Fluval 404 som väsnas...

#1 - 22 mars 2007 08:01
Har köpt mig en Fluval 404 ca 1 år gammal men det för ett himla oväsen för sig. Har skakat ut luft ur den och vänt o vridit o grejat så det ska inte finnas någon luft kvar i den. Vad kan det vara som låter och vad kan jag göra för att få tyst på det? Kan inte åka till djuraffären där jag har garantin heller för det ligger på tok för långt bort... Någon som har några tips?
#2 - 22 mars 2007 08:14
ring butiken
dom kanske kan skicka en ny rotor eller axel åt dig då det låter som det är den som verkar vara defekt.
#3 - 22 mars 2007 08:16
jo jag försökte men det gick bara om jag kom dit med pumpen...
#4 - 22 mars 2007 09:03
ajdå ..

Därför jag bara handlar Lokalt
Testa o plocka isär det o se om de kommit in skit eller om du kan lokalisera felet
I annat fall är de bara du sätter dig i bilen och åker
#5 - 22 mars 2007 11:18
jo jag handlar alltid lokalt annars men jag köpte pumpen begagnad för ett bra pris med tanke på hur dyrt det kunde blivit annars. Men kan man inte beställa delar på nätet någonstans?
#7 - 22 mars 2007 18:33
illa då har du ju ingen garanti heller
Garantin gäller bara ursprungliga köparen
inte om någon säljer en produkt vidare då är de andrahands säljaren som får ta på sig den kostnaden
#8 - 22 mars 2007 21:00
men hur ska dom igentligen veta att du inte är den "förstaköparen" när de inte står dit namn på garantisedeln eller på kvittot ;)
#9 - 24 mars 2007 07:11
ne jag vet inte hur dom ska veta det...det ska ju dom skita i. Jag har fixat det nu iallafall...tack för hjälpen allihop!
#10 - 27 mars 2007 18:43
Thorn skrev:
Vad kan det vara som låter och vad kan jag göra för att få tyst på det?... Någon som har några tips?
Jag om min sambo har en Fluval 404 till vårt akvarium. Då det cirkulerar närmare 400 liter vatten i timmen genom slangarna och pumpen, så kan det tyvärr inte ske ljudlöst.

Dock upptäckte vi precis som du att den tyvärr lät lite mer än planerat.
Det man kan göra är att ställa den i akvariemöbeln/akvarieskåpet under akvariumet och linda in den i handdukar. Det dämpar ljudet en hel del.
Kolla även så att det inte står och vibrerar eller durrar någonstans. Det räcker med att en skåplucka sitter lite löst och vibrerar så ökar ljudet avsevärt.

Det är ett bra ytterfilter, men tyvärr låter den en hel del.
Kan även påpeka att man vänjer sig med ljudet även om det tar sin lilla tid i början.
#11 - 27 mars 2007 20:09
jodå...men det får inte plats i möbeln. Slangarna blir krökta lite för kraftigt då. Men jag bytte impellermagneten i den och den blev tystare. Sen så räknade jag inte med att den skulle bli knäpptyst men nu är det faktiskt ganska behagligt ljud :)

Annons