Fluval U-serie?

#1 - 20 december 2009 12:07
Någon här som har ett innerfilter i Fluvals U-serie?
Vill gärna höra åsikter och erfarenheter.:)
#2 - 20 december 2009 21:36
Jag har ett Fluval U2 filter i ett 54 liters akvarium.
Som alltid så får man modifiera lite själv. Jag har bytt filtermattorna mot grövre sådanan men ska nog skippa behållarna till mattorna helt och hållet. De verkar inte göra någon nytta utan är mer meckiga bara. Överhuvudtaget tycker jag att filtret är lite mer meckigt än Fluval + serien.
Det går ju att vicka fram för att underlätta uttaget vid rengöring, men eftersom man då inte kommer åt impellern så är det rätt värdelöst tycker jag. Tar man istället ut hela filtret så följer ofta hållaren med så att man får rikta in det på nytt.
Det går att ställa in flödet på uppe, nere eller många små flöden ovanför varandra mitt i, vilket ska vara bra för växtakvarium. Men jag tycker att det är svårt att få ett kraftigt flöde uppe som ger ordentlig rörelse i vattenytan.
Jag vann mitt filter på Bollis så jag vet inte direkt vad det kostar, men är det mycket dyrare än +serien så finns ingen anledning att köpa det.
#3 - 20 december 2009 22:03
Jag tycker nya U-serien är mycket bättre efterom man kan modda det genom att ta ut de två filterhållarna och tycka ner två tjockare mattor rakt ner i filtret på var sin sida om behållaren med biomakaroner! Mattorna till fluvals ytterfiltrer är perfekt i tjocklek och behöver bara justeras på bredden och höjden med en sax! Till u2,u3 så
köper man mattan till fluval 205/305 och 405.ans matta till u4!
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-filtermatta-204305-p-1692?osCsid=3e3efe9e647c2a38f25ffe965a1e145e

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-filtermatta-404405-p-1693?osCsid=3e3efe9e647c2a38f25ffe965a1e145e
#4 - 20 december 2009 22:23
Spännande med två nästan motsatta åsikter.:)

Hm..., fast klokare blev jag ju inte.

Fisig strömstyrka vid ytan vill jag ju inte ha.:(

Tyckte att det såg så enkelt ut att bara vinkla hela grejen och lyfta ut "kasetterna", såg lite ut som byte av färgpatroner i skrivaren. Men om man ändå måste ta loss allt för att komma åt impellern så försvann ju hela vitsen med det. Dumt.

Och om man ändå inte har nån nytta av de filter som följer med utan måste byta ut till andra om det ska bli bra så känns det ju nästan lite onödigt att ens skaffa det.

Jag var inne på att skaffa en Eheim 2252 men fick syn på Fluval U4 och tänkte att det kanske var lika bra eller bättre (och attans så mkt billigare...)
Gillar inte att utflödet sitter så långt ner på den Eheim 2252. På min gamla satt den så fint uppe vid ytan, varför inte så på denna?:confused:

Fast nu var det ju inte Eheim det handlade om, utan Fluval U4 (m.fl) Jag kapar visst min egen tråd. (Och jag vill inte ha någon Eheim vs Fluval-diskussion.:p)

Fler tankar någon?
#5 - 20 december 2009 22:31
Har ett U3 i mitt ena kar och tycker att det sätter igen väldigt snabbt, löste dock detta med att ta ur de fina filtermattorna och ersätta med grövre som det skrivits i tidigare inlägg. Tycker att funktionen att välja var man vill att det ska blåsa ut är bra, men hade gärna sett att man kan strömma ur alla tre samtidigt också, men det går inte. Sen tycker jag tyvärr inte att det är smidigare än något annat innerfilter att ta ur. tycker också som i tidigare inlägg att det kunde vara lite mer "drag" i det, hade velat ha lite mer fart på vattnet.
#6 - 21 december 2009 08:40
Jag tycker mitt U2 är grymt bra, jag gillar verkligen att man kan ändra flödesriktningen (perfekt om man vill ha strömt på botten till malar).

Jag kör original filtermatta etc och gör rent filtret kanske 1 gång var 3:e månad max...

Alla innefilter sätts igen efter ett tag så lite jobb är det såklart, men over all 10/10..

Annons