Fluval 405 Extremt svårstartat

#1 - 3 november 2013 18:55
Hej jag har ett Fluval 405 som har sina år på nacken.

Idag fick jag kämpa i säkert en halvtimme med cylindern upp o ner tills jag vart helt slut o svetten rann
och flödet vägrade komma igång, då satte jag i kontakten, efter en stund så kom det igång till min lycka.

Finns det någon del jag kan byta eller är det bara kassera och köpa nytt alt ett med auto start funktion? ;)

Med vänlig hälsning AzteX
#2 - 3 november 2013 22:27
Du kan kolla så att sugkoppen som sitter på pumpspaken är ok. är den inte det kan du byta sugkoppen eller så kan du få igång häverteffekten genom att suga till i utbåset på filtret.

Här är en ny pumpspak, visserligen till äldre modell men den passar till de nya också: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-handpumpspak-104404-p-3123?osCsid=2fcf493b1fe19c441a4760fcf399ac78
#3 - 3 november 2013 22:58
Tycker fluvals start grej är skit. Bättre låta filtret vara tomt. Sätta i insuget i karet. Sug i uteblåset. Då börjar det rinna ner i filtret. När det nästan är fullt sätter man i sladden o uteblåset i karet. Tadaaaa. funkar jämt.

Sent from my C6903 using Tapatalk
#4 - 4 november 2013 09:42
De är tjuriga ibland de där filtren. Fast det brukar gå att övertala dem även om det kan vara lite struligt nån gång. En metod är att lägga filtret åt sidan, då brukar det komma vatten till pumpen så den får tag och kan börja göra nåt nyttigt. Sen får man sakta och stegvis resa filtret så luften kommer ut. Tappar pumpen taget får man lägga filtret igen. Kan ta tid men brukar fungera.

Brut force metoden är att ta en slang från kranen och sätta över insuget och sen spola på. Det får garanterat ut luften men drar man på för mycket så trycket blir för högt så lyfter det av pumphuvudet från filterbehållaren varpå det blir rätt blött i omgivningen. Försiktighet rekommenderas alltså om man ger sig på den varianten.

Annons