Fluval 4 till 150 Liters

#1 - 2 oktober 2009 20:02
är fluval 4 plus för stor för ett 150L ? tycker det strömmar oerhört mycker även på lägsta inställning

mvh Lasik
#2 - 2 oktober 2009 20:11
det är bara drygt 6,5ggr akvarievolymen/tim så det beror på vad för typ av fisk du har! Du kan placera pumpen på bakre glaset och rikta strålen mot frontglaset så blir stora delar av karet lugnt! Annars sätt en grov slang på utblåset, vill du ha ännu lugnare så kan du även sätta en bit filtermatta på slangen!
#3 - 2 oktober 2009 22:21
Har själv haft ett och tycker det är på tok för klent faktiskt. Har nu ett Eheim 2048 + en cirkulationspump på filtermatta. Eheimfiltret tycker jag har gjort underverk i karet hittills och jag tror dessutom det gör större nytta än fluval 4plus.
#4 - 3 oktober 2009 10:22
Jag har 9 Guppys 10 neon tetror o 6 guldtetror i, dom verkar gilla det stora flödet men funderade på hur det gick för dom inatt om nån blev "insugna" av pumpen. ska räkna dom när jag får tid. o hur ska man placera pumpen tystast/bäst ? tyckte den förde ganska bra väsen.
#5 - 3 oktober 2009 15:01
Lasik skrev:
Jag har 9 Guppys 10 neon tetror o 6 guldtetror i, dom verkar gilla det stora flödet men funderade på hur det gick för dom inatt om nån blev "insugna" av pumpen. ska räkna dom när jag får tid. o hur ska man placera pumpen tystast/bäst ? tyckte den förde ganska bra väsen.
Prova att dra ur och sätta i sladden upprepade gånger, Jag kan alltid hitta det där "magiska" läget på mina fluval då de blir så gott som knäpptysta!
#6 - 3 oktober 2009 15:05
Hogan1 skrev:
Har själv haft ett och tycker det är på tok för klent faktiskt. Har nu ett Eheim 2048 + en cirkulationspump på filtermatta. Eheimfiltret tycker jag har gjort underverk i karet hittills och jag tror dessutom det gör större nytta än fluval 4plus.
Eheim 2048, 600L/tim 3,9dl filtervolym!
Fluval 4+, 1000L/tim 7dl filtervolym! Vilken som gör mest nytta är det väl ingen tvekan om va;)
#7 - 3 oktober 2009 18:17
åheim skrev:
Eheim 2048, 600L/tim 3,9dl filtervolym!

Fluval 4+, 1000L/tim 7dl filtervolym! Vilken som gör mest nytta är det väl ingen tvekan om va;)

Jag kan bara jämföra med vad jag ser i akvariet. Med Fluvalfiltret hade jag ALDRIG riktigt klart vatten och med Eheimfiltret tog det mindre än en vecka innan det var kristallklart. Att jag får göra rent filtret lite oftare spelar ingen roll för min del. Jag har själv sjungit fluvals lov i andra trådar - dock ej vad gäller deras innerfilter. Egentligen skall man väl jämföra Fluval 4 plus med Eheim 2252 för att det skall bli mer rättvisande och då är det som jag ser det ingen match alls. Ungefär som Öis-Kalmar idag... 4-2.:)
#8 - 4 oktober 2009 09:18
Pumpar/filter?

Har en liten fråga, när man köper ett färdigt paket med t ex möbelakva där pump och allt ingår. Brukar dessa räcka t ex till malawi. Det verkar som många kör med kraftigare pumpar. Jag har bla ett juwel trigon 190, och har inte en susning om vad det är för kraft i det, och om jag inte kastat det av misstag så fanns det inga papper med om det???! Har funderingar på mbuna ciklider längre fram. När jag mäter pH i mina kar ligger det alltid runt 7. Vågar man ha sådana ciklider då utan tillsätta bikarbonat eller annat. Läst på flera ställen om att pH inte är så jättenoga, men känner mig osäker. Det blev ett litet sidospår till rubriken. Lizz.
#9 - 4 oktober 2009 09:23
Totalt tekniskt okunnande!

Måste bara lägga till att jag är totalt tekniskt inkompetent, har inte riktigt fattat varför de som tex har moduler verkar fylla dessa med klippta filter bitar runt själva pumpen??? Frågade i affären men den tjejen låg tydligen på samma nivå som mig och kunde inte svara på det. Liss[:o]

Annons