Nej, det fungerar inte att sluta mata slöjstjärten ett par dagar, tyvärr. Slöjstjärtar har detta problem, ganska vanligt, som det verkar för alla de slöjstjärtar jag ägt har haft liknande problem. Jag tror det har mer med deras missbildningar att göra. Som vi alla vet är ju slöjstjärten och alla dess former en missbildad variant utav guldfisken (tillhör såklart fortfarande arten carassius auratus, vilket är guldfisk).
Det jag tänkte säga var att jag tror att missbildningarna påverkar simblåsan (eller andra organ) en hel del som orsakar alla simsvårigheter en slöjstjärt kan få. Vanliga formen av guldfisk kan ju såklart också bli drabbad, men det är mycket vanligare att slöjstjärtar får det samt större påverkan. Vissa guldfiskar kan inte simma alls, de har stora problem med simblåsan. Som det verkar så går det inte att bota helt, men det går att lindra. Med tester (från min första slöj) så lindrar ärtor (skalade, eftersom de inte kan smälta skalet) deras simproblem mer eller mindre. Min första var en Black Moor (svart slöj, teleskop), som jag fick med när jag köpte mitt 540-l akvarium. Han låg nästan alltid på mage vid ytan när han inte simmade, men när han simmade såg man stora problem. Dessa problem (även att han flöt med magen uppåt mot ytan) lindrades väldigt fort, men de försvann aldrig. Så jag rekommenderar att du lägger till ärtor som en kost för din guldfisk någon gång i veckan. Har han svårt att äta (för liten mun) är det bara att krossa ärtan (utan skal, såklart) med fingrarna och släppa ner i akvariumet. Se till att han äter upp den så att den inte ligger och skräpar på botten. Ärtan har två halvor..
Så nästa gång man köper en slöjstjärt, tänk på att de är avlade på missbildningar... :/
/Emmili