Flytt av akvarium

#1 - 2 januari 2008 18:33
Jag byter bostad (inom Skåne) vilket innebär flytt av två akvarium, ett på 100 liter och ett på 720). De två akvarierna har installerats från grunden och jag har inte särskilt mycket erfarenhet av att husera fiskar under tiden som akvarium flyttas och sätts upp.

Min första fråga är:
Har någon något bra tips på behållare som man kan frakta fiskarna i? Jag tänker mig en spann på 20-30 liter med tätslutande lock.

Sedan funderar jag på om man bör hålla temperaturen i det fraktade vattnet, och hur man i så fall gör det. Eller klarar fiskarna ett par timmar i behållare inomhus?

I samband med flytten tänkte jag dessutom skaffa justerbara fötter till 100-litersakvariet (trämöbel) eftersom detta kommer att stå på trägolv som eventuellt kommer att svikta av tyngden. Har någon ett tips på var man får tag på justerbara fötter som håller för tyngden? Ett plus hade varit fötter som går att justera även då akvariet är fullt. Fast det kanske inte är möjligt...

Tack på förhand!

MVH Gabriella
#2 - 2 januari 2008 18:43
En kylväska är toppenbra att frakta fiskar i då den håller tempen ganska bra och är dessutom mörk inuti.
#3 - 2 januari 2008 18:57
Tackar! Det hade jag inte tänkt på. Det löser definitivt mitt problem vad gäller det lilla akvariet. Fiskarna i det stora akvariet blir dock lite trångbodda i en kylväska. De är visserligen inte så många, men ganska stora.

Får se om jag hittar någon som vill låna ut en kylväska till mig ;) Annars kan det väl inte vara så dyra. 200-300 kanske?!
#4 - 2 januari 2008 19:16
Kanske fel årstid nu, men i lågprisbutiker får du en kylväska för en hundralapp.
#5 - 3 januari 2008 06:16
Jepps...jag köpte en kylväska för 240kr på rusta med en volym runt 25liter.
Den använder jag när jag ska frakta fisk.
Köpte en mindre på 15liter för 160kr på clasohlson.
#6 - 3 januari 2008 07:52
firefox75 skrev:
Jepps...jag köpte en kylväska för 240kr på rusta med en volym runt 25liter.

Den använder jag när jag ska frakta fisk.

Verkar som om jag får besöka Rusta! 25 liter kan nog räcka även till de stora fiskarna.

Då tror jag att mitt första problem är löst, förutsatt att Rusta fortfarande har kvar väskan. Tack allesammans för hjälpen!

Nu återstår bara justerbara fötter. Heter det justerbara fötter, förresten? Vissa kallar det nämligen ställbara fötter/ben och jag har även sett skruvfötter. Försöker hitta försäljning via internet, men kanske söker på fel begrepp...
#7 - 3 januari 2008 07:57
Vet inte hur pass stabila IKEA's ben/fötter till köksskåp är, men dom är ställbara och finns i en variant i svart plast och en variant i (rostfritt?)stål, olika längder har jag bestämt för mig också.
Benen i sig håller garanterat för vikten, frågan är hur stabil infästningen mot bänken blir med avseende på sidokrafter, men tycker inte det borde vara några problem.

En länk också: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/rooms/kitchen/12317/
#8 - 3 januari 2008 14:31
EllaBellan skrev:
Verkar som om jag får besöka Rusta! 25 liter kan nog räcka även till de stora fiskarna.

Då tror jag att mitt första problem är löst, förutsatt att Rusta fortfarande har kvar väskan. Tack allesammans för hjälpen!

Nu återstår bara justerbara fötter. Heter det justerbara fötter, förresten? Vissa kallar det nämligen ställbara fötter/ben och jag har även sett skruvfötter. Försöker hitta försäljning via internet, men kanske söker på fel begrepp...

Om du inte hittar några fötter på internet så kolla med dom lokala verkstadsbutikerna/bygghandel, finns tex ställbara fötter till svarvar eller andra tunga maskiner som säkert vore kanon, dessa är dessutom oftast ställbara med belastning upp till ett par ton på :)

Annons