fluval 404

#1 - 21 juli 2003 17:09
hellu

Har läst att några har skrivit att dessa är knäpptysta, det är inte mina två. Funderar på om det kan vara att jag <u>inte</u> har slangarna spikrakt upp/ner till filtret. Kan det vara därför det brummar lite extra?
Hur har ni ?
#2 - 21 juli 2003 17:10
Mitt låter inte mycket. Knappt hörbart. Mina slangar hänger rätt bra.
#3 - 21 juli 2003 19:13
mitt susar bara knappt hörbart mina slangar hänger lite åt sidan okså
#4 - 21 juli 2003 20:11
Min låter rätt mycket också. Har försökt alla knep jag kan men den brummar lika mycket ändå.
#5 - 21 juli 2003 20:31
Samma för mig, ett malande ljud som hörs i hela rummet om det är tyst.

M.W
#6 - 22 juli 2003 14:19
Hej!

Ljud är så väldigt personligt. Det beror på var man bor och vem man frågar. Bor man på landet i eget hus så är där dödstyst på nätterna. Bor man i lägenhet i stan så är där ständigt ljud runtomkring.

Bästa sättet att få info är att fråga nån som har både eheim och Fluval hemma för då kan man få en uppfattning.

Ett trick att undvika stomljud är att ställa filterpumpen på en bit skumgummi av lämplig sort, eller att hänga den i gummistroppar som man har till släpvagnskapell. Detta hjälper mot vibrationer, men inte mot andra ljud.

Urban, på landet.

#7 - 22 juli 2003 14:35
Jag bor vid centrumringen i centrala Linköping där det är massivt med trafik dygnet runt. Min Fluval 404:a hörs väldigt tydligt ändå, och om man vill sova i vardagsrumsoffan så är det, utöver det vinande turbinljudet, ett dovt 50Hz muller som man blir lätt tokig av.

Farsan bor på "landet" där det är knäppttyst och det är helt omöjligt att höra hans Eheim 2224 Professionell.

Att pumphuvudet till 404:an bara är ett stort skal runt turbinen som fungerar som klanglåda lär ju göra sitt till.
#8 - 22 juli 2003 14:44
Mitt Fluval låter knappt INGENTING. Eheim är inte så mycket bättre hur mycket ni än hoppas att det ska vara så.
#9 - 22 juli 2003 14:46

Mitt Fluval låter knappt INGENTING

Du kanske menar innerfiltret?
#10 - 22 juli 2003 14:50
Nej, 404'a. Visst surrar det men det hörs bara om man lyssnar noga eller det är mycket sand och skit i det.
#11 - 22 juli 2003 14:50
Varför har du det i en balja?
#12 - 22 juli 2003 14:53
Bra att ha när man öppnar det, då droppar det ju lite. Har lite andra akvarie grejor däri också.
#13 - 22 juli 2003 14:58
Oki. Jag har funderat på att använda balja eftersom det gärna läcker ymmnigt när man just har satt ihop det efter en rengöring och innan det byggts upp ett undertryck i det.

Aquastoppen har gått sönder en gång och muttrarna flera gånger, samt pluggarna som håller fast underdelen av pumphuvudet har en tendens att åka upp - vilket gör att det gärna läcker lite extra efter rengöring.

Men jag har väl ett måndagsexpemplar antar jag. Det är jäkligt robust i övrigt.
#14 - 22 juli 2003 15:06
Låter tråkigt. Mitt håller bra än.
#15 - 22 juli 2003 15:33
Det verkar konstigt att det är så olika ljudnivå på 404:an. Kan det vara varierande kvalitet? Jag bor i en bostadsrätt med ett rätt högljudt fläcktsystem på taket. Med öppen balkongdörr och tyst i övrigt så hörs 404:an tydligt och då är den inlindad i två filtar för att dämpa ljudet. Jag har bytt alla lösa delar i pumpen utan resultat. Man börjar ju fundera...[V][:-47][:-56]
#16 - 22 juli 2003 15:46
mrsonk: denna tråd och alla andra om fluvals mycket varierande kvalitet talar väl sitt tydliga språk.
-glädjen över det låga priset uppväger inte ilskan över den låga kvaliten.
AMEN
#17 - 22 juli 2003 16:07
Ante1: OJÄMNA kvaliteten, möjligen... Jag har iofs en 303, inte en 404, men den är mycket tystare än min dator, susar bara svagt.

En sak jag märkt, är att det gärna blir kvar luft i pumphuset, och då surrar det.
Ni som har ljudliga pumpar: prova att dra ur kontakten, sätta i, dra ur etc ett par gånger. Då hör ni om det kommer bubblor när pumpen startar. Om det vid nån start hörs bubblor, upprepa proceduren en 5-6 gånger så kan ni nog märka att till slut går pumpen tyst.

(I sammanhanget kanske jag skall nämna att den här taktiken för att få ut luft ur pumphuvudet lärde jag mig på mina gamla Eheim)
#18 - 22 juli 2003 16:26
En sak jag märkt, är att det gärna blir kvar luft i pumphuset, och då surrar det.

Håller med. Skaka lätt på filtret och luta det fram och tillbaka lite så brukar det lossna.
#19 - 22 juli 2003 16:29
Som någon sa "Bara rikt folk har råd att köpa billigt".
Vissa har bra erfarenheter av det ena märket, andra av det andra märket så det lär nog bli svårt att få ett absolut svar.
För egen del håller jag nog på Eheim som ett för det mesta bättre filter som dock kostar lite i överkant i svenska butiker.
Sedan finns ju http://www.aquaristic.net, och måste man inte ha korgar att ha fyllningen i och kan tänka sig att ha avstängningskranarna på slangen finns "Classic"serien, gammal som gatan men en minst sagt beprövad konstruktion.
#20 - 22 juli 2003 18:01
min fluval 303 låter knappt något. Ruska ur luften så ska ni se att ljudet försvinner.

#21 - 22 juli 2003 19:18
Jag har ett Fluval 403 och det låter inte ett dugg.
#22 - 22 juli 2003 19:43

detta är en omöjlighet att svara på vilket som är rätt och fel i dessa påståenden.

Men jag har en del svar på någras frågor

Jag vet att av Fluval 404 så var dom den första lite av prototyper vilka hade lite små problem av lite var typ men som uppgraderats efter hand kan mycket väl tänkas att dom första modellerna har låtit lite mer. Även en del andra saker har ändrats när det gäller slanganslutningar och backventiler mm.

Jag har en av den nyare modellen vilen är väldigt tyst det är klart anstränger man sig för att höra den så visst den låter lite men inte mer än något annat filter av andra märken vad gällande kvalitet vet jag många fluval pumpar som är både 10 och kanske nästan 20 år gamla som funkar aldeles utmärkt fortfarande och inte häller gör något direkt brumljud av sig.

Har även en 303 som har en bunke år på nacken men funkar och är tyst fortfarande som om den var ny.

Sen att Eheim är bättre kan jag väll holla med om sålänge man glömmer prislappen gemför en eheim för samma pengar så vill jag påstå att det är mer skit än fluvalen Har även 2 st eheim ytterfilter vilka är betydligt sämmre än bägge mina fluval och dom ligger i prisklassen runt 1500kr.

Sen är det ju så va att alla har inte råd med att köra BMW Eller Mercedes och alla har inte råd med eheim och då är fluval absolut värt sina pengar.

Och det fins BMW bilar som ochså går i sönder!

Våga Vägra betala för märket.
#23 - 22 juli 2003 21:10
Om man som jag ser till filtervolym, antal liter i timmen och inte minst priset så kan jag stå ut med lite ljud. Man vänjer sig vid att det låter lite om grejorna.

M.W
#24 - 23 juli 2003 07:31

Jag har iofs en 303, inte en 404,

Dom går inte att jämföra. Det är 404:an som låter som fan. 303:an är tyst och fin.

Nej då DÅNAR det och dessutom så är pumpkapaciteten nära noll när det kommer pyttelite luft/CO2 i pumphuset. Då överröstar min pump lätt en hårfön/stavmixer.

Ni som har ljudliga pumpar: prova att dra ur kontakten, sätta i, dra ur etc ett par gånger.

Då hör ni om det kommer bubblor när pumpen startar. Om det vid nån start hörs bubblor, upprepa proceduren en 5-6 gånger så kan ni nog märka att till slut går pumpen tyst.

Det låter som du tror att vi aldrig har gjort rent ett filter =D. Utan att skaka/prime:a/sätta i/ur sladden så kommer 404:an aldrig igång utan står bara och brölar.

min fluval 303 låter knappt något.

Jag pratar om 404:an inte 303:an.

Jag har ett Fluval 403 och det låter inte ett dugg.

Det är ett INNER-filter.

Kom igen nu. Vi pratar inte om att Fluval är skit i sig. Vi pratar om att många har problem med väsnande 404:or. Det är samma sak som att Eheim inte är skit för att deras Ecco-modell suger apknark.

Jag har radat upp alla delar som gått sönder på min 404:a. Det är inte kvalitet, men jag säger inte att den är skit heller. Den är ur vissa synpunkter byggd för krig.

Jag konstaterar bara att jag behövt byta en massa delar som gått sönder på 404:an inom en 3-årsperiod och att den väsnas låååångt mer än min dator (stor tower-modell med geforce-fläkt, cpu-fläkt, el-fläkt och snabbsnurrande UltraSCSI-disk).
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 23 juli 2003 07:44
Dom enda riktigt bra ytterfilter som har funnits är de gamla Eheim-modellerna (minst 10 år sedan som de försvann på marknaden). Det var de modeller som man kunde plocka isär helt (även motorhuset) och byta spole, lager och packningar etc. Fantastiska filter.
Allt har inte gått framåt i akvariehobbyn[:(].
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#26 - 23 juli 2003 07:48

Dom enda riktigt bra ytterfilter som har funnits är de gamla Eheim-modellerna (minst 10 år sedan som de försvann på marknaden). Det var de modeller som man kunde plocka isär helt (även motorhuset) och byta spole, lager och packningar etc. Fantastiska filter.

Farsan har precis ställt undan ett sånt filter. 30-år gammalt (ett år äldre än mig). Inte för att det strulade, utan för han ville ha lite mer flås. 8-)
#27 - 23 juli 2003 08:13
jag har ett sådant filter som jag inte använder, någon som vill ha det av nostalgiska skäl så hör av er.
det funkar.
#28 - 23 juli 2003 08:50
Min Eheim pro2 är iaf väldigt tyst. bara lite brumm som hörs på natten när det är knäpptyst, men egentligen inget störande.
#29 - 24 juli 2003 01:00
skulle kunna tänka mig att det beror en hel del på hur man har placerat sitt filter också. står det helt fritt utan att stå på något som kan ge resonans så e det säkert inga problem men står det på en hylla eller som en del i en balja så kan ju detta ge en hel del resonans. testa att sätt filtret på en bit skumgummi eller något dämpande och hör om det blir bättre, annars kan det vara impellern som är sliten och ligger emot i turbinhuset.
#30 - 24 juli 2003 08:25

skulle kunna tänka mig att det beror en hel del på hur man har placerat sitt filter också.

På massivt ekgolv.

testa att sätt filtret på en bit skumgummi eller något dämpande och hör om det blir bättre

Låter lite b:igt att behöva göra det ärligt talat. Skakar filtret så mycket att det kräver skumgummi är det ju från början inget bra filter.

, annars kan det vara impellern som är sliten och ligger emot i turbinhuset.

BTDT. Då låter det som en stavmixer/borrmaskin ungefär 8-).
#31 - 24 juli 2003 08:39
ett filter ska inte behöva ställas i isolerade lådor, på skummgummi, placeras på vissa höjder osv. för att man ska stå ut med dom.
-dom skall ställas på golvet under burken oavsett golvtyp och dom skall vara tysta.
klarar dom inte det så suger dom.
står man ut med det så är det ok för den som gör det.
jag gör det inte.
#32 - 12 augusti 2003 15:27
jag struntar i om jag låter som en snobb-bög. jag vet att jag inte är det så därför säger jag det. min 404 som jag hade till min 540 lät/låter mer än mina 2! eheim 2250 (dom är stora som reningsverket i norsborg). jag tycker att 404an SUGER. Men jag kan rosa fluval oxå: min fluval 1a har snurrat i mer än 3 månader utan rensning (i diskus karet).
#33 - 23 juli 2004 10:21
japp, ett år sen den här tråden, och nu sitter jag med eheim. heja!
#34 - 23 juli 2004 10:26
Ursprungligen skickat av syke

japp, ett år sen den här tråden, och nu sitter jag med eheim. heja!

Det kan jag meddela att även jag gör, ett Eheim 2229 intervallfilter. Nu har jag ett porlande ljud istället, men hellre det.

Mvh
Tobbe
#35 - 23 juli 2004 14:36
Har precis dragit igång mitt nya 404.
Kan inte direkt klaga på ljudnivån, men vad jag däremot tycker är lite skummt är att det är otroligt lågt vattenflöde.
Enligt uppgifter så skall filtret pumpa ca 850L/H när det är fullt belastat med filtermaterial (1300L/H tomt).

Har dock mycket svårt att tänka mig att mitt pumpar 850L/H just nu, då jag i princip inte känner någon rörelse i vattnet när jag sätter ner handen 3dm framför utblåset...

Någon som varit med om detta eller har jag kanske gjort något fel!?
#36 - 23 juli 2004 15:47
Testa att dra ur o sätta i kontakten 1-2 gånger
#37 - 23 juli 2004 16:12
Eheim gäller alltid har flera Fluval o Eheim
kolla bara fastsättning o rengöring så är allt till Eheims fördel

Annons