Hej.
Jag har ett Fluval FX5 till mitt ~300l akvarium. Mina malar gillar högt flöde och stormtrivs, så 10x-regeln känns väldigt bra och aktuell.
Jag har ett problem dock, det sprutar ut små partiklar från utblåset på filtret. Skulle kunna vara (ser ut ungefär som) biltemas blästersand (som jag har på botten), men det finns ingen sand i filtret och man ser ingen märkbar åtgång på sanden vid insuget.
Funderar på om man ska byta nått i filtret eller kanske sätta någon typ av för- / efterfilter.
Har även problem med att få ut all luft från mitt filter, skulle möjligen kunna vara luftbubblor? Om jag stannar filtret och startar det igen kommer mycket luft, när det själv stänger av sig efter 2minuter för att, enl. instruktionsboken, "få bort eventuell luft som bildats i filtret" så kommer ingen luft ur. Men om jag stannar filtret och startar det direkt igen (efter det har stängt av sigsjälvt) så kommer lika mycket luft som förra gången.
Filtret står enl. instruktionsboken tillräckligt långt från vattenytan (ca 60 cm från vattenytan till ovankant filter) och jag fattar inte var luften kommer ifrån, ledningarna är hela, det läcker inte, men lik förbaskat är där luft i filtret, hur många gånger jag än startar och stannar det. Luften i sin tur medför ett oväsen som man med hjälp av en handduk ovanpå filtret får dämpa för att kunna njuta av fiskarna.
Det sitter tre korgar med filtermedia i filtret, som samtliga har en ring med "filtervadd"(skumgummi?) runt korgen.
I översta baljan har jag Fluvals "Pre-filter"
I andra baljan har jag Fluvals "Carbon"
Och i den längst ner har jag Fluvals "Bio-max" (makaroner)
Filtervadden blir brun och smutsig ganska snabbt och jag har provat att skölja ur dessa för att se om jag får mindre partiklar från utblåset, men utan resultat.
Ni med lite mer erfarenhet kanske kan ge mig lite råd, eller ni med bra idéer skulle kanske kunna kläcka ur er en lösning, det skulle uppskattas :)