Jag är ute efter båda sorterna så mig spelar det ingen stor roll med denna lilla skillnad :p
Ok.
Vattenpest och hornsäv är väldigt vanliga i affärer, dom är snabbväxande och har då egenskapen att dom tar upp näring snabbare än alger och konkurerar på så vis ut algerna, vissa av dessa har till och med ett medel som dom utsöndrar och detta medel får alger att kapitulera.:d
Men ytväxter är det lite knapert om vilket är synd.:(
Musselblomman. Pistia stratiotes te.x (även kallad vatten sallad) Har jag bara sett en enda gång... Då köpte jag den också, men jag fick varningen att inte ha täckglas eftersom att dessa inte tål kondensvattnet som droppar ner.
(Vet inte om det stämmer, nån får flika in och rätta) Och dessa växter trivdes bra till en början, men sen dog dom.. tynade långsamt bort.
Varför vet jag inte.
Limnobium laevigatum (giant duckweed, jätte andmat, frogbit)
Har jag i mitt kar nu, Den är otroligt häftig och ger hela karet ett mysigt ljus. Dock! bör man passa sej, den kan växa sej så tät och stor att växterna under inte får det ljuset dom vill ha, jag har min mossa under dessa växter, då mossan har en tendens att gilla lite mörkare vatten;)
Denna växten har jag aldrig sett i affär. Och nämner man denna så verkar ingen veta vad det är... så den verkar ganska ovanlig.
Jag fick den i present:p
Andmat (duckweed, lemna minor) är en liten växt, den är ganska gullig och fin, men problemet med denna är att den växer otroligt fort och snart är hela ytan täckt, vilket reducerar ljuset till övriga växter.
Och så är den väldigt lite (2mm) så har du en gång skaffat dessa är chansen liten att du blir av med den.
Jag har gett upp för längesen... jag hovar bara ut så mkt att den inte täcker hela ytan..
www.aquawarehouse.se är en bra sida... där kan du hitta ganska många olika växter som du sedan får hem på posten:)