Flytt av akvarium

#1 - 14 juli 2009 19:22
Hur flyttar man enklast ett 220 liters och ett 133 liters akvarium?

Ska flytta till en annan stad, 8 mil bort, ca en timmes bilresa. Har värsta ångesten för det här med akvarieflyttningen. Känns som ett ENORMT projekt, där man får räkna med att åtminstone någon fisk stryker med? Har jag rätt? :confused:
#2 - 14 juli 2009 20:54
nä det ska inte behöva dö några fiskar om du gör allt rätt, flyttade själv nyss lika långt och det gick smidigt, när det handlar om mer än 2 timmar börjar det bli lite jobbigare.
fyll upp en större balja och flytta över ditt filter dit (mata inte fiskarna på några dar innan) och låt det gå där i och låt den baljan bli det sista du flyttar (halvfullt i en 50l plastlåda brukar funka) fyll upp med fisk och töm ut allt vatten i karen så borde det gå att flytta dom med sanden kvar, större stenar och rötter tas ur sen fyll upp med nytt (tempererat) vatten när du kommer fram och flytta in fiskar och filter, har du ytterfilter är det extra viktigt att det kopplas in så fort som möjligt och innefilter transporteras lämpligen liggandes ihop med fisken.
#3 - 14 juli 2009 20:58
Jag kan förstå din oro, :p, men jag gjorde en baklängesvända, töm ut vattnet, sanden, plocka ut inredning pumpar m.m Lite beroende på hur mycket fisk du har klarar sig fiskarna sig utan vidare ett par timmar i plastpåse, du kan säkert få/ köpa ett antal i din lokala zooaffär, du kan ta dubbla påsar så håller det fint. Dock bör du inte ha mer än ett par fiskar i varje påse. m stora bara en i varje, sen kan du packa påsarna i en isolerad kylbox så blir det inga stora temperatursvängningar. Väl framme kan du ju sätta dom i det lilla karet med en pump och doppvärmare, tills du hinner få upp det andra karet. Lycka till.;)
#4 - 14 juli 2009 21:47
Fuzzop skrev:
nä det ska inte behöva dö några fiskar om du gör allt rätt, flyttade själv nyss lika långt och det gick smidigt, när det handlar om mer än 2 timmar börjar det bli lite jobbigare.

fyll upp en större balja och flytta över ditt filter dit (mata inte fiskarna på några dar innan) och låt det gå där i och låt den baljan bli det sista du flyttar (halvfullt i en 50l plastlåda brukar funka) fyll upp med fisk och töm ut allt vatten i karen så borde det gå att flytta dom med sanden kvar, större stenar och rötter tas ur sen fyll upp med nytt (tempererat) vatten när du kommer fram och flytta in fiskar och filter, har du ytterfilter är det extra viktigt att det kopplas in så fort som möjligt och innefilter transporteras lämpligen liggandes ihop med fisken.

Var får man tag i 50 l plastlådor? :confused: Enda jag kan komma på är Ikea, och närmsta Ikea ligger 15 mil ifrån där jag bor...
Blir det inte väldigt skitigt om man låter gruset ligga kvar, utan att skölja ur det?
#5 - 14 juli 2009 21:53
SpecBarn skrev:
Var får man tag i 50 l plastlådor? :confused: Enda jag kan komma på är Ikea, och närmsta Ikea ligger 15 mil ifrån där jag bor...

Blir det inte väldigt skitigt om man låter gruset ligga kvar, utan att skölja ur det?

ÖoB, Rusta osv är bra ställe att kolla på:)...
Det gör inget att gruset inte sköljs och skiten är kvar då det är i detta som de goda bakterierna finns som hjälper di igång med karet sedan. Men se till så det inte ligger för länge utan vatten och cirkulation utan du drar igång karet med sanden så snart som möjligt:).
#6 - 14 juli 2009 22:11
Har tänkt ut en liten plan... Kan detta funka?

Att jag flyttar över fiskarna från det mindre till det större karet, någon vecka innan jag flyttar. Det borde funka, för jag har inte så himla mycket fisk i det stora just nu, enda frågetecknet är väl ifall glasmalarna pallar rödciklider och paletter...

Sedan kan jag tömma det mindre karet, låta gruset ligga kvar, och transportera filtret i en hink med vatten från det akvariet. Väl på plats i nya lägenheten fyller jag upp vatten och lägger i inredningen, filtret och doppvärmaren.

Någon/några dag(ar) senare flyttar jag över de fiskar som innan gick i det mindre akvariet. Borde väl funka med alla samtidigt då?

Någon/några dag(ar) senare (eller samma dag, kanske?), sätter jag över alla kvarvarande fiskar i påsar och tömmer deras akvarium på allt utom gruset. Sedan på nya platsen kan jag lägga ner påsarna i det lilla akvariet och ev. fylla på lite nytt vatten, medan jag startar upp det stora. Och när det är klart, flytta över de fiskar som ska dit.

Hoppas att någon förstod min lilla roman, jag gör det knappt själv ;)

Kanske ska nämna också, att troligtvis kommer jag kunna "dra ut" på min flytt ett tag, alltså inte flytta ut och in på samma dag.
#7 - 14 juli 2009 22:11
SpecBarn skrev:

precis som ansjo säger innehåller sanden en bunt nyttiga bakterier som snabbt får igång karet om det inte går utan vatten mer än 2timmar och det borde du klara om ni bara orkar bära karen med sanden kvar, tömmer du ut så mycket vatten som möjligt och fyller på med nytt så lär det inte bli allt för skitigt om du bara fyller på lite försiktigt (en tallrik att spola mot hjälper ;), jag köpte min låda på ica maxi men dom flesta större kedjor brukar ha och på öb hittar du flera modeller att välja på, påsar är jobbigare att hålla på med och mera lämpade vid riktigt långa flytter, hittar du ingen stor låda så kör ett par tre hinkar och flytta runt filtret medans du ordnar med själva karet.
#8 - 14 juli 2009 22:18
såg din roman efter mitt svar, iaf jag tror du krånglar till det i onödan och fiskarna blir mera stressade att hoppa mellan olika kar och bo ihop med fiskar dom normalt inte delar område med, sen ta inte med nåt gammalt vatten, sanden och filtret är det som är viktigt och gammalt vatten tillför mest bara skit ;)
#9 - 14 juli 2009 22:27
Fuzzop skrev:
såg din roman efter mitt svar, iaf jag tror du krånglar till det i onödan och fiskarna blir mera stressade att hoppa mellan olika kar och bo ihop med fiskar dom normalt inte delar område med, sen ta inte med nåt gammalt vatten, sanden och filtret är det som är viktigt och gammalt vatten tillför mest bara skit ;)

Mycket möjligt. Får se hur jag gör :)
Något gammalt vatten hade jag inte tänkt ta med.
Guest
#10 - 14 juli 2009 22:34
Jag hade bara lagt ner energi på att få med mig all filtermedia i toppskick.
Dvs, krävs det någon typ av cirkulation. Sanden hade jag sköljt ren.

Sen hade jag tillsatt bakteriekultur, samt fodrat sparsamt i 28 dagar.
Sen hade jag inte hållt på o strulat med att flytta dom till annat kar, en flyttning stressar minst.
Bilagor:
#11 - 14 juli 2009 22:49
Varför ska du tillsätta bakteriekultur om du får tillräckligt med bakterier i pumpen och sanden;)?
Guest
#12 - 14 juli 2009 22:52
ansjo skrev:
Varför ska du tillsätta bakteriekultur om du får tillräckligt med bakterier i pumpen och sanden;)?

Eftersom jag rekommenderade att skölja rent sanden.

Sen även om man väljer att ta med sanden orörd så skadar det aldrig med bakteriekultur, men det borde ju du veta. Eller du ville bara kommentera för kommenterandets skull?
#13 - 14 juli 2009 22:55
Anettejt skrev:

Sen även om man väljer att ta med sanden orörd så skadar det aldrig med bakteriekultur, men det borde ju du veta. Eller du ville bara kommentera för kommenterandets skull?

tror vi missade varför du vill skölja sanden då det närmast blir en nystart med alla problem det kan medföra
#14 - 14 juli 2009 23:09
Anettejt skrev:

Ursäkta mig då.

Fuzzop skrev:
tror vi missade varför du vill skölja sanden då det närmast blir en nystart med alla problem det kan medföra

Precis, och det var inte bara för att kommentera.
Guest
#15 - 14 juli 2009 23:18
ansjo skrev:
Ursäkta mig då.

Precis, och det var inte bara för att kommentera.

Skall tänka på det.

Varför skrev du inte det då?
Enkel rakhet ger raka svar = Bättre kommunikation.

Sen skrev jag hur JAG hade gjort, ni hade ju redan skrivet ert väl?
Jag står fast vid mitt råd, sen är det upp till trådskaparen att avgöra...
#16 - 15 juli 2009 09:28
Så man kan alltså dra igång filtret igen efter att det varit avstängt i drygt en timme under bilfärden, utan att alla bra bakterier försvinner?
#17 - 15 juli 2009 11:07
SpecBarn skrev:
Så man kan alltså dra igång filtret igen efter att det varit avstängt i drygt en timme under bilfärden, utan att alla bra bakterier försvinner?

Ja.
Bilagor:

Annons