Flytta 50 mil, hur göra med pump och grus?

#1 - 17 januari 2011 17:33
Hej!
Jag kommer flytta från Umeå till Gällivare (resan kommer ta c:a 7 timmar) i början av nästa vecka tillsammans med mitt 250 L kar med ett gäng golden, maingano och jullar. Fiskarna kommer få åka i plastpåsar i en frigolitkartong från akvarieaffären, tänkte ha den i framsätet på bilen för att hålla värmen. Har även köpt syretabletter att lägga i påsarna.

Nu är bara frågan hur man ska göra när jag kommer fram.
Enligt kvinnan på akvariebutiken måste jag rengöra pump (tetratec ytterfilter) och grus noga då jag kommer fram eftersom det då kommer ha "ruttnat" i filtret och inte alls vara någon bra bakteriekultur. Detta blir ju då i praktiken som ett nystartat kar, men jag måste ju få dit fiskarna direkt vilket inte känns jättebra precis.

Någon som flyttat långt och har några tips? Bör jag spara vattnet som fiskarna åkt i eller är det för förorenat vid det laget?
#2 - 17 januari 2011 18:50
När det blir strömavbrott brukar filter bli stående och det brukar inte vara någon fara, har för mig att jag läst det iaf.

Om du har vatten i filtret under resan tror inte jag alla bakterier dör, du skulle kanske kunna lägga en syretablett i filtret.
#3 - 17 januari 2011 19:18
7 timmar klarar sig nog filtret om det är fyllt med vatten. sanden skulle jag nog tvätta när jag kommer fram. du undkommer nog inte "nystart" av karet. men det ska nog gå bra om du håller koll på värden o matar minimalt första månaden.

håller man bara koll så kan man faktiskt starta ett kar med fullbelastning på en gång. men det är inte att rekomendera ;)
#4 - 18 januari 2011 12:39
Ok, tack. Kanske ska testa med en syretablett i filtret. Kom just på att jag har en bekant som har ett 100 l kar i Gällivare, kanske ska ta och krama ur hennes filter i vårt kar i samband med "nystarten" för att förbättra bakteriekulturen.
#5 - 18 januari 2011 13:23
Filtermedia i hink med syretabletter? krama ur filtret vid ankomst så är det ingen fara, Nitrivec i beredskap?
Köp back på ikea o ta med lite mer vatten från kare`t?
#6 - 21 januari 2011 22:07
hellre två 25 liters "vindunkar"

Annons