Flytta 25 mil med akvarium

#1 - 2 april 2009 16:54
Nu är det bestämt att vi ska flytta från Göteborg till Landskrona. Vi har två akvarium som vi helst inte vill att för många fiskar ska dö i. Hur gör vi för att flytten ska bli bäst för fiskarna?
Var får man tag i påsar att frakta fiskarna i?
Hur många fiskar kan man ha i varje påse?
Hur många räkor går att ha i varje påse?
Hur gör man med filtret? Vill ju inte förlora den fina balansen vi har i akvarierna.
Hur mycket vatten bör vi spara? Vad finns det för bra kärl att spara vattnet i?

Tycker det är så himla tråkigt att behöva göra om våra fina akvarium men vi kan inte bo kvar här utan jobb bara för akvariernas skull.

[SIZE=1](Vet inte om det är rätt del av forumet att skriva i men hittade inget bättre ställe.)[/SIZE]
#2 - 2 april 2009 17:43
Påsar brukar man kunna köpa att gäng i en akvarium affär, ring och fråga din butik:).

Försök att ha så få fiskar som möjligt, de skitar ner mer ju fler de är, och då blir vattnet fortare dåligt.

Ta med så mycket vatten som möjligt. enklast i hinkar med lock.

Resten får någon annan fylla ut:)
#3 - 2 april 2009 19:49
Det enklaste är nog om du söker på transport här på forumet.
Annars kan du kolla in Kjells eminentas guide på länken nedan..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128593&highlight=TRansport
#4 - 2 april 2009 20:17
Det är inte bara transporten jag undrar över och det var därför jag startade en ny tråd.

Hur gör jag bäst med filtret? Är det någon mening med att spara filtret utan att skölja ur det för att få bra bakterier när jag startar akvarierna eller hinner de bra bakterierna i filtret bli dåliga under transporten?

Hur är det med gruset? Ska jag låta det vara utan att skölja ur det så att de bra bakterierna är kvar?

Jag kommer ju att stoppa i alla fiskarna på en gång igen när vi flyttat så jag vill ju ha kvar så mycket bra bakterier som möjligt.
#5 - 3 april 2009 07:34
bättre ta med filtret än att inte ta med tycker jag. förvara det lite svalare. sen om hälften av bakterierna där på vägen så har du ju endå hälften kvar, och det e ju bättre än ingenting? :)

gruset skulle jag oxå undvika att tvätta för att spara så mkt bakterier som möjligt
#6 - 3 april 2009 09:38
Filtret behöver vara igång. utan cirk så dör bakterierna ganska fort.
och då kan det gå riktigt illa när man startar den igen.

bäst att nog att tömma ur karet ner till miniminivå.
ner i bagaget på bilen, köp/låna en adapter som omvandlar 12V till 240V,
koppla in den på cigguttaget, kör saaaakta.

annars är det bästa att "stänga ner" karet och starta om när man kommer fram.

.
#7 - 3 april 2009 10:25
Nja det där med miniminivå lät riskabelt. Det jag är rädd för med att starta om det på nytt är att det blir en chock eftersom det är många fiskar som flyttar i karet samtidigt eftersom vi redan har fiskarna.

Finns adaptrar så man kan koppla pumpen till cigarettuttaget? Då kan man ju åtminstone ha pumpen igång så kanske det blir lite bättre. Kan man koppla två pumpar till en sådan i så fall? För det är två pumpar vi har.
#8 - 3 april 2009 11:23
Jag tänker hinkar med syrestenar i, eller kanske någon stor plastlåda från ikea med lock.
vore ju smart som nämnts tidigare att fixa 220 i bilen så att du kan ha igång pumpen.

eventuellt kan du ju stanna någon stans på vägen och ge dom fräsht vatten?
#9 - 3 april 2009 15:50
det skulle inte vara så svårt att koppla det till bilens cigarettuttag för vi har ett bak och ett lite längre fram men frågan är hur många man vågar koppla in och vart man får tag i en sådan omkopplare.
#11 - 3 april 2009 18:18
Å jösses var den så dyr?!
#12 - 3 april 2009 21:24
Krama ur dina filter, lägg dem fuktiga men utan vatten i en plastpåse och fyll upp den med luft eller ännu hellre med syrgas och knyt till. Då kommer bakterierna att klara sig hela vägen. Vitsen är att du inte har vatten i påsen utan bara hög fuktighet så du kan transportera biobollar och annat filtermaterial på samma sätt.

MVH Lasse
#13 - 3 april 2009 21:42
Tack för tipset!

Annons