Fluval FX5 - vilken filtermedia i vilken korg?

#1 - 27 juni 2009 14:36
Nu har jag gjort slag i saken och köpt en Fluval FX 5 till mitt 720.:)
Vet ännu inte var jag skall placera den, men vet var jag skall placera de pumpar den skall ersätta.;)

Denna FX5:a skall ersätta följande pumpar i mitt 720:
Fluval 305
New Jet 1200 (enbart cirkulation)
AquaClear Powerhead och (enbart cirkulation)
alla ovanstående verkar bakom BTN bakgrunden.
Och sedan
AquaEl Unifilter 1000 UV som verkar på framsidan.

W-mässigt blir det ingen större skillnad, men sladdmässigt blir det ju det!:d

Utöver dessa har jag en Aquabee 3000l/h som är karets huvudpump och är fäst vid en 10x10 och 20 lång 10 ppm filtermatta. Denna suger in vattnet bakom BTN och blåser ut det i karet. Denna skall vara kvar.

Oj, nu märker jag att det blev en massa mumbojumbo runt omkring [:o]för min huvudfråga är:

Vad har ni i de olika filterkorgarna i era FX5:or. Om man räknar uppifrån som nr 1?

Jag hade ju tänkt att håva upp allt löst filtermaterial, biobollar och filterkuber i olika storlekar som nu ligger bakom BTN och lägga dessa i korgarna, och på så sätt få färdigt inkört filtermaterial, men det kanske inte är det optimala.

Hur strömmar vattnet inuti en FX5, är det först genom den översta filterkorgen eller det längst ner?:confused:
#2 - 27 juni 2009 21:19
Hmm hörde att FX5 skräpar ner men vet inte själv varför!

Men nu vet jag inte vilken ordning vattnet flödar igenom korgarna men i första Grov matta, andra finporig, tredje biobollar/makaroner! Kanske...
#3 - 29 juni 2009 06:11
det går ju i ytterkanten först nerifrån och upp sen går det över i dom korgarna i mitten och då uppifr4ån och ner. jag har vanlig filtervadd i dom första två i mitten sen makaroner i den nedersta. fick du med filtermaterial till korgarna på utsidan? jag har grov filtermatta i ytterfacken

Annons