Flytta fisk i Sverige

#1 - 21 augusti 2011 18:28
Skall själv flytta från skåne till stockholm och tänkte försöka låta föräldrarna slippa akvarierna- de ska med upp!

Hur gör jag rent praktiskt med fiskarna, vilket sätt är bäst för att transportera dem?
Det är väl en 30-40 småfiskar a la svärdbärare, guppy, palett, ancistrus, kuhliiål, osv.
Tänkte dela upp dem i påsar efter art/snällhetsgrad, men tänkte också höra med er experter först. Hur tycker ni att jag ska göra?

Jag ska helst försöka få med dem på tåget, jag är nämligen billös...[:(!]:p
#2 - 21 augusti 2011 18:42
vad har du och var ska du flytta? har du tur och är lite snäll kanske du kan hitta någon i sthlm som kan hålla dem ett par dagar så du slipper starta akvarium det första du gör.. det är väl det ett forum är till för.. se till att de har gott om luft så ska transporten inte vara några problem..
#3 - 21 augusti 2011 18:50
Sist jag flyttade köpte jag ett billigt kar till den nya lägenheten och starta det innan jag flytta fiskarna kommer göra likadant nästa gång då kan man ta det lugnt . Funkar bra om man inte har för mycket lr för stor fisk för då blir det ju rätt dyrt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 augusti 2011 19:32
Här kan du läsa en Zoopetartikel med många tips om hur man packar och transporterar akvariefisk http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=317
#5 - 21 augusti 2011 19:36
vad har du och var ska du flytta?

Vad menar du? Flyttar från ystad till stockholm med mina sällskapsfirrar, men mina svärdbärare är av lite ovanlig sort så jag vill helst inte bara "byta ut".

Smart att planera i förväg, ska be pojkvännen som redan är i stockholm att starta upp något imorgon.
Hur paketerar man dem bäst?
#6 - 21 augusti 2011 19:37
chricka skrev:
Sist jag flyttade köpte jag ett billigt kar till den nya lägenheten och starta det innan jag flytta fiskarna kommer göra likadant nästa gång då kan man ta det lugnt . Funkar bra om man inte har för mycket lr för stor fisk för då blir det ju rätt dyrt.

Det ska bli! ;)

Blir dyrare/finare när lägenheten är helt i ordning :)
#7 - 21 augusti 2011 19:37
Här kan du läsa en Zoopetartikel med många tips om hur man packar och transporterar akvariefisk http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=317

Tusen tack!
#8 - 21 augusti 2011 19:53
Enligt artikeln får jag alltså inte transportera mina fiskar själv?
Hur kan jag gå tillväga (lagligt) för att få upp mina fiskar?
#9 - 21 augusti 2011 19:56
Enligt artikeln får jag alltså inte transportera mina fiskar själv? Hur kan jag gå tillväga (lagligt) för att få upp mina fiskar?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 21 augusti 2011 20:07
Silkisif skrev:
Enligt artikeln får jag alltså inte transportera mina fiskar själv?

Hur kan jag gå tillväga (lagligt) för att få upp mina fiskar?

????
Förstår inte vad du menar med ditt inlägg
#11 - 22 augusti 2011 02:55
????

Förstår inte vad du menar med ditt inlägg

[FONT=arial]1/ Transportmedel

Det bästa är om man kan transportera fisken själv men möjligheten finns också att man anlitar ett transportföretag. Dock finns det dock lagar som reglerar kommersiell transport av levande djur och det innebär att de som transporterar måste vara utbildade för detta och transportfordonen måste vara godkända för detta. Är det inte så innebär det att transporten är olaglig och både den som transporterar och den som köpt transporttjänsten kan åtalas för detta.[/FONT]

Han missuppfattade nog vad som står om kommersiell transport och antar nog att det även gäller för privatpersoner vilket är fel.

I övrigt så anser jag att man kan använda plastbyttor typ 20-30liter stora som flyttboxar för att flytta fisken i. Finns ju med lock som man kan snäppa åt också.
#12 - 22 augusti 2011 16:58
Silkisif skrev:
Vad menar du? Flyttar från ystad till stockholm med mina sällskapsfirrar, men mina svärdbärare är av lite ovanlig sort så jag vill helst inte bara "byta ut".

Smart att planera i förväg, ska be pojkvännen som redan är i stockholm att starta upp något imorgon.

Hur paketerar man dem bäst?

det jag syftade på var att eftersom detta ändå är sveriges största akvarie-forum och du ska flytta till sveriges största stad så borde väl någon finnas i närområdet som kan ta hand om dina fiskar (det finns många människor med många kar här i sthlm) ett par dagar om du ville undvika att starta ett akvarium det första du gör..

Du står i din fulla rätt att transportera dina privata fiskar och personligen anser jag att man måste vara ett komplett hjon för att bli avskräckt från detta även om inte lagen hade tolererat detta.. :)

visserligen verkar ditt problem redan vara löst men som ett förtydligande..
#13 - 22 augusti 2011 17:58
Grothras skrev:
Han missuppfattade nog vad som står om kommersiell transport och antar nog att det även gäller för privatpersoner vilket är fel.

I övrigt så anser jag att man kan använda plastbyttor typ 20-30liter stora som flyttboxar för att flytta fisken i. Finns ju med lock som man kan snäppa åt också.

Korrekt, tack! :D
#14 - 22 augusti 2011 18:00
det jag syftade på var att eftersom detta ändå är sveriges största akvarie-forum och du ska flytta till sveriges största stad så borde väl någon finnas i närområdet som kan ta hand om dina fiskar (det finns många människor med många kar här i sthlm) ett par dagar om du ville undvika att starta ett akvarium det första du gör..

Du står i din fulla rätt att transportera dina privata fiskar och personligen anser jag att man måste vara ett komplett hjon för att bli avskräckt från detta även om inte lagen hade tolererat detta.. :)

visserligen verkar ditt problem redan vara löst men som ett förtydligande..

Jag har köpt påsar så nu åker de upp varesig de vill eller inte;)

Har redan pojkvännen i storstaden, och jag ska flytta till honom så mest praktiskt blev att han köpte akvarium där som vi kan ha tills vi blir lite rikare! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 augusti 2011 18:03
Grothras skrev:

Ja det kan man, men det är betydligt sämre för den transporterade fisken
#16 - 22 augusti 2011 19:47
Frågar på lite här då...

Hur länge klarar sig fisken i påsen? Kommer resa klockan 10, och min fråga är ju om man behöver packa dem på morgonen (ska ha med akvariet också, så det blir upp tidigt) eller om de klarar sig över natten?
Kan jag låta växterna flytta med fiskarna i påsarna, eller är det dumt?
Tänker mest att de ju syresätter lite.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 22 augusti 2011 21:05
Silkisif skrev:
Frågar på lite här då...

Hur länge klarar sig fisken i påsen? Kommer resa klockan 10, och min fråga är ju om man behöver packa dem på morgonen (ska ha med akvariet också, så det blir upp tidigt) eller om de klarar sig över natten?

Kan jag låta växterna flytta med fiskarna i påsarna, eller är det dumt?

Tänker mest att de ju syresätter lite.

På frågan hur lång tid så finns inget svar - det beror på hur du har packat.
Men bra packat - ca. 2 dagar utan syrgas och 2 veckor med syrgas

Angående växterna så gör de minimal nytta

Annons