Läst endel trådar angående luftbubblor, men hur effektiv är egentligen Venturi Ventilen när det gäller syresättning?
har igång den nu & det bubblar utav h-vete, lite irriterande är det däremot att det lever om endel=)
då är pumpen oerhört underdimensionerad om den kan bli igensatt på 1 dag!Leo_Zvar skrev:japps,jag startade karet igår,men jag har använt allt matrial från förra karet förutom 1 växt,så dom goda bakterierna förutom No2 finns kvar.
har inte gjort no nitrit test än men tänkte göra de n.u
ska jag vara ärlig så kollade jag aldrig filtret som var begagnat innan jag hade i allt.
åheim skrev:då är pumpen oerhört underdimensionerad om den kan bli igensatt på 1 dag!
åheim skrev:Antar att du kör en fluval 4+ och den erbuder tyvärr inte så mycket filteryta men har du väldigt få fiskar kan den räcka som enda filtrering! Kan nog gissa att fiskarna kände av den gamla skiten, mögelsporer mm. som suttit och ruttnat i filtermattan och som löstes upp i karet och förgiftade dem...
Azur skrev:Du har antagligen inte syrebrist, utan ammoniak eller nitrit. Vattenbyte & en struken tesked salt i vattnet rekommenderas.
Fluval 4'an har väldigt finporig filtermatta som sätter igen väldigt lätt, ett tips är att "modda" filtret till att använda blå filtermatta istället:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
Filtret fungerar mycket bättre efteråt.
Filtermatta är akvarieslang som azur använder för just skumkudde (skumpatron) som du kallar det:)Leo_Zvar skrev:har icket finporig filtermatta,har endast skumkudde
men länken du skrev var då himla intressant :)
Finns 3st olika filter att välja på till Fluval 4plus
1 Skumkudde,"vilket jag har" "Grov" tar bort stora partiklar
2 Extra fint filter, för extra fint vatten
3 Specialfilter med aktiv kol, för speciella ändamål.tar hand om flytande avfall,föroreningar och rester från mediciner.