Jag har flyttat runt landet med mina fiskar fler gånger än jag vill tänka på. Två av dem jag har idag köpte jag i Varberg för 11 år och 4 flyttar sedan. Två av flyttarna var på drygt 40 mil vardera.
Jag vet inte om jag har några fantastiska idiotsäkra tips åt dig, men vad jag menar är att de där två firrarna har iaf överlevt allt det där, så nåt måste jag gjort rätt...:D
Jag brukade transportera både fiskar och växter i antingen hinkar med lock eller dunkar med skruvkork. Jag hade inte jättemkt vatten i, ville ha plats för luft också eftersom jag var tvungen att ha locken stängda så att det hela inte skvalpade ur.
Sand tog jag också i hinkar med lock på. Jag tror inte jag tvättade den. Innerfiltret med filterpatron o allt fick åka i akvarievatten. Sedan försökte jag alltid få upp karet igen så snart det gick på nya stället. Men vid en av flyttarna blev fiskarna kvar i sina hinkar i över 3 dygn. Det gick bra. Ingen dog o alla trivdes efter återinsättningen i akvariet. Men det är nog inte att rekommendera.
Jag har faktiskt aldrig förlorat någon fisk vid någon flytt eller längre transport (har gjort det 6 ggr totalt), inte ens när jag hade ett stort stim tetror i en glasslåda med lock på tåget i 3 skakiga timmar. Då hade dessutom stackarna fått utstå ett hysteriskt jagande med håven i akvariet innan de hamnade i lådan (missbedömde totalt tiden o höll på att missa tåget...[:o]), men inte heller det är att rekommendera...
Ta god tid på dig inför fisk-flytten. Planera och skriv gärna ner hur och i vilken ordning du vill göra sakerna. Försök hålla filterbakterierna vid liv så du slipper starta om från scratch. Det är förmodligen bekvämare för fisken att resa i påse än i hink, så om resan inte tar för lång tid kanske det är att föredra? (Det kan bli rätt bra vågor i en hink.)
Jag sparade bara det vatten som fiskarna och växterna reste i. Resten tog jag nytt.