterfilter. Nu vet jag förstås inte vad du har för firrar eller hur många?
#4 - 26 maj 2008 06:27
Om ytterfiltret börjar läcka som de gjort tidigare en gång så kommer jag ha KVAR 10-15 cm..

Min fråga var om ni vet någon annan sida som är bättre eller billigare att beställa ifrån?
#5 - 26 maj 2008 07:06
Höj insuget:D till ytterfiltret så kommer du ju ha vatten kvar i akvariet.
Mitt fluval 305 jag hade gjorde jag så med.
Insugs röret kortade jag så insuget var cirka 2cm under ytan.
Hade också problem med att det läckte.
Jag hade mitt 305 stående i en 60liters behållare utifall det skulle läcka.

Du kan ju ha ett innefilter som komplettering i motsatt hörn.
AquaEl Fan3+ http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-innerfilter-fan3-p-173?osCsid=75b975d54a6b71ae8b0dedcd8e9a7fe3

BluModular03
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/blumodular-03-p-4617?osCsid=75b975d54a6b71ae8b0dedcd8e9a7fe3
#6 - 26 maj 2008 07:27
beerzon skrev:
Om ytterfiltret börjar läcka som de gjort tidigare en gång så kommer jag ha KVAR 10-15 cm..

Min fråga var om ni vet någon annan sida som är bättre eller billigare att beställa ifrån?
bättre pris ska du inte räkna med att hitta! i butik kan de ta en bit över 5 hundra för 4+...
#7 - 26 maj 2008 07:28
hur sjutton har ni burit er åt om det börjat läcka helt plötsligt??
#8 - 26 maj 2008 09:59
I mitt fall var det en packning.
#9 - 26 maj 2008 10:01
Fast dubbelmonterade innefilter är rätt trevligt..

Du kan göra rent fintret ordentligt(spola ordentligt med varmvatten och så) pga att du aldrig gör rent dem samtidigt.
#10 - 26 maj 2008 11:13
Dubbla innerfilter funkar fint, du får betydligt bättre flöde i akvariet, och det uppväger delvis den mindre mängden filtermassa.

Fluvals innerfilter är bra, FÖRUTOM att den filtermassa som följer med är alldeles för finporig och sätter igen på nolltid. Det är nästan nödvändigt att göra denna modifikation av filtret:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
Filtret fungerar mycket bättre efteråt: sätter inte igen, får bättre flöde, och biologiska filtreringen förbättras.
#11 - 26 maj 2008 11:13
Xul skrev:
Fast dubbelmonterade innefilter är rätt trevligt..

Du kan göra rent fintret ordentligt(spola ordentligt med varmvatten och så) pga att du aldrig gör rent dem samtidigt.

varför ska man döda bakterierna för man har dubbla uppsättningen filter?
jag kör med dubbla ytter filter och rengör dom växelvis, men jag gör aldrig dom kliniskt rena, finns ingen anledning.

Men det kanske skiljer sej då man har innerfilter ?
#12 - 26 maj 2008 11:29
Nej men det är väl skönt att veta att man kan spola rent ordentligt (själv tar jag kallvatten men gör det ganska rent ändå ( blir inte så mycket liv kvar där skulle jag tro)
Varför spara gegg i onödan.. Du får ju bättre flöde så..

Lite skiljer med ett innefilter, har lite mer av mekanisk karaktär och lite mindre biologisk rening...

Dessutom dubbla ytterfilter... Varför inte göra helt rent.. du gör väl inte rent dessa mer än en gång per år ändå eller
#13 - 26 maj 2008 11:33
Xul skrev:
Nej men det är väl skönt att veta att man kan spola rent ordentligt (själv tar jag kallvatten men gör det ganska rent ändå ( blir inte så mycket liv kvar där skulle jag tro)

Varför spara gegg i onödan.. Du får ju bättre flöde så..

tycker ändå det är onödigt att göra det så pass rent att man riskerar att döda alla bakterier.
Tror inte flödet blir så mycket sämre om man gör rent filtren i en hink akvarie-vatten.
#14 - 26 maj 2008 13:24
Höj insuget:D till ytterfiltret så kommer du ju ha vatten kvar i akvariet.

Mitt fluval 305 jag hade gjorde jag så med.

Insugs röret kortade jag så insuget var cirka 2cm under ytan.

Hade också problem med att det läckte.

Jag hade mitt 305 stående i en 60liters behållare utifall det skulle läcka.

Du kan ju ha ett innefilter som komplettering i motsatt hörn.

AquaEl Fan3+ http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-innerfilter-fan3-p-173?osCsid=75b975d54a6b71ae8b0dedcd8e9a7fe3

BluModular03

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/blumodular-03-p-4617?osCsid=75b975d54a6b71ae8b0dedcd8e9a7fe3

Smart idé! Jag sparar ju mycket pengar. Då slipper jag köpa 2 nya. Fast jag har ett Fluval 2 plus nu och den låter INGET! Det är därför också. Jag har hört min Fluval 305, och den väsnas lite för mycket. Funderar stark på 2 st Fluval 4 Plus.

Tack för alla tips och tankar!
#15 - 26 maj 2008 13:52
.

beerzon skrev:
Smart idé! Jag sparar ju mycket pengar. Då slipper jag köpa 2 nya. Fast jag har ett Fluval 2 plus nu och den låter INGET! Det är därför också. Jag har hört min Fluval 305, och den väsnas lite för mycket. Funderar stark på 2 st Fluval 4 Plus.

Tack för alla tips och tankar!

Köp en ny impeller till ditt 305 och gör som jag beskrev så kommer ditt 305 inte låta och sen om det skulle läcka så är det ytterst lite.
Fluval2 funkar ju som komplement.

Bara man är nöjd.
#16 - 26 maj 2008 19:00
I mitt fall var det en packning.
om filtret läcker från en packning så började den läcka när du stängde filtret efter rengöring pga att du inte stängt den korrekt eller att du skadat packningen och därför ska man alltid känna runt filtret när man startat den efter en rengöring och försäkra sig om att inget vatten läcker ut! Ett filter börjar helt plötsligt inte läcka av sig själv ...
#17 - 28 maj 2008 04:22
Är det nån som har Fluval 4 Plus? har du utblåset över eller under ytan?

Jag såg ett projekt tror jag som hade Fluval 4 Plus med utblåset under ytan. Hur syresätts vattnet då?
#18 - 28 maj 2008 07:20
1 Har du växter är det ointressant

2 Även under ytan kommer vattenytan att snurra och kunna ta upp syre.

Dessutom stänker det mindre

(Och nu snackar jag utan diffusor)
#19 - 28 maj 2008 08:00
Xul, du menar att man kan ha utblåset under ytan och att vattnet endå blir syrerikt?

Vad menade du med att växterna var ointressant? jag har växter men de du menar är att det inte är några problem om jag förstått rätt? :)
#20 - 28 maj 2008 11:49
beerzon skrev:
Är det nån som har Fluval 4 Plus? har du utblåset över eller under ytan?

Jag såg ett projekt tror jag som hade Fluval 4 Plus med utblåset under ytan. Hur syresätts vattnet då?

Jag har utblåset strax under ytan. Då är det bra snurr på vatten.

Att ha det över gör nog mer oljud än nyttan. Hände när vattennivå minskade då var det inte så stor yta som var i rörelse (snabbt som jag ville ha).
#21 - 28 maj 2008 13:14
Jag har ca hälften under ytan och hälften över nu då låter det inte så mycket. Men när jag kör mina Fluval 4 Plus sen så blir det under ytan så jag kan sova gott. :)

Annons