Jag vill slänga mig in i disskussionen om detta med Chat. Jag har tidigare försökt få igång ett snack om chat eller inte, hur å varför men det är tydligen svårt..
Min lilla erfarenhet om detta med Chat rör sig igentligen om en, kanske två kanaler på en Chatserver. =)
Sveriges Radio sände ett program som hette "Rally" och till den fanns det ju en chat som man kunde nå antingen via deras hemsida eller via IRC. Så småningom kom även ungdomsprogrammet "Ketchup" med en chat, som fungerar likadant. Kolla gärna in på http://p3star.sr.se/default.ns?strItemID=chat_start
På dessa kanaler finns ett flertal OP:ar, Operators som såg till att "nivån" va på en lagom nivå. Dessa utgörs till stor del av vanliga lyssnare som "vuxit fast" på kanalen! När Rally-chatten var som störst fanns det lite över hundra personer inne på kanalen samtidigt och då fick man som OP lite att göra.. =) Kan man milt sagt säga, men vi var ju flera..
För att vinkla till allt ännu mera så kan jag lägga till att ha en chat där man endast snackar avarierelaterade frågor aldrig ens kommer upp i nivån "Chat". Därför tror jag det är så många alldagliga inlägg i forumet. Rally hade en Insändarsida innan chatten kom igång. Den fungerade rent tekniskt som en gästbok, och man kunde skriva en hälsning till dom i studion eller till andra intresserade. När den insändarsidan, under programmets sändningstid, hade över TUSEN inlägg i sekunden och fullkomligt SÄNKTE Sveriges Radios Internetserver (dom hade allt på en server innan) kom man på att fundera på detta med chat.
Vissa, även jag, kom att mer eller mindre leva ett "cyberliv" på den chatten. Man var inne flera gånger varje dag, man lärde känna andra människor, om än lite interaktivt, folk fattade tycke för varandra å vissa samlades för en vanlig fylla en kväll, helg eller som vissa, en hel vecka!! =))
Skall en chat "LEVA" måste all slags konversation få förekomma, men givetvis skall inga påhopp förekomma, PUL måste efterlevas och SUNT FÖRNUFT!
Sedan till att vissa inte gillar inlägg som inte har med akvariehobbyn att göra...
Jag ser Zoopet som en Community. Det finns flera där i stort sett alla har sin egna inrikting och som finansieras med reklam. Det finns Zoonen, Akvarieguiden, Ciklid.se, Lunarstorm, Banana Island, Spray Date m.fl. Alla vill att man skall registrera sig, skriva en presentation, dagbok, kommunicera med andra på olika sätt.. Inget fel i detta, tvärt om!! Men för att Communityn skall bli intressant får den inte vara för "smal", man flyttar ju en liten del av sitt liv till internet, DET e intressant..för andra!
Jag kommer fortsätta vika ut en liten del av mig här på Zoopet och även på andra communitys. Den dagen det bara e jag som gör så kommer jag nog att tröttna, tills dess....Lev väl! =))
/Torsten