Fluval 403 - Vattenläckage

#1 - 30 mars 2008 16:57
Efter att ha plaskat ner hela golvet och tömt haöva akvariet pga hävert effekt och pump som uppträder idiotiskt. Måste säga att jag inte fattar hur vi / ni kan acceptera konstruktioner som fluval 403 och betala de priser de kostar. Jag köpte min första igår för en billig penning (ångrar mig redan) så skulle jag få igång sk-en.... men den stora oringen får jag inte riktigt att passa. dvs skall det sitta på den övre eller nedre falsen på locket eller vart katten skall den sitta? pumpen läcker från kanten och rätt som det är rasslar det till och det sprutar vatten runt hela kanten... :mad:

Kan ngn förklara för mig eller kanske ta en bild var den där oringen skall sitta?

MVH

Johan

Tack på förhand.
#2 - 30 mars 2008 17:33
403 är nån gammal modell... ställ filtret i badrummet och prova dig fram var o-ringen skall sitta:)
Bilagor:
#3 - 30 mars 2008 17:50
Kanske en 304?
#4 - 30 mars 2008 17:50
Jag har gett upp. oringen åker av hela tiden. skall försöka få tag på en ny.
#5 - 30 mars 2008 17:52
Är pumpen ny?
Isf ska du inte behöva köpa en ny o-ring utan det är bara att hitta var den ska sitta;).
#6 - 30 mars 2008 17:56
Sprängskiss, kanske hjälper något?

http://www.hagen.com/uk/aquatic/manuals/fluve21.cfm
#7 - 31 mars 2008 05:07
Sprängskiss, kanske hjälper något?

http://www.hagen.com/uk/aquatic/manuals/fluve21.cfm

Japp det gjorde det. Hade gett upp men kunde inte låta bli efter att ha läst lite mer i manualen. Tror det skall fungera nu skall testa fullt ut ikväll.

tack för hjälpen

J :)
#8 - 31 mars 2008 07:36
Jag borrar alltid ett litet hål på röret som suger ca 1.5cm under vattenytan, då är det inte många liter som kommer ut vid ett havveri av något slag.
Maffia666
#9 - 31 mars 2008 18:09
jontebgood skrev:
Efter att ha plaskat ner hela golvet och tömt haöva akvariet pga hävert effekt och pump som uppträder idiotiskt. Måste säga att jag inte fattar hur vi / ni kan acceptera konstruktioner som fluval 403 och betala de priser de kostar. Jag köpte min första igår för en billig penning (ångrar mig redan) så skulle jag få igång sk-en.... men den stora oringen får jag inte riktigt att passa. dvs skall det sitta på den övre eller nedre falsen på locket eller vart katten skall den sitta? pumpen läcker från kanten och rätt som det är rasslar det till och det sprutar vatten runt hela kanten... :mad:

Kan ngn förklara för mig eller kanske ta en bild var den där oringen skall sitta?

MVH

Johan

Tack på förhand.
Japp det kan vara "lite" meckigt att få o-ringen att stanna på plats, men när du hittat var den ska sitta och filtret håller tätt, så har du ett bra filter ;). Har själv en 403:a från 1990, och det enda jag bytt är just denna o-ring. Men annars så pumpar filtret på år efter år.

Annons