Flytt av malawi

#1 - 17 september 2005 20:17
Hej dagarna knappar in tills jag ska flytta över min johanni hona som tuggar i en en balja. Hur länge ska jag ha henne kvar där? och när ska jag börja mata hon och ynglena? Finns det riskar att hon spottar ut ynglena när jag tar upp henne?
#2 - 18 september 2005 11:00
?????
PatrikMalmo
#3 - 18 september 2005 13:08
Jepp, det finns en risk att hon spottar yngel när du fångar henne. Om de inte är kläckta kan hon spotta rommen i stället. Om honan behåller rommen/ynglen i munnen så kan du börja mata "honan" med yngelfoder två veckor efter lek. Av de munruvande Malawi/Tanganyika jag odlat så har alla utan undantag ätit redan innan de spottat ynglen - verkar som om de utfodrar ynglen i munnen samt förhoppningsvis får i sig lite själv.

Återigen, av de jag provat så har det varit ofarligt att låta honan gå kvar med ynglen. Skadar dock inte att vara försiktig så lägg i bra med gömställen i ruvningskaret, så är ynglen hyfsat skyddade. Problem kan dock uppstå när honan ska tillbaks till ursprungskaret - ibland accepteras hon inte, och blir rätt så misshandlad. En del menar att det är bättre att släppa tillbaks henne så snabbt som möjligt, så då tömmer de honan från yngel i stället, och släpper ner henne i karet direkt igen.

Lycka till!!

Hilsen,

P
#4 - 19 september 2005 14:57
Jag tror jag föredrar att bara låta henne gå där så länge som det är nödvändigt. Dom tuggar ju i ca 20 dagar har jag för mej en i akvarieaffären sa och jag flyttar väl henne på den 15 dagen elr nåt sånt. Bara för att vara säker på att hon inte spottar tidigare än beräknat. Så hon får väl antagligen gå där i ett par dagar. Hur lång tid behövs det för att hon inte ska bli "utstött" på ett ungefär? Denna "misshandel" kan den va så grov så de kan leda till döden för henne elr är det mera att dom puttar lite på henne? Nu när jag matar henne i det stora karet så verkar hon liksom vilja äta hon e precis som dom andra och vill verkligen äta men det ser inte ut som att hon tar det? Är detta en vana av nåt slag elr äter dom när dom tuggar?

Tack så mycket för svaret. Får bli gold här så jag kan försöka få yngelena sålda:D ( om det blir några ):P
#5 - 19 september 2005 16:17
Nu har det uppstått ett lite smärre problem en av mina hongi honor tycks också tugga:S det blir väl bara till att köpa en till balja:):P är inte 100 på att hon tuggar men hon har tjock mun och sen åt hon inte när dom fick räkmix.. Får se hur det går:)
HazelCR
#6 - 19 september 2005 17:38
Honor kan bli misshandlade till döds och fort kan det gå.
Honor kan ta lite mat i munen, till ynglen och kanske till sig själv, sägs det.
#7 - 19 september 2005 17:44
okej. då ska jag försöka att inte ha henne där längre än nödvändigt. Förresten hur känsliga är dom när man för över dom funkar det att bara håva över dom elr ska jag lägga dom i en påse och sånt där?

Tack för svaret!:)
HazelCR
#8 - 19 september 2005 17:51
Jag tar alltid mycket vatten från orignalakvariet till spottkaret, så jag håvar bara tillbaks. Samtidigt brukar jag slänga i en del mat, så att de får annat att tänka på. (Det är säkert bra om man håvar tillbaks inför natten och släcker ganska snabbt också.)
#9 - 19 september 2005 17:55
menar du att du ger mat till "orginal karet"? Okej jag hade också tänkt att nästan bara ta vatten från gamla karet.

Får se hur det går med det hela har jagat ciklider förut och det lär inte bli en lätt match, särskilt inte nu när jag måste vara extra försiktig när hon tuggar:)
#10 - 20 september 2005 15:46
Vad kan jag använda för belysning till baljan där jag ska ha honan elr behövs det ingen belysning?
#11 - 20 september 2005 18:09
en vanlig skrivbordslampa borde funka om du inte ska ha en massa växter.
#12 - 21 september 2005 11:57
okej, nej jag funderar på att ta några skott från lite växter men det ska inte va så många bara så det ger lite skydd..kanske 1 elr 2 små. Men hur länge kan jag ha ynglena där? Jag ska sälja dom när dom har blivit större än "mun storlek". Kan jag ha dom där i tills dess? baljan kanske är 20 liter.. elr nåt sånt.
#13 - 22 september 2005 17:13
?.?.?.?.?
HazelCR
#14 - 22 september 2005 20:03
Det är klart att du kan ha dem där ett tag, men de växer nog sakta och du måste förmodligen byta vatten ofta. Ett 100 liters lämpar sig bättre.
4 cm brukar räknas som säker storlek för mbunas. Tänker du sälja till en akvarieäffär så vill de oftast ha större fiskar än så, några cm till.
#15 - 23 september 2005 14:35
Okej jo jag förstår att de skulle vara bättre men i det större finns ju dom "stora" fiskarna och jag vill inte att dom blir uppätna..
Okej jag ska försöka få dom sålt här elr nån annan site. Annars får jag väl ta till affären.
#16 - 23 september 2005 18:48
Hej allihopa nu har jag kommit tillbaka från en "jakt" i akvariet efter min johanni hona och jag kan säga att de inte var lätt!:) Det är helt omöjligt att fånga henne asså, drar jag ner håven en cm från ytan sticker hon och hon lockas inte av att det vankas mat heller. Dessutom så kan jag ju inte vara helt vild för jag vill inte riskera att hon spottar ut dom. Och såklart så har ju jag en enorm växt som hon kan gömma sej bakom och jag vill inte rota runt i akvariet så har ingen aning om hur jag ska göra. Får göra ett försök imorgon igen:) någon som vet nåt bra trix för att fånga dessa snabba ciklider?
#17 - 23 september 2005 18:55
kan prova att lägga ner håven så den ligger öppen å fin och gå ifrån karet.
14-20min senare går du tillbaka och använder nånting för att skrämma henne in i håven.

ligger håven där en stund hinner fisken titta på den och vänja sej lite vid den.
själv har jag alltid använt en stor och en liten håv när jag fångat fisk och tycker det är avsevärt mycket enklare än 1 håv.
#18 - 23 september 2005 19:06
Om vi säger nu att luminax johanni hona får yngel. Man låter ynglena växa upp till över mun storlek i ett kar bredvid det stora karet. Sedan lägger man ner ynglena i det stora, kommer då ynglena bli accepterade av de andra fiskarna?
#19 - 23 september 2005 19:08
jo jag har en liten och en stor också och det har funkat bra men nu måste jag ta det så försiktigt så det blir inte så lätt. Men jag ska testa det du sa så får vi se. Men det konstiga är att dom andra fiskarna kommer fram och kollar och dom skulle knappt märka att jag fånga dom men det är bara honan som är i bakgrunden och är rädd. Antagligen för hon har rom elr så är hon synsk:P

Tack för svaret:)
#20 - 24 september 2005 14:30
nu har jag gett upp att få tag på min hona hon är helt enkelt för snabb och jag har alldeles för mycket saker i karet för att få tag i henne så jag får helt enkelt låta henne spotta i det stora och sen hoppas på det bästa.
#21 - 24 september 2005 14:51
hur får alla tag i sina fiskar? förresten kan fiskar dö utav att man jagar dom för mycke? t.ex utav stress? stör mej verkligen på att jag inte får tag i henne. varför ska just hon va så svårfångad när dom andra fiskarna typ åker i håven av sej själva?:(

Annons