Kopia av gammalt inlägg av mig
[FONT=Times New Roman]Packning och transport av fisk[/FONT][FONT=Times New Roman].[/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Det är kanske inte så ofta som man ställs inför just detta problem eftersom det oftast är handlaren eller odlaren som packar fisk åt en och de bör ju känna till nedanstående regler. Ibland kan det dock vara som så att man flyttar, säljer några fiskar till någon som bor rätt långt bort, eller kanske bara helt enkelt måste tömma sitt eget akvarium (t.ex. om man skall installera en bakgrund) och då kan det vara vettigt att ha ett hum om hur man skall bära sig åt.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]En transport är ALLTID stressande för fiskarna och även om fisken innan flytten är hur kurant som helst kan en transport mycket väl innebära att en sjukdom bryter ut. Därför är det väldigt viktigt att man minimerar risken för stress under transporten och att packningen blir så optimal som möjligt.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Nedan följer en del punkter man bör tänka på och dessa är speciellt viktiga för längre transporter och inte kanske inte för en transport på bara någon enstaka timma. Kortare transporter är betydligt mindre stressande och ställer inte alls så höga krav.[/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]1/ Infångandet.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Att fånga in fiskarna är oerhört stressande och detta bör göras så försiktigt som möjligt detta gäller alldeles speciellt om fisken går i ett hemmaakvarium. I ett affärsakvarium är fiskarna ofta vana med att det håvas i försäljningsakvariet och då blir de mindre stressade, i ett hemmaakvarium där det normal aldrig håvas (eller ytterst sällan) kan detta vara oerhört stressande.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]2/ Sjuka fiskar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Man skall ALDRIG packa ner sjuka eller skadade fiskar i en påse för transport (eller fiskar från ett akvarium med sjuka fiskar). Risken är uppenbar att de smittar ner övriga fiskar och om det är en skadad fisk kan de attackeras av andra fiskar i påsen. Om fisken dör under transporten (vilket är sannolikt) så förstörs dessutom transportvattnet mycket snabbt och de övriga fiskarna riskerar att bli förgiftade.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]3/ Använd plastpåsar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Bäst är att packa i stora plastpåsar (med plats för 6 st påsar i en frigolitlåda). Att transportera i hinkar eller liknande är oftast betydligt sämre.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]4/ Plastpåsen[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Använd tjocka fryspåsar eller ännu hellre mjuka men sega plastpåsar som är avsedda för akvariefisk (köp i akvarieaffär). Om man använder fryspåsar bör man tänka på att hörnen bör vara rundade så att inte fiskarna fastnar i hörnen. Hörnen kan rundas av med hjälp av gummiband eller genom att de tejpas upp. Plastpåsar avsedda för akvariefisk tillverkas ofta med rundade hörn.
5/ Breath bag[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]I handeln kan man då och då få tag i specialpåsar som är extra lämpliga för transport av fisk väldigt långa distanser där man inte har tillgång till syrgas (se nedan). I dessa påsar kan syre passera in genom plasten.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]6/ Räkor[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]För räkor kan man med fördel använda petflaskor istället
7/ Vatten/syre-förhållande [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Påsen skall normalt innehålla maximum 1/3 med vatten och 2/3 med luft(undantag från detta gäller för t.ex. barber där det skall vara 50-50). Påsen bör sedan placeras stående under transporten. Hela fiskkroppen måste dock alltid vara täckt av vatten viktigt att tänka på när det gäller stora och höga fiskar.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]I s.k. breathbags skall man fylla hela påsen med vatten och dessa påsar bör förvaras liggande under transporten.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]8/ Svalt syrerikt vatten[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Det är bra om vattnet är syrerikt och ett svalare vatten är syrerikare och gör fiskarna mindre stressande. Lämplig transporttemperatur är för koi, guldfisk och andra kallvattensfiskar 15-18°C, för värmekrävande arter (t.ex.
Hemigrammus bleheri, H. erythrozonus) 23-24°C och för övriga tropiska fiskarter 22°C. De flesta räkor kan med fördel fraktas rejält svalt (8-15°C).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]9/ Isolerad transportlåda[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]För att temperaturen under transporten skall vara så stabil dom möjligt bör påsarna placeras i en isolerad låda (typ. frigolitlåda för fiskar, kyllåda).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Om lådan under tranporten förvaras väldigt kallt under en längre tid bör man använda en s.k. Heat Pack (finns ofta att köpa i affärer som säljer vintersportutrustning) som skakas så att de blir varma och sedan håller de värmen ca. 24 timmar. Se till att heatpacken isoleras i lådan (med hjälp av tidningspapper) så att de inte ligger an mot en fiskpåse eftersom vattnet då kan bli för varmt. De kan lämpligen anbringas på locket undersida[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Om lådan under tranporten förvaras väldigt varmt under en längre tid så kan man lägga ner en frysklamp i lådan. Se dock till att frysklampen isoleras mycket väl (t.ex. invirad i en tjock handduk) så att de inte ligger an mot en fiskpåse eftersom vattnet då kan bli för kallt.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]10/ Syret[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Blås aldrig ner luft i påsen - utandningsluften innehåller mindre syre än vanlig luft
11/ Syrgas[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Det är betydligt bättre med syrgas än med luft
12/ Ej syrgas för alla[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Vissa arter (de som andas in atmosfärisk luft) skall inte ha syrgas i påsen.
13/ Salt[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]En nypa salt (ca. 1 ml salt per 1 liter vatten) i påsen är en fördel för de flesta arter (förutom för de som är känsliga mot salt) eftersom det hjälper fisken att upprätthålla den osmotiska balansen, vilket i sin tur gör att fisken stressas mindre.
14/ Vattenberedningsmedel[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Vattenberedningsmedel är en klar fördel - speciellt sådant som buffrar vattnet.
15/ Svälta[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Att svälta fiskarna 1-2 dagar före transport är bra eftersom transportvattnet då ofta hålls renare. Arter med långa tarmsystem (herbivora arter som L-malar) behöver svältas något längre än arter med korta tarmsystem (carnivora eller omnivora arter).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Fiskarna skadas inte heller på något sätt av att utsättas för svält i några dagar. I sin naturliga miljö händer det ofta att de går utan mat längre perioder.
16/ Vattnet[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Använd inte smutsigt transportvatten - ett vatten med lågt KH riskerar pH-ras
17/ Antal fiskar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]18/ Blanda ej[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Blanda helst inte olika arter i samma påse.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]19/ Samma storlek[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Fiskarna i samma påse bör också ha ungefär samma storlek[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]20/ Växter/plastremsor[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Ibland är det bra om det finns någon dekoration i plastpåsen.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Till räkor kan man gärna använda några stänglar med växter som
Najas,
Cerathophyllum eller
Egeria.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Till fisk kan man använda några svarta plastremsor av ett material som inte avger något i vattnet lämplig storlek på dessa är ca. 15 x 1 cm. Fiskar som man måste ha plastremsor till är t.ex. praktbotia. [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]21/ Dubbla påsar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Påsarna skall alltid vara dubbla - går det hål på innerpåsen finns ytterpåsen kvar
22/ Olika håll[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]När man knutit ihop innerpåsen skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor
23/ Mörkt placerade[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Påsarna skall vara mörkt placerade under hela transporten. Att plocka upp fiskarna ur den förslutna lådan för att kolla konditionen är mer stressande än transporten i sig.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]För extra stressiga fiskar kan man lägga tidningspapper mellan den yttre och inre plastpåsen för att minimalt med ljus skall tränga in.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]24/ Specialpackning[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Vissa arter kräver specialpackning.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]T.ex. så utsöndrar
Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=2]
[COLOR=black][FONT=Calibri]Pangasius hypopthalmus[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri] är en art som är extremt lättstressad och den kan lätt skada sig dödligt när man håvar ut den.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Stora fiskar och väldigt aggressiva fiskar (t.ex.
Betta splendens) skall alltid singelpackas.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Fiskar med långt utdragna fenspetsar (t.ex.
Pterophyllum och
Trichogaster-arter) bör också singelpackas för att inte fenorna skall skadas.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]25/ Transportmedel[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Transporterar man inte fisken själv kan man anlita ett fraktföretag. Dock skall sägas att det idag finns få alternativ att välja på för detta detta dels eftersom många transporter inte sker på ett för levande djur lämpligt sätt och dels för att levande djur helt enkelt inte accepteras som gods. Vad som återstår är oftast bara flyg- och/eller bussgods.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Flyg är snabbt och säkert, men oerhört dyrt (räkna med ca. 1.000 för en låda).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Bussgods är betydligt billigare, men mycket osäkrare (om det är en direktlinje brukar det dock fungera bra). Alla orter tar dock inte bussgods kolla med bussbolag med fjärrtransporter på din ort.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Calibri][SIZE=2]26/ Transporttid[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Hur länge fiskar kan transporteras är starkt beroende av hur man packat fisken. Om man följder ovanstående regler skall det aldrig vara några som helst problem att ha fiskarna 1,5-2 dygn i plastpåsar. Men som sagt - desto mer man avviker från ovanstående regler desto kortare blir tiden.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]FRAMME[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Väl framme med fisken är det dags att lägga ner dem i akvariet och detta är också rätt stressande. Mer om detta kan du läsa i denna Zoopetartikel [/SIZE]
[SIZE=2][COLOR=#0000ff]http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][COLOR=black][FONT=Calibri]Om [/FONT][/COLOR][FONT=Calibri]
inkoppning[/FONT][/SIZE][SIZE=2][COLOR=black][FONT=Calibri] behövs beror ju på många saker som vattenvärdena i ursprungs resp. slutakvariet, temperaturen på vattnet i påsen och i akvariet, hur länge transporten har varat, konditionen på fiskarna i påsen etc.
Jag anser dock rent generellt att [/FONT][/COLOR][FONT=Calibri]
inkoppning[/FONT][/SIZE][COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2] nästan alltid är klart positivt och att det inte finns någon anledning att hoppa över den.
Sedan vill jag nog påstå att alla också borde ha ett karantänsakvarium där de nyinköpta fiskarna får gå en tid innan de släpps ner i huvudakvariet med de fiskar som redan går där.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Så jag rekommenderar alla att
1/ Koppa in fiskarna under någon halvtimma i karantänsakvariet
2/ Ha en karantänsakvarium där de koppas in först
Ett karantänsakvarium behöver inte vara något akvarium som är igång utan det är ett litet helt tomt akvarium som man har stående. Så när man köpt nya fiskar så fyller man det lilla karantänsakvariet med vatten från huvudakvariet. Kopplar in en cirkulationspump, någon form av belysning och en doppvärmare
Man håller sedan koll på fiskarna så att de verkar krya (äter, simmar normalt etc.) och om allt verkar OK så håvar man ut dom efter 1-2 veckor och sedan släpper ner dom i huvudakvariet i samband med en matning.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Koppning har effekt om det är stor skillnad i ledningsförmåga mellan påsen och akvariet. Den som släpper ned en inköpt mal direkt från zooaffärens vattenledningsvatten rakt ner i sitt torvfiltrerade RO-vatten kommer att få en väldigt stressad och snart troligen död fisk. Åt andra hållet går bättre: flyttar man en fisk snabbt till högre ledningsförmåga rusar vatten ut ur fisken, celler och rentav hela fisken krymper något, och den får en dundrande huvudvärk, men den dör inte (fast på lång sikt kan den få njur/lever problem). Flyttar man den snabbt till mycket lägre ledningsförmåga rusar vatten in i fisken, celler spricker, organen slutar fungera, och fisken dör.
Koppning kan också hjälpa om man haft fisken i påse ett längre tag och tänker släppa ner fisken i ett akvarium med pH över, säg, 7.5. Fisken har då avgett mycket CO2, vilket sänkt pH i påsen, och kvävehaltigt avfall, vilket pga det låga pH't finns mest som ammonium. Fisken har också kvar mycket ammonium i blodet.
Flyttar man en sån fisk snabbt till ett vatten med högre pH blir ammoniumet i blodet till ammoniak, vilket kan döda fisken. Koppning ger fisken möjlighet att vädra ut ammoniumet ur blodet i takt med att pH stiger. Fast ännu bättre är att utan att koppa snabbt flytta fisken till rent vatten med lågt pH, och låta den vädra ut ammoniumet där.
Temperaturskillnader kan säkert också vara jobbigt för fisken; man kan faktiskt se att fisken blir chockad. Fast det är mycket osannolikt att den dör så länge både ursprungs och måltemperaturen är inom intervallet 20-30 grader.
pH
i sig däremot är irrelevant. Så länge man är inom intervallet 6.5 - 9.5 finns det ingen dödsorsak som heter pH-chock. Fiskens blod är mycket välbuffrat.[/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=Calibri][/FONT]