Flytande rot

#1 - 28 augusti 2007 11:33
Införskaffade en redmoor rot för en knapp vecka sen men den flöt som en kork. Läste i en tidigare tråd att det kan gå ett par dagar innan den sjunker. Nu har jag borrat hål i den för att vattnet lättare skall tränga in men även det verkar fruktlöst...

Nån som har några övriga tips? Tidigare erfarenheter av redmoor, etc... Vill helst inte fästa den med silikon el dylikt.

/Mvh Thomas
#2 - 28 augusti 2007 12:08
Koka o blöt lägg!
Kanske du har en hålsten o binder den med fiskelina.
#3 - 28 augusti 2007 13:33
har du köpt den i en affär som sålt den för akvariebruk så skulle du lämnat tillbaks den INNAN du borrat hål i den;)
#4 - 28 augusti 2007 13:42
Hade samma problem, den flöt dock inte som en kork utan det räckte med en liten sten på ca 1hg för att den skulle ligga kvar, fick ha det så i 2 veckor men nu ligger den fint på botten. Så det är tålamod som gäller, förr eller senare sjunker den, om det inte är bark vill säga.
#5 - 28 augusti 2007 14:50
Vill inte lämna tillbaks, den är perfekt i mina ögon och jag "måste" ha den i mitt kar. Dessutom kan jag visst lämna tillbaks den, fast då under reklamation för felaktig vara eller felaktig marknadsföring etc..

Som en kork flyter den väl inte en kork längre. Eftersom den mest är massa små grenar tänkte jag att den kanske aldrig kom att sjunka...Är ganska stor så måste ha den i badkaret och därför undrar jag mest om det är värt mödan eller om den aldrig kommer ge med sig. Men allt pekar på att den kommer det så det är väl bara att fortsätta!
#6 - 28 augusti 2007 15:24
så är det rötter flyter, de sjunker efter 1 dag - 3 måndager :P, beror helt på, men prova att koka den i en STOR kastrull och sedan när den inte är het lägg ner den i karet, testa även att binda fast den i en sten osv.
#7 - 28 augusti 2007 17:35
köper man rötter så ska de sjunka på en gång, alla mina rötter utom en som jag lämnade tillbaks har sjunkit och det är ca 15 rötter!
FredrikW
#8 - 28 augusti 2007 17:46
Den roten jag köpte tog det ca 2-3 månader innan den sjönk.
#9 - 28 augusti 2007 18:04
haha :P
ja det är ju lite olika,

Åheim: känns lite konstigt att dom sjönk direkt, de är ju torra (?)
#10 - 28 augusti 2007 18:34
Eprex skrev:
haha :P

ja det är ju lite olika,

Åheim: känns lite konstigt att dom sjönk direkt, de är ju torra (?)
Konstigt? vaför då! har du aldrig köpt en rot som har sjunkit menar du:confused:
#11 - 28 augusti 2007 18:41
om du provar att såga i en "riktig" akvarierot så märker du att den är väldigt kompakt och sammansatt och svår att såga itu, därmed har den ingen flytkraft och sjunker!
#12 - 28 augusti 2007 18:45
Du känner oftast på vikten om de kommer att sjunka eller inte. Om du betalar per kilo så kan det löna sig att köpa en torr med resultatet att du får vänta på att den ska sjunka (om du inte har köpt korkek dvs:):))
#13 - 28 augusti 2007 19:47
åheim skrev:
om du provar att såga i en "riktig" akvarierot så märker du att den är väldigt kompakt och sammansatt och svår att såga itu, därmed har den ingen flytkraft och sjunker!

Vad har flytkraften att göra med om en rot är svår att såga i eller inte? Pansarkryssare är också svåra att såga i men flyter för det. Det har väl att göra med Archimedes princip om vikten av det undanträngda vattnet och vikten av föremålet.
#14 - 28 augusti 2007 20:08
legob skrev:
Vad har flytkraften att göra med om en rot är svår att såga i eller inte? Pansarkryssare är också svåra att såga i men flyter för det. Det har väl att göra med Archimedes princip om vikten av det undanträngda vattnet och vikten av föremålet.
Men herre gud va har ett skepp med detta att göra? ett fartyg har ett skrov men skulle man göra den i ett helgutet stycke skulle den sjukna som en gråsten! Det jag snackar om är en rot med hög densitet och är alltså massiv och därmed tyngre är det vatten den tränger undan;)
#15 - 28 augusti 2007 21:17
En rot jag köpte en gång ville inte sjunka direkt så jag borrade små hål i ändarna på roten, trädde fiskelina genom hålen och band fast två plastlock i var sin ända på roten. Väl nere i karet låg plastlocken en bit ner under sanden vilket gjorde att roten höll sig nere.

Numera brukar jag alltid fråga i affären om jag får testdoppa roten i ett kar innan jag köper den. Då slipper man bli besviken när man kommer hem.
#16 - 28 augusti 2007 21:17
Efter att jag nu borrat i den insåg jag fort att den är snustorr inuti och det lär ta ett tag innan vattnet lyckas tränga in ordentligt.

Åheim, du har säkert bara köpt "mangroove" eller "mahogny" rot, finns många benämningar, och de har en väldigt hög densitet och sjunker som stenar. Jag har däremot köpt redmoor, lite sprödare och som jag nämde tidigare oerhört torr visade det sig ;)
#17 - 29 augusti 2007 09:23
Just red moore brukar vara lite knepigare, har haft en i akvariet i tre veckor nu och den börjar så smått ge med sig. Man ser att den drar i sig mer vatten då den hela tiden blir mörkare och mörkare. När jag först la ner den var den gulbrun, nu har den övergått till snyggt mörkröd/brun.

Så tålamod är det som gäller....
#18 - 29 augusti 2007 12:46
havre skrev:
Efter att jag nu borrat i den insåg jag fort att den är snustorr inuti och det lär ta ett tag innan vattnet lyckas tränga in ordentligt.

Åheim, du har säkert bara köpt "mangroove" eller "mahogny" rot, finns många benämningar, och de har en väldigt hög densitet och sjunker som stenar. Jag har däremot köpt redmoor, lite sprödare och som jag nämde tidigare oerhört torr visade det sig ;)
I många länder har dem en väldigt bra benämning på akvarierötter nämligen "driftwood" och det är precis det man får när man köper så kallat mangrove:)

Annons