Flytta akvarium?

#1 - 29 juli 2006 11:57
Har hört någonstans att man absolut inte ska flytta ett akvarium utan att tömma det helt. Jag har ett Juwel akvarium med ram där pump och filter är integrerat och den står på Juwels egna möbel.

Måste jag alltså plocka ur rubbet innan jag flyttar det? Är det i så fall smart att spara vatten på annat håll så att man slipper starta om hela bakteriekuluren eller hur ska jag bära mig åt?
#2 - 29 juli 2006 12:03
Jag får erkänna att vi har flyttat ett icke helt tömt akvarium.
Mitt 375liters alu-rams akvarium tömde vi på fisk och vatten men gruset fick vara kvar.
Flyttade sedan ställning och akvarium tillsammans mkt mkt sakta och försiktigt.
Det gick bra men väldigt "pirrigt". Skulle inte göra det samma med ett snyggare akvarium. Mitt är jag inte så rädd om ;)
#3 - 29 juli 2006 14:23
Det är faktiskt säkrast att tömma det helt. Skulle jag vara du så skulle jag tömma det ja. Trots mödan.. men det kanske det är värt om man vill ha ett helt kar kvar ;)
#4 - 29 juli 2006 14:26
Hur stort är akvariet?
#5 - 29 juli 2006 17:28
[quote=SockerSara]Det är faktiskt säkrast att tömma det helt. Skulle jag vara du så skulle jag tömma det ja. Trots mödan.. men det kanske det är värt om man vill ha ett helt kar kvar ;)[/quote]

Vad tror du om vattnet då? Är det inte dumt att starta om karet med kranvatten? Man kan ju spara undan vatten som redan är inkört. Jag misstänker att om jag startar om karet så kan jag väl inte bara slänga i fiskarna igen eftersom karet ska stå ca 1 vecka innan vattnet blir bra... eller?
#6 - 29 juli 2006 19:25
Hur stort är akvariet? Hur långt skall det flyttas?
#7 - 29 juli 2006 21:34
[quote=laerni]Hur stort är akvariet? Hur långt skall det flyttas?[/quote]

Det är bara på 60 liter och ska flyttas typ 5 meter.
#8 - 29 juli 2006 21:45
Jag har flyttat mitt 180 liters kar flera gånger på grund av att min dotter slet upp dörrarna med barnspärr på, vilket ledde till att jag fått dra fram akvariet en bit och gå in bakifrån och släppa spärrarna.

Det gick aldeles utmärkt.

Sen har jag faktiskt flyttat karet tvärs rummet två gånger helt fyllt också. Så vist går det....

Annons