Flytande mat => sjunkande.

#1 - 18 december 2007 10:11
Provat att mata med [SIZE=-1]squash[/SIZE]/zucchini/[SIZE=-1]courgette[/SIZE] och
skivorna flyter länge.

Rå potatis i skivor sjunker ganska snabbt, men [SIZE=-1]squash skivan liknar mest en räddningsring från simsällskapet nu, när den guppar på ytan.

Har ni tips på rolig mat tex grönsaker osv och hur man enkelt fixar lunchen till firrarna.
[/SIZE][SIZE=-1]Majs, gurka, potatis, squash, tomat, melon ... fler tips [/SIZE][SIZE=-1]? P[/SIZE][SIZE=-1]å sånt man oftast ändå har hemma för eget bruk och som firrar också gillar :D[/SIZE]
[SIZE=-1]
Har ganska många mer bottenlevande djur nu och de reser till ytan (läs maten) i mindre sällskap, så det vore nog mera praktiskt att få maten nerlevererad till botten dvs att den sjunker.
[/SIZE]
#2 - 18 december 2007 10:14
Kör nått tungt (typ sked) genom squashen/potatisen och se hur den dalar rakt ner...
#3 - 18 december 2007 10:15
Broccoli är väldigt poppis här hos alla fiskarna. Eftersom inte bara fiskarna i huset gillar det utan även vi människor, så finns det ofta hemma.. :)
Gröna, skalade ärtor. Förvälld morot.
#4 - 18 december 2007 10:16
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När jag matar med gurka och squash som inte vill sjunka så skär jag ett snitt och trär genom en tesked så ligger den snällt på botten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Broccoli och brysselkål är oxå godis för malarna, lätt förvällda så sjunker dom oxå ner till botten. Skalade frysta ärtor är oxå smaskens.[/COLOR][/FONT]
#5 - 18 december 2007 10:20
Är det bara jag som misslyckas med att sticka bestick genom gurka osv? *S* Går en stund, tills glupska akvarieinvånare knaggt ur det godaste och sen har jag flytande boj som snäckorna kastar sig efter med livet som insats...
Jag kanske har fel teknik? :D
#6 - 18 december 2007 10:59
stick besticket tvärs genom gurkbiten, så att du spetsar kanten också
#7 - 18 december 2007 11:07
Ahhhh.. Tack! :D Har nog mest träffat "mjukdelarna" innan..
#8 - 18 december 2007 11:12
Vilka grönsaker frysta el färska skall man förvälla/koka...
#9 - 18 december 2007 11:19
Jag tycker att grönsaker som flyter gör vattnet skitigt så jag använder oftare grönsaker som sjunker. Flytande grönsaker verkar dessutom ätas upp snabbare. L-malar har långa tarmsystem för att kunna plocka upp så mycket näring som möjligt från det dom äter.

Gröna ärtor har mina stora malar svårt att äta men ynglen verkar älska ärtor oavsett om dom är skalade eller inte... I många grönsaker sitter det mesta av energin i skalet eller i eventuella kärnor så därför skalar jag inte ärtorna... det tar längre tid för malarna att äta upp ärtorna och jag ser hellre att mina malar är sysselsatta än passiva. Om man kikar på en gurkskiva som mina större malar har varit på nångon timma så är det nästan bara kärnorna dom har käkat upp.
#10 - 18 december 2007 11:36
Förväller det mesta. Men jag anar att det är en "smaksak" och inte nödvändigt.
#11 - 29 december 2007 19:01
när jag köpte växter sist fanns de en ring i krukan som tyngd,jag sparade dom som sänke till mina gurkor,fäster dom med påsförslutare
#12 - 3 januari 2008 01:15
förväller du grönsakerna så förstör massor av vitaminer o antioxidanter osv ...
så låt bli o koka de de kan

Annons