Flytt av akvarium?

#1 - 27 december 2007 18:07
Ska flytta mitt juwel rio 240 L akvarium från ena sidan av rummet till andra.. Vad jag undrar är, går det utan att behöva tömma akvariet? Det ska flyttas cya 1½ meter och ska vändas så det e jättekort bit och ska inte lyftas utan hasas dit... Tänkte tömma 50 ½ av vattnet, kommer de gå utan att jag ska behöva plaska omkring i rummet eller?? tacksam för svar :)
#2 - 27 december 2007 18:20
jag har dragit ett akvarium tvärs över rummet på det viset men då tömde jag ur typ 70% av vattnet och drog det vääääldigt försiktigt och sparade så mycket jag vatten som jag hade möjlighet till!
#3 - 27 december 2007 18:43
åheim skrev:
jag har dragit ett akvarium tvärs över rummet på det viset men då tömde jag ur typ 70% av vattnet och drog det vääääldigt försiktigt och sparade så mycket jag vatten som jag hade möjlighet till!

hur stort var karet då? det borde funka men jag e rädd att det blir för mycket belastning på nått sätt =\
#4 - 27 december 2007 19:48
Jag hade väl mest oroat mig för ev ojämnheter som kan orsaka sprickor.
Har du inte möjlighet att spara vatten på dunkar eller i badkar?
#5 - 27 december 2007 19:55
Köp eller låna några tvättbaljor eller barnbadkar, de kostar inga jättesummor på stormarknader, och ha så lite som möjligt i karet. Om det går så lyft aningen på möbelbenen och kila in en trasmatta eller filt, för då kan du skjuta akvariet över golvet utan några ryck, för det är de som förmodligen kan ge sprickor i fogarna.
#6 - 27 december 2007 20:01
Jo, kan fixa så det finns så lite vatten som möjligt^^ problemet för mig var bara att jag trodde jag va tvungen tömma hela akvariet :D har ett kar som ska bort så jag kan lägga vattnet där i så länge tills jag flyttat karet så som mumin sa, lät säkert ^^ tack!!
#7 - 27 december 2007 20:11
Jamen, då tror inte jag att det blir några problem. Har du inget vatten i så kan du nog ha sanden kvar. Jag har flyttat min flygel på en trasmatta själv, så ett akvarium blir inte svårt. Har du vatten kvar så blir det en vågrörelse i det, som kan fresta på fogarna extra.
Inget vådis, inga problem!!!

Och för den som undrar, en flygel har hjul, så den kan man knuffa på mattan själv!!
Verbal-slaughter har nog nån som kan peta in mattan/filten, medan han och nån kompis lyfter??
#8 - 27 december 2007 21:57
Jag är ingen expert på området men behöver inte akvariet kollas med vattenpass efter en flytt? Det är ju inte säkert att golvet är likadant dit det flttas. Kanske behövs det nivåjusteras.. Kanske går att göra utan att tömmas? Men fylls det med vattan och det inte står jämt kan det sluta illa..
#9 - 27 december 2007 22:06
Jo, kan fixa så det finns så lite vatten som möjligt^^ problemet för mig var bara att jag trodde jag va tvungen tömma hela akvariet :D har ett kar som ska bort så jag kan lägga vattnet där i så länge tills jag flyttat karet så som mumin sa, lät säkert ^^ tack!!

Du lär inte behöva tömma det helt.. Men jag tycker nog att du ska försöka få ut så mycket vatten som möjligt och sen flytta!
Hur det än är så blir det en belastning på karet (fogar etc) om du flyttar med vatten i. Att ha sanden i är ingen fara då den inte "rullar" som vatten!

Ta bara ordentligt grepp så går det bra ;) Vore ju synd om du skulle tappa det...
#10 - 27 december 2007 22:07
jerker_s skrev:
Jag är ingen expert på området men behöver inte akvariet kollas med vattenpass efter en flytt? Det är ju inte säkert att golvet är likadant dit det flttas. Kanske behövs det nivåjusteras.. Kanske går att göra utan att tömmas? Men fylls det med vattan och det inte står jämt kan det sluta illa..

Det är ju det optimala... Nu vet jag inte hur bänken för ett Rio ser ut, men det kanske finns "skruvfötter" på den? Då går det att loda in efter flytten.. Men det är ju klart ett tomt kar väger mindre än ett vattenfyllt! ;)
#11 - 27 december 2007 22:35
Mitt juwel rio har inte ställbara fötter... Vi flyttade runt ett 70L med en däck kärra på jobbet =)
#12 - 27 december 2007 22:36
patriksg skrev:
Mitt juwel rio har inte ställbara fötter... Vi flyttade runt ett 70L med en däck kärra på jobbet =)

Hoppsan då.. :) Och vattnet finns inte på golvet nu då? ;)
#13 - 27 december 2007 22:38
Hehe nää det går bra med de karet... fult är bänken dock!!! fullt av sprickor från spill och det är mycket ojämt... Men det är inte så stort, hade det vart större så hade det nog läckt för länge sen..
#14 - 27 december 2007 22:39
patriksg skrev:
Hehe nää det går bra med de karet... fult är bänken dock!!! fullt av sprickor från spill och det är mycket ojämt... Men det är inte så stort, hade det vart större så hade det nog läckt för länge sen..

Jag var nog nervös för att flytta vårt 60 liters med bara sjösten på botten..

Låt företaget betala en ny då! ;)
#15 - 27 december 2007 22:41
Ja det kan dom gott betala!! haha

Annons