Fluval 405 eller Aquael UNI MAX 500

#1 - 7 juni 2008 18:31
Så, då börjar det bli dags att införskaffa mig ett ytterfilter till mitt 350-liters. Frågan är som det står i rubriken:

Fluval 405 eller Aquael UNI MAX 500.

Det jag planerat att ha i slutändan i mitt akvarium:

runt 15-20 tigerbarber
7 Praktbotior
3 siamesiska algätare

Det blir alltså en asienbiotop.

Alla tips välkommna, och jag ursäktar igen för alla frågorna [:o]
#2 - 7 juni 2008 20:57
Ingen som har erfarenheter av något och kan skriva ned en rad eller två? ;)
#3 - 7 juni 2008 22:44
ja har erfarenhet av båda och det är bra filter båda två! fluval är lite enklare när man ska koppla bort slangarna vid rengöring och väldigt smidiga flexibla slangar men arbetar lite ljudligare (men inte störande) än aquael som är otroligt tystgående! aquael unimax har grova och otympliga slangar och vattnet passerar uppifrån och ner och böset samlas då i översta filtermattan istället för att samlas på botten som i de flesta andra filter då de drar vattnet underifrån och upp och detta tycker jag är en nackdel då det sätter igen filtermattan i onödan. aquael 500 har 2 in och 2 utblås vilket förbättrar genomströmmningen!

Edit: aquael skickar med komplett filtermaterial medans fluval behöver kompletteras litegrann
#4 - 7 juni 2008 22:53
Tack så hemskt mycket för ett väldigt bra svar åheim!

Jag tror det blir en fluval 405 då, eftersom den lokala affären hade den inne om jag inte har fel.

Komplettera filtermaterial. Menar du då en blå filtermassa, eller typ makaroner?

MVH Johan
#5 - 7 juni 2008 23:10
4 st filtermattor till screenfiltret medföljer och även porösa biomakaroner som räcker till 1 eller 2 fack (minns inte riktigt) de övriga 2 eller 3 facken kan du fylla med blå matta eller små biobollar, om de har för de kan ibland va svåra att få tag i eller så kör du makaroner rakt av... kolet som är medskickat kan du lägga undan och stället använda för att ta bort medecinrester ur vattnet om du har behövt medicinera någon gång! Bli inte orolig om filtret väsnas en del första veckan det tystnar när det körs in ( ; kul om man kan va till hjälp för nån:)
#6 - 7 juni 2008 23:14
Igen mycket tacksam. Det var väl slutet på den här tråden.

MVH Johan

Annons