flytande gröna alger

#1 - 14 maj 2005 20:39
Såg idag att ljuset var sämre i akvariet & ytan var alldeles gul-grön. Stoppade ner handen & när jag tog upp den igen var fingrarna helt gröna. Ser ut som en hinna av gröna alger.Alltså endast på ytan, ingen grönsoppa i hela karet. Någon som vet vad detta är, vad det beror på & hur man får bort det?

Mvh /Anna Karlsson, Braås
#2 - 14 maj 2005 22:55
[QUOTE=Fawkes]Såg idag att ljuset var sämre i akvariet & ytan var alldeles gul-grön. Stoppade ner handen & när jag tog upp den igen var fingrarna helt gröna. Ser ut som en hinna av gröna alger.Alltså endast på ytan, ingen grönsoppa i hela karet. Någon som vet vad detta är, vad det beror på & hur man får bort det?

Mvh /Anna Karlsson, Braås[/QUOTE]

Det är bara att mörklägga akvariet 3-4 dagar så har du löst problemet.
#3 - 15 maj 2005 02:25
[QUOTE=Pannecke][QUOTE=Fawkes]Såg idag att ljuset var sämre i akvariet & ytan var alldeles gul-grön. Stoppade ner handen & när jag tog upp den igen var fingrarna helt gröna. Ser ut som en hinna av gröna alger.Alltså endast på ytan, ingen grönsoppa i hela karet. Någon som vet vad detta är, vad det beror på & hur man får bort det?

Det är bara att mörklägga akvariet 3-4 dagar så har du löst problemet.[/QUOTE]

låter mest som en tillfällig lösning.
vad gör man för att slippa det från första början
#4 - 15 maj 2005 10:11
[QUOTE=Raven][QUOTE=Pannecke][QUOTE=Fawkes]Såg idag att ljuset var sämre i akvariet & ytan var alldeles gul-grön. Stoppade ner handen & när jag tog upp den igen var fingrarna helt gröna. Ser ut som en hinna av gröna alger.Alltså endast på ytan, ingen grönsoppa i hela karet. Någon som vet vad detta är, vad det beror på & hur man får bort det?

Det är bara att mörklägga akvariet 3-4 dagar så har du löst problemet.[/QUOTE]

låter mest som en tillfällig lösning.
vad gör man för att slippa det från första början[/QUOTE]

Det är inte nå´n tillfällig lösning, för när du har mörklagt så dör denna bakterien ut och försvinner. Gör ett bra vattenbyte efter mörkläggningen.
#5 - 15 maj 2005 12:33
Jag hade liknande problem i en av mina burkar opch jag stoppade ner några svärdbärare och mörklade akvariet och efter ett par dagar så var alla dem algerna borta.

/Glenn
#6 - 15 maj 2005 13:21
[QUOTE=Glenn]Jag hade liknande problem i en av mina burkar opch jag stoppade ner några svärdbärare och mörklade akvariet och efter ett par dagar så var alla dem algerna borta.

/Glenn[/QUOTE]

Hade kanske inte så mycket med svärdbärarna att göra, men att begränsa ljuset så att algerna dör ut låter rimligt.
#7 - 15 maj 2005 21:39
[QUOTE=Pannecke][QUOTE=Glenn]Jag hade liknande problem i en av mina burkar opch jag stoppade ner några svärdbärare och mörklade akvariet och efter ett par dagar så var alla dem algerna borta.

/Glenn[/QUOTE]

Hade kanske inte så mycket med svärdbärarna att göra, men att begränsa ljuset så att algerna dör ut låter rimligt.[/QUOTE]

Hmm tror nog att det hade en hel del med svärdbärarna att göra eftersom jag såg hur dem stod och käkade upp dem algerna....
#8 - 18 maj 2005 19:30
Jag har haft liknande problem i två av mina akvarier. Jag hade den gröna ytan under ett antal månaders tid innan jag till slut konstaterade att den inte kommer att försvinna av sig själv. Lösningen var enligt följande.

I det enda satte jag ned några black molly och de käkade upp ytan inom några timmar och sen dess har den inte haft en chans att komma tillbaka.

I det andra akvariet skaffade jag en cirkulationspump som rörde om ytan lite mer och efter ett dygn var den gröna ytan borta.

Annons