Fluval FX5 + 275L = för stort?

#1 - 25 maj 2010 01:24
Tjena zoopet!

Jag är av den typen som gillar PRYLAR! Och jag är lite sugen på Fluval FX5. Ville bara höra med er lite vad ni tycker. Blir det alldeles för strömt i mitt 275L akvarium?
#2 - 25 maj 2010 03:12
Halloj!
Jag kör med en FX5 och tycker helt klart att det inte är allt för strömt.
Utblåset är med sina 2 delningar och stora mynningar väldigt bra och gör att vattnet inte blir som en laserstråle rakt genom karet. Så bör inte vara några problem. Men det är ju en chansning.

Vad går det för fisk i karet? Är det malawi så gillar dom det dock fick jag komplettera med AquaClear 70 Powerheads i mitt 540 för att det skulle bli lite mer snurr i det.
#3 - 25 maj 2010 12:15
Dragge skrev:
Halloj!

Jag kör med en FX5 och tycker helt klart att det inte är allt för strömt.

Utblåset är med sina 2 delningar och stora mynningar väldigt bra och gör att vattnet inte blir som en laserstråle rakt genom karet. Så bör inte vara några problem. Men det är ju en chansning.

Vad går det för fisk i karet? Är det malawi så gillar dom det dock fick jag komplettera med AquaClear 70 Powerheads i mitt 540 för att det skulle bli lite mer snurr i det.

Det är ett sällskapsakvarium. tetror, black molly, L-malar och corydoras
#4 - 25 maj 2010 12:51
Man kan aldrig ha för mycket cirkulation i akvariet men som Dragge skrev så handlar det ju även om att det inte ska bli som en laserstråle i vattnet. Sätt utblåsen åt lite olika håll så blir det nog bra. annars skulle jag nog byta slang och använda dels de dubbla utblåsen som FX5:an har men även skarva dit ett strilrör för att minska stormen lite. :) Hoppas du förstår hur jag menar och lycka till med projektet.
#5 - 25 maj 2010 13:20
Ja om man vill betala så mkt för filtreringen i ett 275 så visst är det superbra
#6 - 26 maj 2010 22:41
Ja om man vill betala så mkt för filtreringen i ett 275 så visst är det superbra

Låter som du tycker att det är lite overkill :P vad skulle du kunna rekomendera ISF?
#7 - 26 maj 2010 22:53
KruXen skrev:
Låter som du tycker att det är lite overkill :P vad skulle du kunna rekomendera ISF?

Jag skulle säga att om du har råd med det så kör på det! Att överdimensionera styrka och filteryta nog bland det smartaste man kan göra i min mening. :)
#8 - 26 maj 2010 23:03
Det är inte speciellt dyrt. Kör på!
#9 - 26 maj 2010 23:25
Strilrör is the shit! Blir det ändå för starkt så kan du strypa flödet.

Kappaciteten är väl överdimentionerad men det finns det verkligen ingen nackdel med. Stor filtermassa med väl tilltaget genomflöde ger syresatt vatten åt bakterierna som då stormtrivs.
#10 - 26 maj 2010 23:31
Sultanen skrev:
Strilrör is the shit! Blir det ändå för starkt så kan du strypa flödet.

Kappaciteten är väl överdimentionerad men det finns det verkligen ingen nackdel med. Stor filtermassa med väl tilltaget genomflöde ger syresatt vatten åt bakterierna som då stormtrivs.

Blir nog en FX5. Jag kan inte rå för att jag är prylbög ^^
#11 - 27 maj 2010 05:38
billigast finns nog på cyberzoo. under 2000:-
#12 - 27 maj 2010 05:47
KruXen skrev:
Blir nog en FX5. Jag kan inte rå för att jag är prylbög ^^

det är helt rätt, den akvaristen med mest onödiga prylar vinner solklart i längden :D

jag är själv lite av en prylbög och jobbar just nu på att övertala frugan om att mitt kar behöver en ny fluval, G6 är ju bara sååååå läcker :)
#13 - 27 maj 2010 09:04
Haha, marnat. Samma grej här. En G6 i varje 375/380L kar och FX5:or i allt större! :)
#14 - 27 maj 2010 10:44
Keibo skrev:
Haha, marnat. Samma grej här. En G6 i varje 375/380L kar och FX5:or i allt större! :)

om G6an är för liten så hade jag själv dock valt eheims värstingmodeller, enbart pga den anledning att de verkligen är stora som jävla hus :D

det ultimata hade dock varit ett eheim filter med fluvals slangar och utblås, insug etc.

Jag förstår verkligen inte eheim som med sin kvalitet på själöva filterhusen kör sådanna riktigt taffliga utblås, insug etc.
#15 - 27 maj 2010 11:49
Marnat skrev:
Jag förstår verkligen inte eheim som med sin kvalitet på själöva filterhusen kör sådanna riktigt taffliga utblås, insug etc.

Kanke för att de funkar?
#16 - 27 maj 2010 14:12
Karon skrev:
Kanke för att de funkar?

Klart dom funkar det gör även fluvals som då e 100 ggr snyggare :)

Annons