Flytta ett 60l akvarium från en möbel till en annan?

#1 - 4 oktober 2010 13:30
Hejsan!

Det är så att jag ska möblera om lite i min lägenhet och tänkte så flytta akvariet till en annan möbel som står bättre till i rummet. Hur gör jag det på lättaste sätt utan att ha sönder akvariet eller göra illa fiskarna?

Har ett silikonat akvarium utan ram så kan tänka mig att det är rätt ömtåligt och vill inte behöva höra några knak när jag ska flytta det..

Hur mycket kan man tömma akvariet som mest utan att flytta på fiskarna och möblerna tror ni?

Det handlar bara om att flytta akvariet från punkt a till punkt b på någon minut och sen fylla i vattnet igen.

Har grus och några stenar i så tror inte det är alltför tungt utan vatten i.

Vet inte riktigt om ni behöver mer info men gärna tips från er! :D

Kram på er! :)
#2 - 4 oktober 2010 13:38
det är bara tömma tills du kan lyfta det. det kommer hålla. håll i hörnen bara. det är där allt tryck från karet hamnar. stenarna kanske du kan ta ur. o fiskarna i en spann. o sen hälla i igen. enklet som tusan. det är inte ömtåligare för att det inte har nån ram. ( förutom mot kantstötningar då)
#3 - 4 oktober 2010 14:03
Okey. Prövade lite nu när jag ändå skulle byta vatten och tror det sitter fast lite eftersom det har stått på samma ställe ett tag.. Hur vet man när man ska sluta försöka liksom? Vill inte ha vatten och fiskar över hela golvet..
#4 - 4 oktober 2010 14:05
men töm ner till ungefär 5 cm eller nått. ta ur fiskarna. o lägg i en spann. ta ur de stora stenarna med. men sen är det bara rycka tag. det håller
#5 - 4 oktober 2010 14:44
Det ska inte vara några problem, jag flytta mitt precis som hannesc säger, bara över med fiskarna i en spann och tömma så mycket som dina muskler orkar bära ;)

Annons