Flytt av akvarier

#1 - 8 januari 2002 15:46
Hej!

Vi skall snart flytta till en villa och skall då ha med oss 2 st 540-liters akvarier samt ett 222-liters och några mindre. Alla kar är bebodda av malawi/tanganyika-ciklider, och dessa skall ju givetvis med. Är det någon av Er som har bra tips att komma med för att få fiskarna att ta så lite stryk som möjligt?

Det kan tilläggas att flytten bara är nån kilometer, men det blir ju lite pyssel ändå.

mvh

Tony Lejvell
#2 - 8 januari 2002 15:59
Försök ta med så mycket vatten med dig från dom gamla akvarierna (men det är ju ganska många liter du ska ha med dig, så jag vet inte om det är någon ide). Sen är det bara att fylla på vatten med ungefär samma temp och vänja in fiskarna på samma sätt som när du köper nya. ``Frakta`` fiskarna i påsar med tidningspapper runt.

M.V.H

Butter
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 januari 2002 16:09
Hej Tony,
Jag undrar lite över hur många timmar det tar från det att du plockat ur fiskarna från akvarierna på det ena stället tills att du kan släppa i dom i akvarierna på det nya stället.
Håller inte riktigt med David om att det är nödvändigt att ta med sig så jättemycket vatten, men jag återkommer imorgon med ett mer fullständigt svar när jag vet hur många timnmar det rör sig om.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 8 januari 2002 20:17
Tackar David ochh Kjell!

Jag har förmånen att inte ha speciellt bråttom att flytta, har några veckors "överlapp" med tiden.

Min tanke är att flytta ett kar i taget. Om man tänker sig att jag slangar ut hälften av vattnet och sedan håvar fisken, släpper över dem i en hink och sedan tömmer resterande vatten och sand, så bör jag ha karet klart för vattenpåfyllning inom en timma, kanske kortare.

Denna procedur tänkte jag upprepa med alla kar. Är det bästa sättet, och vad tror ni om "vatten-flytt"?

mvh

Tony Lejvell
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 januari 2002 08:14
Hej igen Tony,
Det verkar ju vara ett "bekvämt" sätt att flytta på och när det rör sig om så pass kort tid så rekommenderar jag hinkar. Vid längre transportid, är det bättre att packa i plastpåsar.
Nu vet jag inte hur många fiskar du har i varje akvarium med jag skulle tro att det behövs åtminstone 3 hinkar för ett normalbesatt 540. 2 st om du använder en luftpump i hinken.
Vattnet tycker jag inte att det finns några större anledning att släpa med sig. Det finns tillräckligt med nyttiga bakterier i grus och filter. Däremot kan det vara vettigt att använda ett vattenpreparat eftersom det blir så mycket vatten som byts.
Gruset och filtret kan du gärna skölja av (inte i varmvatten) innan du lägger ner det i det nya akvariet.
Som David skriver skall du självklart använda tempererat vatten vid påfyllningen.
Ett annat litet tips är att ha mörka hinkar, gärna med lock på. Fiskar blir mindre stressade om det är mörkt.
En annan aspekt som David nämner, i och med att han rekommenderar tidningspapper runt påsarna, är kylan. Nu antar jag att fiskarna i ditt fall befinner sig en mycket kort tid utomhus så det borde inte vara något problem. Annars är detta något man ofta förbiser, för en rejäl nerkylning är ofta värre än en lång transporttid.
En annan sak som du också slipper fundera över är att kranvattnet varierar mycket mellan olika ställen, men är det bara en kilometer mellan de olika ställena är det väl sannolikt samma. Kolla dock upp värdena för säkerhets fall. I och med att du gör ett så stort vattenbyte kan det vara lämpligt att "ställa in" det nya akvariets vatten på samma värden som i det gamla.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#6 - 9 januari 2002 09:00
Det hela låter betydligt smidigare än jag hade väntat. Vattnet i det nya huset förmodar jag är identiskt, då det är samma kommunala vatten (ett ganska bra sådant).

Antalet fiskar är lite varierande - I ett 540 är det något överbefolkat med malawis, i nästa 540 finns endast 4 frontosor och 7 små c. moorii och i de övriga finns mestadels yngel mellan 1-5cm (dock ganska många). Jag tänkte införskaffa en lite störra balja på runt 50 liter med lock för fisktransportera.

Om jag sammanfattat allt riktigt, så skall jag bara sträva efter att ha samma temp samt samma mängd salt/bikarbonat som jag brukar ha samt att tillsätta Aquaclear eller liknande i det nya vattnet.

mvh

Tony Lejvell
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 januari 2002 10:01
Hej igen
Låter vettigt med en balja. Brukar själv använda en plastback med lock.
Annars låter din sammanfattning helt OK. Om du inte redan har en pH-test så skaffa en för säkerhets skull.
Aquaclear känner jag inte till, låter mer som ett preparat som gör vattnet klart än som ett vattenberedningsmedel, men det är det kanske inte.
Vattenberedningsmedel är t.ex. Tetra Aquasafe, Duplagan, Sera Aquatan, men det finns fler preparat.
Du kan ju också tänka på att fylla på det nya vattnet med högt tryck, t.ex. genom ett duschhandtag så att eventuell klor försvinner.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#8 - 9 januari 2002 13:41
Hmm, det är jag som blandar ihop begreppen. Aquatan är det berednings-preparat jag använt tidigare, Aquaclear är ju namnet på de pumphuvuden jag använder ;)

Många tack återigen för all hjälp!

mvh

Tony Lejvell
#9 - 15 januari 2002 15:59
Hej!

När jag flyttade med mina bräckvattenfiskar använde jag en vanlig s.k. kylväska i hård-plas att flytta fiskarna i. Den isolerar bra och håller inte bara kylan utan värmen också!

Lycka till med flytten //Annika

Annons