Flytta

#1 - 16 september 2007 17:46
Jag ska flytta på fredag och jag har ett kar som det inte har gått så bra för det senaste året, tycker det först nu har börjat komma på fötter igen. Det har vart massa sjukdomar och växter som dött.
Nu är det i alla fall ett par neonteror, ett par svärdbärare, en mal och två khuliålar som bor där. Svärdbärararna har til och med förökat sig.
I alla fall undrar ja nu hur ja ska göra för att det ska gå så bra som möjligt.
Karet är på 250 Liter vatten, och jag har endats möjlighet att ta med mig kanske 50liter av vattnet.
Undrar hur ja ska göra. Om det är nåt spec preparat jag bör ha i direkt när jag kommer till nya lägenheten eller så.
Alla tips är välkomna.
#2 - 16 september 2007 18:05
Om du kan flytta pumpen utan att den varit avstängd för länge så har du vunnit mycket där och rengör den inte isf. Sedan behöver du inte tvätta ur sanden heller då den innehåller mycket av det "goda" och sparar du 50 liter vatten så blir flytten inte så mycket annorlunda än ett stort vattenbyte.
Maffia666
#3 - 16 september 2007 18:10
ribby_girl skrev:
Jag ska flytta på fredag och jag har ett kar som det inte har gått så bra för det senaste året, tycker det först nu har börjat komma på fötter igen. Det har vart massa sjukdomar och växter som dött.

Nu är det i alla fall ett par neonteror, ett par svärdbärare, en mal och två khuliålar som bor där. Svärdbärararna har til och med förökat sig.

I alla fall undrar ja nu hur ja ska göra för att det ska gå så bra som möjligt.

Karet är på 250 Liter vatten, och jag har endats möjlighet att ta med mig kanske 50liter av vattnet.

Undrar hur ja ska göra. Om det är nåt spec preparat jag bör ha i direkt när jag kommer till nya lägenheten eller så.

Alla tips är välkomna.
Försök att hålla igång ditt/dina filter så att dom bra bakterierna inte dör , typ stoppa innerfiltret (om det är ett sådant du använder) i en hink med vatten och låt det gå där. Flytta filtren sen i hinken till nya lägenheten och låt det gå där tills det är dax att flytta över det i karet igen. och samma procedur med ett ytterfilter. Där har du igen mycket på att ha en fungerande bakterieflora i filtern. Det där med preparat beror lite på vad du har för vattenkvalite. Men visst kan du ha i typ Tetra Aquasafe som man använder vid nystart av akvarium.
#4 - 21 september 2007 17:10
Flyttar i morgon bitti, tänkte att jag tar ut så mycket av vattnet som möjilgt nu i vkäll och låter fiskarn avra kvar, tar ut växterna också och sätter i filtret i en av hinkarna och sen är de bara att flytta över dem i morgon bitti eller ska ja flytta över fiskarna direkt nu
vill ah gjort så mycket soim möjligt idag
#5 - 21 september 2007 17:40
Har du plats för fiskarna så gör det i dag, så slipper de en del av stressen som ändå blir med uppfångandet och flytten av dem, så slipper du den stressdelen av det hela i morgon med;).
#6 - 29 september 2007 10:12
Jag har just gjort samma flytt som du med mycket lyckat resultat (375 literskar, ciklider). Jag lät filtret vara igång i en plast back tillsammans med så mycket sand som möjligt, en växt och lite fisk. Akvariebacken stod sedan 10 dagar i mitt nya kök. Uppstarten av karet har varit problemfritt. Ingen nitrit eller konstiga vattenvärden. Bara att koppla av och njuta av det nya karet!

Lycka till

Annons