flytta ägg?

#1 - 20 oktober 2008 12:18
hej undrar om man kan flytta ägg lagda av metallpansarmal? de är spridda lite överallt men blir väl troligtvis mat åt glupska ciklider så kan man rädda nåra? har bara 2 pansarmalar vill gärna ha fler då de ju är i stim. har flyttat en äppelsnäcka som var full av dessa ägg. men föräldrarna sköter om dom kanske? stod inte nåt om just detta på artbeskr[:o]
#2 - 20 oktober 2008 16:49
Flytta rommen du, föräldrarna vårdar inte rommen/ynglen utan snarare att dom kan äta upp rommen själva.
Tvätta händerna noga så kan du försiktigt plocka upp rommen med fingrarna. Den är lite klibbig, speciellt precis när den är nylagd, snabbt ner i ett annat kar sedan.
#3 - 20 oktober 2008 18:04
tack för ditt svar. äter äppelsnäckan äggen åxo? har ju flyttat den snäckan som är överöst av ägg men kan den vara i "äggakvariet"?
#4 - 21 oktober 2008 00:38
Jag är inte säker men tror att äppelsnäckor äter rom. Om jag var rädd om rommen skulle jag inte chansa själv i alla fall.
#5 - 21 oktober 2008 08:39
Äppelsnäckor är mycket förtjusta i rom!!!
De kryper in till mina ancistrusoch tuggar i sig, trots hannens försök att buffa ut dem.
så ut med äpplet fort som ögat!!
#6 - 21 oktober 2008 08:47
okej ska genast flytta denna kan kanske ta bort lite ägg från dess skal. tack för de fina blå snäckorna från dig mvh maria
#7 - 24 oktober 2008 18:45
hej jippi!!! har en hel hög med nykläckta metallpansarmalar sen igår! så himla små! ska till zoobutiken imon å fixa föda åt dom.lever väl nåra dar på gulesäcken om jag fattat rätt. har ägg på blåcikliderna åxo jätteskoj
#8 - 24 oktober 2008 22:54
Grattis. Jo dom lever väl sisådär 4 dygn på gulesäcken. Corydorasyngel brukar kunna ta nykläckt artemia direkt om du har möjlighet att ge det.
#9 - 25 oktober 2008 05:00
Tack för er hjälp ska skaffa detta idag
#10 - 25 oktober 2008 23:20
Om det är så att du råkar ha mikromask hemma för andra yngel så fungerar det också bra.
#11 - 26 oktober 2008 07:22
tack för er hjälp, har en drös små yngel som är pigga å far kring jättekul
#12 - 26 oktober 2008 10:48
Jag har lagt märke till att när de små börjar simma runt utefter botten mer målmedvetet, inte i skrämda cirklar, det är då de börjar äta lite.
#13 - 26 oktober 2008 11:53
tack ska du ha bra att veta. zoopet är helt suveränt å ni som är där man får alltid nåt svar som regel ganska snabbt åxo
#14 - 27 oktober 2008 10:04
Skriv hur det går med yngel lite då och då :D hur många är det nu, har du hittat på någonting som dom kan äta? Ett annat tips är frysfoder som är riktigt smått, som cyklops t ex.
#15 - 28 oktober 2008 19:14
hej! ja jag har räknat en 15 st men fler finns under en kruka så jag har ingen aning om hur många men minst 15 iallafall! de blir ju 7 dagar nu och antar de äter fryst artemia som de får! de lever iallafall. tror även ancistrusarna är p G de har "boat" med gruset å bosatt sig i en grotta! blåciklidsäggen är kläckta men de blev nog mat. när kan man börja med pump hos pansarynglen? nu har de en syresten, de sugs väl in i pump? hörs längre fram/maria
#16 - 3 november 2008 13:24
hej! ja nu idag har jag flyttat å räknat pansarmalynglen å de är 39 st det är väl kanon, har inte fått av dom innan, har bara 2 vuxna så de gav ju verkligen utdelning! kan tillägga att dom är nu 10 dagar å klarar pumpen galant trots den är ganska stark tack sonja å övriga/maria
#17 - 3 november 2008 14:06
ja!!!
#18 - 3 november 2008 14:54
Vad roligt att det fungerade så bra. Du kommer säkert att få mer lek på Coryna nu när dom börjat.
Det var ett tag sedan jag hade yngel på dom men jag brukar låta dom gå på ren glasbotten för att dels lätt kunna hålla rent och så att ynglen lätt hittar maten, eller kanske mer så att jag ser att de hittar mat.
#19 - 3 november 2008 15:02
ja de har varit på glasbotten men nu har dom flyttat till guppyhotellet med fin sand å de verkar trivas där, hade flyttat 4 i förgår bara för att se de klarar pumpen vilket de gjort, man ser ju redan det är små malar helkul, nu är ancistrusarna på G åxo spännande berättar längre fram hur det går.
#20 - 9 november 2008 19:07
hej igen! alla 39 växer så det knakar ingen har dött vad jag sett trots de har ett skyhögt nitritvärde som var då de hamnade i det nya karet. så har det blivit yngel på ancistrusen åxo så nu är det fullt ös i barnkammaren jättekul

Annons