Flytta akvarium

#1 - 28 januari 2012 10:31
Nu ska vårat 240l juwelakvarium med möbel flyttas till annan plats i samma rum. Hur gör jag detta enklast/bäst?
Karet bebos av 20Mbunas och en Pleco. I karet finns ca 40 kg stenar i knytnävsstorlek xxl samt ca 45kg sand. Golvet är parkett.
#2 - 28 januari 2012 10:49
Plocka ur allt i fisk, stenväg och dra det på golvet. Så hade jag gjort med mitt i alla fall!
#3 - 28 januari 2012 11:29
Hade hoppats få höra att man kan spara lite vatten så att fiskarna kan vara kvar i karet. :( :)
#4 - 28 januari 2012 11:40
Visst kan du göra det, men de kommer att bli minst lika stressade av det som att du håvar upp dem och förvarar dem någon annanstans under flytten/makeovern.
En annan fördel med att tömma karet är att du kan kolla hur det står i lod innan du fyller det:). Men dra det inte över golvet, då repar du garanterat parketten. Två man lyfter hela paketet ganska enkelt och bär det på plats:).
#5 - 28 januari 2012 12:43
Att ta ur stenarna och tömma ur vatten så det blir ca 10cm kvar och sedan dra möbeln med akvariet på matta de tre metrarna är ingen bra ide mao?
#6 - 28 januari 2012 12:54
Jo, om du lyckas lyfta det lite så kan du lägga under något för att inte repa golvet. Sen kan man halvdra/halvlyfta det.

Sen bara för att du har massa sten i så blir det inte vansinnigt mycket tyngre, finns en tråd någonstans om det. Eftersom stenen i sin tur gör att vatten försvinner. Men självklart blir det lättare (som i mindre vikt) att tömma det. Jag lyckades flytta mitt 180L genom att tömma hälften av vattnet. Då skulle vi flytta det 1m, och det va inga som helst problem.

Edit: Men då har jag ett möbelkar också, så att vi kunde lyfta i möbeln!
#7 - 28 januari 2012 16:47
Kapar tråden lite :)
Jag ska renovera hela rummet som mitt 300 liters kar står i, så det måste flyttas till rummet intill och stå där i en månad. Min plan är att plocka upp fisk och större delen av inredningen samt växter. Så att bara gruset är kvar i karet. Bänken är byggd på sånt sätt att den går att bära bra och jag tror, som sagt ovan, att två män bär det hela utan större besvär.
Jag funderar på att byta ut gruset till svart råda istället för engelsk sjösten i samband med renoveringen, men jag har inte tittat på kostnaden. Jag borde behöva ca 60 kg, eller vad tror ni?
Under renoveringen låter jag nog karet vara orört, med gamla gruset i. Ska samla ihop hinkar så jag kan ha så mycket som möjligt av vattnet kvar. Dessutom är jag sugen på att låta vattennivån vara mycket lägre, och se om guramisarna kanske vill leka lite? :)

Mvh, Carina
#8 - 28 januari 2012 17:57
Mission accomplished. Lyfte ur sten, tömde ur vatten så det var ca 15 cm kvar i vattendjup. Lät fiskar och sand vara kvar. Sparade 60l av vattnet vi tömde ur. Lyfte upp möbeln i ena änden och drog in en matta under. Sedan lyfte/drog vi i möbeln tills det hela var på plats. Fiskarna var såklart lite stressade under tiden, några individer blev lite bleka, men inte värre än att de nu en timme efter flytten ser normala ut igen.
#9 - 28 januari 2012 18:41
Senast jag flyttade ett litet 54-liters akvarium, som var hyggligt tömt på vatten och tyngre grejer, genom att två personer bar det i sina händer ca. 5 meter slutade det med att det läckte lite lagom strax därefter. Ett gammalt akvarium förvisso men... Min gissning är att någon vridning som skett vid själva lyftet fått någon fog att släppa lite så det lär jag inte göra om med ett akvarium jag verkligen bryr mig om...

Annons