flytt... IDAG! Hjälp!

#1 - 22 juli 2009 13:05
Hur länge klarar sig fiskarna i en påse/balja?
jag ska flytta in till stan, och det är ca 40 min bilresa dit,
sen ska jag fylla upp akvariet, och fixa. Det tar sin lilla tid.
Klarar dom sig utan pump under några timmar, eller ska man göra så fort man kommer till lägenheten, lägga ner pumpen i baljan? Tills karen är fyllda?

Är lite orolig över att dom dör under resan?

Snälla, snabbt svar! Flyttar nu snart :O
#2 - 22 juli 2009 13:15
Fiskarna behöver du inte tänka så mycket på.. De klarar sig så länge de ligger i vatten ;)
Däremot ska du vara rädd om dina filterbakterier. Sätt pumpen (ifall det är innerpump) i en spann med vatten under frakten. Det första du gör när du kommer fram är att koppla in den i spannen för att få cirkulation (bakterierna dör snabbt annars). En timme klarar de säkert men drar det ut på tiden måste du ist. rengöra filtret noga och börja om från början med nitrivec och hela köret.
Låt pumpen stå igång i spannen tills du är färdig med akvariet och du behöver inte stressa så länge pumpen är inkopplad och fiskarna har gott om syre :)
#3 - 22 juli 2009 13:15
Hur stort är ditt akvarie ?
Jag hade försökt att spara lite vatten från karet och tagit med för att minska stressen på fiskarna när dom flyttar.
Om du inte har många fiskar så kan dom klara sig i en påse i några timmar, lite beroende på hur kallt det är runt om påsen och så.
#4 - 22 juli 2009 13:19
Nina82 skrev:
Fiskarna behöver du inte tänka så mycket på.. De klarar sig så länge de ligger i vatten ;)

Däremot ska du vara rädd om dina filterbakterier. Sätt pumpen (ifall det är innerpump) i en spann med vatten under frakten. Det första du gör när du kommer fram är att koppla in den i spannen för att få cirkulation (bakterierna dör snabbt annars). En timme klarar de säkert men drar det ut på tiden måste du ist. rengöra filtret noga och börja om från början med nitrivec och hela köret.

Låt pumpen stå igång i spannen tills du är färdig med akvariet och du behöver inte stressa så länge pumpen är inkopplad och fiskarna har gott om syre :)

Jag har en innepump, och tänkte ha den i en hink med vatten under resan, men frågan är ju ifall jag bör ha fiskarna där i, eller om jag ska lägga fiskarna i olika påsar, tills dess jag kommit fram?
Och om det nu är så dom ligger i påsar, hur ska jag göra för att tillföra syre, under tiden jag gör i ordning resten? Går det bra att öppna påsen, eller ska man låta dom gå i vattnet som jag hade med mig hemifrån med pumpen?
#5 - 22 juli 2009 13:20
drd skrev:
Hur stort är ditt akvarie ?

Jag hade försökt att spara lite vatten från karet och tagit med för att minska stressen på fiskarna när dom flyttar.

Om du inte har många fiskar så kan dom klara sig i en påse i några timmar, lite beroende på hur kallt det är runt om påsen och så.

Akvariet är på 120l.
Men hur är det med syret i påsen? Går det bra med vanliga fryspåsar?
#6 - 22 juli 2009 13:28
streezz88 skrev:
Hur länge klarar sig fiskarna i en påse/balja?

jag ska flytta in till stan, och det är ca 40 min bilresa dit,

sen ska jag fylla upp akvariet, och fixa. Det tar sin lilla tid.

Klarar dom sig utan pump under några timmar, eller ska man göra så fort man kommer till lägenheten, lägga ner pumpen i baljan? Tills karen är fyllda?

Är lite orolig över att dom dör under resan?

Snälla, snabbt svar! Flyttar nu snart :O
Paketera fisken en och en eller möjligen två i tillräckligt stora påsar och placera påsarna ståendes i en kartong eller liknande och se till att de har det mörkt, du bör inte utfodra fisken dagarna före flytten! sätt upp akvariet igen på en gång (fördel om du har sparat gammalt akvarievatten) och använd vattenberedningsmedel och bakteriestart! Betrakta karet som nystartat! Good luck :)
#7 - 22 juli 2009 13:32
åheim skrev:
Paketera fisken en och en eller möjligen två i tillräckligt stora påsar och placera påsarna ståendes i en kartong eller liknande och se till att de har det mörkt, du bör inte utfodra fisken dagarna före flytten! sätt upp akvariet igen på en gång (fördel om du har sparat gammalt akvarievatten) och använd vattenberedningsmedel och bakteriestart! Betrakta karet som nystartat! Good luck :)

Går det bra att använda 3 liters fryspåsar?
Annars måste jag åka iväg och köpa påsar från zooaffären.
Jag har inte gett dom mat på 2 dagar, (läset det nångång förut) och bör inte mata dom idag heller?
Jag förstår, så med mycket bakteriekultur, samt medel för vattnet, så ska dom klara sig? Räknar med något svinn, men inte alla, därför jag är orolig.
#8 - 22 juli 2009 13:33
Vad har du för fiskar?

Har du småfisk så kan det vara bättre att förvara dem i glassburkar eller liknande med lock på ist.
#9 - 22 juli 2009 13:34
Nina82 skrev:
Vad har du för fiskar?

Har du småfisk så kan det vara bättre att förvara dem i glassburkar eller liknande med lock på ist.

Har ett par bågfensciklid, samt 8 glödbandstetra, och typ 4 guppys.
Sen i ett annat kar har jag 9 fantomtetror =)
#10 - 22 juli 2009 13:35
Om du ska ta påsar så funkar det med fryspåsar men ta dubbla påsar och tejpa hörnorna så de blir rundade. Blås absolut inte ner luft i påsen eftersom utandningsluften innehåller mindre syre.
#11 - 22 juli 2009 13:36
streezz88 skrev:
Har ett par bågfensciklid, samt 8 glödbandstetra, och typ 4 guppys.

Sen i ett annat kar har jag 9 fantomtetror =)

Ha varje art för sig så blir det nog lagom i var påse. Tetror blir stressade om du delar upp dem så de trängs hellre en stund ;)
#12 - 22 juli 2009 14:07
går det bra med typ bigpack paket?
#13 - 22 juli 2009 14:31
streezz88 skrev:
går det bra med typ bigpack paket?

Ja

Annons