Flytt i Januari

#1 - 12 oktober 2007 18:57
Jahopp nu är det bestämt att vi ska flytta i Januari.
Akvariumet ska få ett "eget" rum nere i källaren med betonggolv, bra tänker ju jag eftersom det inte händer så mycket om det skulle börja läcka, tänker jag rätt då?

Iaf vi ska bara flytta rakt över vägen från lägenhet till radhus. Problemet är ju att vi flyttar mitt i smällkalla vintern. Vad händer med glaset när det bärs ut, anningen fuktigt och från + 24 till - 1 till 24? Kommer det spricka eller tål, det värmeväxlingarna?

Hur länge bör vi vänta med att fylla det igen när det står på plats?
Har ju ett 54 L som fiskarna kommer bo i under flytten. Hur länge klarar vattnet sig i hindkar utan rörelse?

Något vi borde tänka på mer än att spara så mycket vatten som möjligt?
#2 - 12 oktober 2007 21:36
Vattnet är inte så noga att spara på som ett väl ingånget filter och sand. Spara detta om du kan och låt inte pumpen stå still för länge utan flytta den till en spann eller liknande under flytten.
Det gör ingenting att flytta karet den korta biten, men låt det stå i rumstemperatur en stund innan du fyller det igen.
#3 - 12 oktober 2007 22:05
Pumpen ska gå i reservkaret så den kommer vara igång igen efter mindre än 5 minuter... kan man ha i lite av sanden i reservkaret eller är det bättre att det ligger i en hink med vatten?
#4 - 12 oktober 2007 22:16
Tar flytten inte allt för lång tid kan den ligga i hink så länge.
#5 - 13 oktober 2007 20:20
2-4 dagar är det tänkt att karet ska stå tomt
#6 - 13 oktober 2007 21:09
Då är det nog tveksamt att ha sanden i hinkar utan någon cirkulation på vattnet runt sanden, ungefär som i ett kar, och risken att det börjar lukta mög är stor.
Nja, jag hade nog tvättat ut sanden innan jag stoppade tillbaka den i karet efter igångkörningen igen...
#7 - 18 oktober 2007 09:46
ok. hur jag än gör så kommer ju inte alls sand få plats i 54-liters karet.
Jo, jag har tänkt på det här med fiskarna, några vänner till oss pratade med en kille i en mycket omtyckt akvarieaffär i Uppsala, och där säger de att man bara ska spara den fisk man inte kan leva utan, resten ska man avliva för att underlätta för de andra fiskarna, kan det verkligen stämma?:(
#8 - 18 oktober 2007 09:52
gickan_87 skrev:
ok. hur jag än gör så kommer ju inte alls sand få plats i 54-liters karet.

Jo, jag har tänkt på det här med fiskarna, några vänner till oss pratade med en kille i en mycket omtyckt akvarieaffär i Uppsala, och där säger de att man bara ska spara den fisk man inte kan leva utan, resten ska man avliva för att underlätta för de andra fiskarna, kan det verkligen stämma?:(

Kollade din zoon och du har ju inte dom mest känsliga arterna direkt, så jag tror inte att det blir några probem. har du bara ett väl inkört filter så klarar du nog flytten utan några nitritspikar.
Att avliva dom du klarar dej utan var det löjligaste jag hört, vill jag inte ha en fisk så ger jag bort den eller säljer till min djurafär.

lycka till med flytten

/hampus
#9 - 18 oktober 2007 13:22
Nu har jag fått tag i ett 37 L akvarium med :) Så glödbandarna får gå i den tillsammans med räkorna och resten av fiskarna i 54 L karet :)

Det borde ju funka?

Vilken tur att vi inte tänker göra det! Tycker också att det låter otroligt dumt.
#10 - 18 oktober 2007 15:20
Rejält korkat tips av affären. Tar du grus från stora till lilla tillfälliga dessutom ska det funka utan problem. När fiskarna är ur så lyft ur grus med håv och bara skaka lite på håven så värsta geggan åker ur gruset.
#11 - 23 oktober 2007 10:38
OK. Och gruset som blir över sköljer jag ur innan jag lägger i det i stora karet igen.

Annons