Flytt av kar.

#1 - 27 december 2007 09:53
Ska flytta ett stort kar mellan 2 städer (1h mellan städerna)

Undrar hur jag ska göra. Själva transporten blir ju inte så svårt kanske, lite grovgöra men men.

Det jag måste göra är att starta igång karet direkt då det är hemma hos mig eftersom det tillkommer fiskar med karet.

Hur ska jag då göra för att behålla bakteriekulturen som fanns i karet från början?

Vad jag vet är att jag ska ta sanden och lägga det i hinkar. Måste dessa hinkar täckas för så att funkten håller sig? dör bakterierna annars? Lite tips och råd på hur ja ska hantera sanden vore riktigt fint.

Därefter så är ytterfiltret en annan fråga. Den ska ju tömmas och rengöras innan jag tar hem den antar jag. Frågan är dock om ja ska fylla den med karets vatten och köra hem den full med vatten eller om detta inte kommer ha någon effekt på att behålla en del av bakterierna i pumpen. Hur ska jag göra? vad ska jag tänka på vid uppstart av filtret mm ? Jätteviktigt att jag får svar på problem som dyker upp vid uppstarten, sånt jag som aldrig haft ytterfilter kan få problem med.

Vatten från akvariet kan jag inte ta med mig, det blir för mycket att bära o så.

Det jag efter uppstarten tänkte göra är att hälla över vattnet från mitt 200L till det nya karet. Är detta rätt? kan jag då kasta in de nya och mina gamla fiskar i det direkt eller? kommer givetvis också ladda karet med en stor dos bakteriekultur. Ska jag hälla detta i vattnet eller i ytterfiltret för att få maximal effekt?

Blir snurrig av allt i huvudet, finns säkert mycket mer jag behöver veta för att få detta att gå smidigt. Jag hoppas verkligen att ni kan ge mig all information jag behöver, även små detaljer som är bra att veta.

Mvh Amaro
#2 - 27 december 2007 10:03
hur mycket fiskar är det som följer med karet? och hur stort är det?
#3 - 27 december 2007 10:48
450L,

Fiskarnas flytt är redan ordnad till viss del, de ska fördelas i mina nuvarande 3 kar. Förutom 6 av dem som får åka i det nya karet direkt.
#4 - 27 december 2007 18:24
help me =)
#5 - 27 december 2007 19:49
Jag skulle inte rengöra ytterfiltret, då du ska starta om karet så fort som möjligt. Däremot är det ju viktigt att ha filtermaterialet i syrerik miljö, så jag skulle helt enkelt lägga filtermaterialet otvättat i en hink med lock ,med akvarievatten i, kanske några syretabletter, om transporten blir lång. Öppna locket så fort det går.
Likadant med bottensanden, hinkar med lock, någon liter akvarievatten i, (du ser ju inte alltför klen ut i avataren), otvättad även den.
Kanhända blir karet grumligt vid omstarten men det går ju över vid nästa delvattenbyte, och huvudsaken är ju att bakterierna kommer igång fort.
Hinkar med lock brukar finnas för ett par tior på stormarknader.

Lite extra bakteriekultur, och vattnet från 200 karet, och flytten borde gå galant!
#6 - 27 december 2007 21:49
mumin "du ser ju inte alltför klen ut i avataren" jaa du, idag ser man tyvärr inte direkt ut sådär längre :D stark är man dock fortfarande, vill man tro ;)

ps tack för din info

Har funderat mycke på detta idag och kommit fram till att det kanske är lättare att ge mig tips om jag förklarar vad jag just nu kommit fram till att jag ska göra.

Jag går bara igenom de knepiga delarna nu.

1, rengöra filtret där, det är rätt mycket skit i det, inget jag vill få med mig hem. Ska rengöra det och ta med mig det hem för uppstart/nystart.
Ska ha i ganska mycket bakteriekultur så det kommer vara rätt bra med bakterier. Ska hälla bakteriekulturen rakt ner i filtermaterialet hade jag tänkt. eller?

2, packa ner sanden (ca50-60kg) i stora hinkar med lock för att bevara fukten. Är detta ett pluss för att få bakterierna att överleva? ska också ha lite vatten i "sandhinkarna". Sanden är ju extremt viktig då bakteriekulturen i det är av stor betydelse för uppstarten. Jag satsar alltså på att bakterierna i sand och inredning skall sätta karet i bra balans.

3, när karet och alla prylar är i bilen så fångar jag upp fiskarna en efter en ur baljan som de lagts in i och lägger dem i påsar.
Köpt 15st sånna stora fiskgodkända påsar. Ska ha lagom med vatten och mycket luft i påsarna.

Påsarna då de är fixade ska in i en frigolitlåda.

De större fiskarna ska i en frysbox eller vad det heter. En sån där stor låda som bevarar tempen på vad man har i. Bör jag då och då öppna locket för att det ska in ny luft? då och då skaka lådan så det plaskar till? hjälper jag dem få syre på detta vis. Resan kommer ta ca 1 timme så det kanske inte behövs eller?

För övrigt så har jag 3 enorma hinkar med mig med lock, tror dem rymmer ca 60L om inte mer. 1 av dessa kommer nog gå till sanden samt kanske någon mindre hink också behövs. Därefter så ska en fyllas halvfull med vatten för att stoppa ner rötterna och växter i. 3dje vet jag inte, får se om den behövs.

Ska jag fylla de som blir över med akvarievattnet eller? kommer det ens vara bra vatten då det kommer stå i några timmar utan cirkulation?

Finns det något jag kan göra bättre? något jag missat? något att tänka på vid uppstarten?
#7 - 27 december 2007 22:48
Snälla hjälp mig, jag ska hämta karet immorn, måste få era råd plzzz
#8 - 27 december 2007 23:07
du behöver inte skvalpa eller öppna fiskpåsarna, en timme är inte långt.

Ja, bakterierna i sanden överlever bättre om det finns fukt. Inte heller där händer nåt på en timme. Men öppna locken och lägg dem lite på sniskan när de är uppburna, så att det inte blir syrefattigt för länge.

Gammalt vatten är väl inte nåt att släpa med, men ta lite och lägg filtermaterialet i, som jag skrev ovan. Bakterierna som finns kvar när lorten är bortsköljd överlever då, och du får en snabbare start. Därför tror jag inte att du ska hälla bakteriekultur direkt i filtret, det kan nog gå åt fler då än du får. Häll i vattnet som vanligt.
Eftersom du har gammalt vatten från växthinken, sanden ocg filterhinken (villverkligen rekommendera det) så tror jag att du inte kommer få några problem.
Du får ju dra ner på matningen ordentligt i början.
#9 - 27 december 2007 23:09
mumin ska nog göra som du skrev då :) blir nog rätt.

Så jag ska alltså tvätta rent filtermaterialet lite försiktigt och därefter lägga det i blöt. no problem :)
#10 - 28 december 2007 14:27
Ahhh om en timme åker jag iväg för att hämta det. kommer vara hemma ca 19.00 - 21.00 i värsta fall.

Blir som sagt tvungen att dra igång det idag, kommer nog vara uppe tills immorn hehe.

Wish me luck
#11 - 29 december 2007 08:44
the hard, hard world of the aquarist!!!
#12 - 29 december 2007 10:47
mumin, igår insåg jag faktiskt i vilken grad min besattning är i. Det var rena helvetet, akvariet väger dryga 70-80kg vilket man fick bära på fingertopparna. Det var bara jag o min bror som bar det så vi fick ta en meter sen vila, en meter till sen vila. helt sjukt. Man tycker ju inte 70kg är mycket men det känns som 150 på fingertopparna kan jag lova.

jag var förkyld igår också, inte nog med detta så fick man slita 4 timmar för att få hem karet + 4 timmar för o ställa det på plats och fylla upp det samt koppa in malarna i mina andra akvarier.

Pumpen fick jag rengöra grundligt. Det var aldeles för mycket skit i den. Tur nog så fick ja med mig all sand och rötterna i stora vattenhinkar, fick bra med bakteriekultur därifrån. Tog vattentester bara 2 h efter starten och värdena låg bra, hade bara nitrat på 20strecket.

Allt gick iallafall turnog bra. Förutom att min VF ciklidhanne på 20cm avled under transporten, riktigt knäckande blev ganska ledsen pga detta.
#13 - 29 december 2007 10:51
Akvariet för övrigt är det vackraste jag sett, välvd ruta, svart silikon och svart lock. orginal Bänken är träfärgad vilket jag trodde skulle va skitfult mot det svarta, men det ser snyggt ut måste jag säga.

På köpet fick jag med rådasant för att fylla karet, BTN Slimline, 2rötter varav en som är enorm, eheim 2028, doppvärmare mm.

Fiskar, 3st L200, 4st L134, 1st L260 och 2 st L264 samt 8 sterbai och 7 orangehead ciklider (varav den största som dog)

Allt för 3lökar :) riktigt skön affär.

Tack till tommy som jag köpte det av.
#14 - 31 december 2007 02:44
Nej, vad trist med ciklid, det är så knäckande när fiskar man gillar inte klarar sig.

Men annars så, inte illa att kånka 70 kg på fingertopparna, själv har jag ont i händerna efter att ha bytt vatten i 165 liters karet.
Fast jag påminner inte ens om din avatar, mer om muminmamman, liksom:p:D.

Det låter som ett riktigt kap, precis ett sånt man vill snubbla över, bara så där.
Själv går jag och väntar på att källaren ska bli färdig, då ska min 30 cm pleco få ett riktigt stort kar, tillsammans med guldfiskarna.
Blev för övrigt tokglad i kväll, när jag satt och spanade på guppyynglen (som börjar färga ut) och fick se mina första ancistrusyngel, 7 mm, på liten utflykt utanför grottan. :D:D:D

Annons