Hej igen Tony,
Det verkar ju vara ett "bekvämt" sätt att flytta på och när det rör sig om så pass kort tid så rekommenderar jag hinkar. Vid längre transportid, är det bättre att packa i plastpåsar.
Nu vet jag inte hur många fiskar du har i varje akvarium med jag skulle tro att det behövs åtminstone 3 hinkar för ett normalbesatt 540. 2 st om du använder en luftpump i hinken.
Vattnet tycker jag inte att det finns några större anledning att släpa med sig. Det finns tillräckligt med nyttiga bakterier i grus och filter. Däremot kan det vara vettigt att använda ett vattenpreparat eftersom det blir så mycket vatten som byts.
Gruset och filtret kan du gärna skölja av (inte i varmvatten) innan du lägger ner det i det nya akvariet.
Som David skriver skall du självklart använda tempererat vatten vid påfyllningen.
Ett annat litet tips är att ha mörka hinkar, gärna med lock på. Fiskar blir mindre stressade om det är mörkt.
En annan aspekt som David nämner, i och med att han rekommenderar tidningspapper runt påsarna, är kylan. Nu antar jag att fiskarna i ditt fall befinner sig en mycket kort tid utomhus så det borde inte vara något problem. Annars är detta något man ofta förbiser, för en rejäl nerkylning är ofta värre än en lång transporttid.
En annan sak som du också slipper fundera över är att kranvattnet varierar mycket mellan olika ställen, men är det bara en kilometer mellan de olika ställena är det väl sannolikt samma. Kolla dock upp värdena för säkerhets fall. I och med att du gör ett så stort vattenbyte kan det vara lämpligt att "ställa in" det nya akvariets vatten på samma värden som i det gamla.
Akvaristiska hälsningar
Kjell