Fluval innerfilter

#1 - 3 juni 2004 20:29
Hej på er alla, har tänkt köpa ett fluval 2 plus

Och jag undrar är det tyst har nämligen karet i sovrummet och hur stor är filtervolymen vet att den inte är stor men vill ändå veta....

Vill gärna veta era synpunkter på detta lilla innerfilter........

Har fluval någon hemsida?

#2 - 3 juni 2004 20:56
Jag har en Fluval 2 plus i ett 54 litersakvarium, och den är väldigt tyst. Tycker också att det är rätt lagom bra fart på den, och filtervolymen är ok. Det är ju ändå ett rätt litet akvarium, så man kan ju ändå inte ha i så väldigt mycket fisk där. Jag tycker att min fluvalpump fungerar utmärkt på alla sätt, och så var den rätt billig också.

Det är Hagen som gör Fluvalpumparna, och deras hemsida finns på www.hagen.com.
#3 - 3 juni 2004 21:15
Tack för svaret hade tänkt använda denna pump som komplement till min ytterpump som pumpar 440 l/h i mitt kommande 310 liter kar....
#4 - 3 juni 2004 21:52
Tycker du ska skaffa ett större filter typ fluval 4 istället då man bör ha 3* så stor pump gentimot akvarie som riktvärde.
#5 - 4 juni 2004 00:13
Vad menar du Marie, menar du att till ett 310 liters kar ska man ha en pump på ca 930 l/h?

Har nu ett eheim 2213 ytterfilter som pumpar 440 l/h, filtervolymen är på 3 liter.

Tänkte komplettera detta ytterfilter med ett innerfilter, tänkte ha Fluval 2 plus men den kanske har för lite "flås" för att kunna komplettera mitt ytterfilter i mitt kommande 310 liters kar?

Kanske ett Eheim 2210 innerfilter som pumpar 550 l/h är bättre än fluval 2 plus?

Länk till Eheim 2210: http://www.eheim.de/eheim/inhalte/english/produktdetails/kategoriedetail.jsp?key=produkt_20910_ehen&volumen=bis_250
#6 - 4 juni 2004 04:31
vad jag har förstått av att läsa i forumen så kan man inte ha för lite liter/h. beroende på fisk förstås, ska man ha vanliga sällskapsfiskar så klarar man sig säkert med en 3-4gånger akvariets storlek per timma, men om man ska ha ciklider och dylikt ska man ha en 6-10 gånger storleken per timma. detta är vad jag har fått för mig igenom att läsa forumen iallafall, rätta mig gärna om jag har fel.
#7 - 4 juni 2004 06:14
6-10 ggr akvariets volym per timme är inga som helst problem för fiskarna.
Skulle en fisk "virvla runt som ett löv" eller "ligga klistrad mot rutan" är den troligen död, och då spelar inte cirkulationen någon som helst roll ;)
#8 - 4 juni 2004 22:25
Vad kräver Sydamerikanare för cirkulation? Tänkte skaffa en 802:a, 1514l/h till ett kar på 400l.
#9 - 5 juni 2004 00:53
Pumphastigheten (kapaciteten) är viktig, men minst lika viktig är volymen i filtret. Större filtervolym ger bättre förhållanden för de bakterier som måste finnas i ett biologiskt filter. Det gör dessutom att man inte behöver rengöra filtret lika ofta. Min erfarenhet är att ett innerfilter måste rengöras en gång i veckan, medans ett ytterfilter med större filtervolym bara behöver rengöras någon gång om året.
Riktlinje får filterkapacitet brukar i vart fall vara 3-4 ggr akvariets volym i timmen. Har man ciklider från de afrikanska sjöarna, så brukar man inte ha växter. Då krävs det mycket större kapacitet. Filtrets volym är svårt att få för stort, i vart fall komerciella filter. Egna filter KAN bli för stor filtervolym på.

Annons