Flytta fiskar under ett dygn

#1 - 25 oktober 2007 06:29
Hejsan!
Jag har ett problem som kräver ett väldigt snabbt svar. Imorgonbitti kommer det en flyttfirma som ska flytta mina två akvarier på 720l och 360l och de ska ju alltså vara tomma då. Hade tänk tömma dom idag, gärna nu innan lunch så jag vet att jag hinner få tag i alla fiskar i tid. (måste även packa annat idag som ska med imorgon)

Nu undrar jag hur fiskarna mår i transportpåsar och sen i frigolitlådor under ett helt dygn? Fiskarna är: malar, scalare, diskus, segelfensmolly + yngel, 1st 36cm mal och en mal på ca 15 cm, 2 pilnäbbar bl a.

Klarar de sig i transportpåsarna tills jag kan börja fylla vatten i akvarierna igen imorgon runt lunch?
Vore toppen med ett svar, tack på förhand!

Mvh Josephine
#2 - 25 oktober 2007 07:06
dom mår säkert inte bra av att va i påsar för länge, men en viktig faktor är att ha mycket luft och lite vatten i påsen, sen finns det syretabletter att köpa som många använder i typ guldfiskskålar istället för pump och sånna kan nog va en bra ide att stoppa ner en halv i varje påse :)

Sen har jag hört att det ska finnas speciella fiskpåsar som andas och är avsedda just för längre transporter men har ingen aning om eller hur bra dom funkar, kanske värt att kolla med din lokala handlare om det är nåt dom har hemma iaf.

Sen så klart att så många och så stora påsar som möjligt med så få fiskar per påse som möjligt ger bättre förutsättningar men vore jag du skulle jag packa ner fiskarna så sent som möjligt, när jag flyttade mitt eget kar så flyttade jag över alla mina fiskar till en liten plastbalja och la innefiltret i baljan, ströp flödet lite och lät filtret gå till sista minuten innan jag la hela baljan i bilen, kanske du skulle fundera över att göra likadant och ta baljan själv istället för att lämna den till flyttfirman, just att hålla igång filtret är ganska viktigt vid en flytt för ju längre det är avstängt ju större risk att det bildas gifter i filtret som sen kan döda alla dina fiskar när du startar upp igen, om du inte tänkt rengöra det och i princip göra en omstart med allt vad nitrit å sånt heter.
#3 - 25 oktober 2007 07:14
Föreslår att du väntar så länge du kan med att plocka ur fiskarna. Om du sen tömmer det mesta av vattnet innan du fångar dem så blir det inte så svårt att få tag i alla. Packa det andra du ska ha med först... Det är mitt förslag! :)
#4 - 25 oktober 2007 10:40
Tack för svaren.
Det är ju så att flyttgubbarna kommer imorgonbitti och sist jag skulle tömma vatten och fiskar ur BARA 360 liters så tog det mig över 3 timmar!! =O Och nu är det ett till akvarium som är 720 liters som ska tömmas. Detta ska jag göra själv...

Och att få ur allt vatten och grus tar ju sin tid.. Jag får nog satsa på att tömma lite eller halvavattnet nu och låta alla fiskar vara kvar. Sen tömma resten ikväll då? Har inte tillgång till att köpa syretabletter idag heller nämligen... tar många påsar och delar upp dom i.
Det är bara den stora malen jag inte vet hur jag ska göra med =/

Växterna då, vad är bäst - att sätta blött papper runt rötterna och i påse, eller sätta som i hinkar med vatten? (har inte tillgång till värmepump heller nu) blir vattnet för kallt för växterna tills imorgon?

Tar gärna emot mer tips, jättetack!
#5 - 25 oktober 2007 11:06
Teardevil skrev:
Tack för svaren.

Det är ju så att flyttgubbarna kommer imorgonbitti och sist jag skulle tömma vatten och fiskar ur BARA 360 liters så tog det mig över 3 timmar!! =O Och nu är det ett till akvarium som är 720 liters som ska tömmas. Detta ska jag göra själv...

Och att få ur allt vatten och grus tar ju sin tid.. Jag får nog satsa på att tömma lite eller halvavattnet nu och låta alla fiskar vara kvar. Sen tömma resten ikväll då? Har inte tillgång till att köpa syretabletter idag heller nämligen... tar många påsar och delar upp dom i.

Det är bara den stora malen jag inte vet hur jag ska göra med =/

Växterna då, vad är bäst - att sätta blött papper runt rötterna och i påse, eller sätta som i hinkar med vatten? (har inte tillgång till värmepump heller nu) blir vattnet för kallt för växterna tills imorgon?

Tar gärna emot mer tips, jättetack!

växterna klarar sej bra i en vatten hink eller liknande. Hoppas det går bra, jag flyttade själv på mitt 540 i helgen och det är inte det roligaste man kan göra.

/hampus
#6 - 25 oktober 2007 19:17
Hmmmm...
Asså....tömma akvariet ex. 325liter tar inte mer än 1timme max...
Sen att skovla upp grus tar väl 20min knappt...
fånga fisk 20min(flera håvar)
Vid transport av fisk...varför inte inhandla en batteri driven luftpump och skaffa några hinkar emd lock på...t-kors och syrestenar...
Jag flyttade 720liter med fisk och allt(tog faktiskt med mig 200liter vatten också) det tog mig ungefär 2½timme med tömning...fångande av fisk...
Sen körde jag 30mil och hade två batteridrivna pumpar som drev 6st hinkar med lock....och alla fiskar 14st(stora) levde.
#7 - 25 oktober 2007 22:19
Tack så mycket, vi gjorde så att alla fiskar får vara i 360 liters karet så får flyttfirman ta det stora. Vi borde kunna flytta den mindre själva. (har hjälpredor med tummen i om man säger så) =P Därför är jag lite orolig.

Nu var ju frågan hur jag skulle göra och hur det gick för mig förra gången, så det spelar ingen roll om du firefox75 klarade det snabbare.. :p

Jag har till den sista på mig att få hjälp med kar nummer två så jag håller tummarna. Men tack för er hjälp, växterna verkar må fint fortfarande i hinkarna.
#8 - 25 oktober 2007 22:30
[quote=Teardevil;1038479]Vi borde kunna flytta den mindre själva. (har hjälpredor med tummen i om man säger så) =P Därför är jag lite orolig.
quote]

Det är klart att du och sambon fixar det. :)

Jag och maken flyttade ett 540 liters själva... Det var tungt men det gick :)

Kanske ska tillägga att vi INTE samarbetar bra vid flytter av alla de slag...
Vi blir alltid ovänner :p:)

Hur många trappor upp och ner ska det flyttas?
#9 - 26 oktober 2007 06:40
Miaadr skrev:
[quote=Teardevil;1038479]Vi borde kunna flytta den mindre själva. (har hjälpredor med tummen i om man säger så) =P Därför är jag lite orolig.

quote]

Det är klart att du och sambon fixar det. :)

Jag och maken flyttade ett 540 liters själva... Det var tungt men det gick :)

Kanske ska tillägga att vi INTE samarbetar bra vid flytter av alla de slag...

Vi blir alltid ovänner :p:)

Hur många trappor upp och ner ska det flyttas?

Ja sambon är det ingen idé att fråga om hjälp knappt, nu hjälpte han mig igår kväll mot all förmodan och det är jag jättetacksam över, men tyvärr kommer jag att få "betala tillbaka" med något nu. Går inte att bara hjälpa..

Som tur är ska det bara nerför, sen är det ingen trapp alls i den nya lägenheten. Väntar på flyttgubbarna nu, hoppas allt går som det ska :)

Tråkigt nog så hade en av ancistrusarna kläckt ur sig massa yngel och igår var det massor men idag är de väldigt få. =( Typiskt att det skulle bli i kombo med flytt, även mollysarna har yngel nu och i Tisdags la scalarerna rom... suck.. [:(]
#10 - 26 oktober 2007 07:47
Teardevil skrev:
Ja sambon är det ingen idé att fråga om hjälp knappt, nu hjälpte han mig igår kväll mot all förmodan och det är jag jättetacksam över, men tyvärr kommer jag att få "betala tillbaka" med något nu. Går inte att bara hjälpa..

Som tur är ska det bara nerför, sen är det ingen trapp alls i den nya lägenheten. Väntar på flyttgubbarna nu, hoppas allt går som det ska :)

Tråkigt nog så hade en av ancistrusarna kläckt ur sig massa yngel och igår var det massor men idag är de väldigt få. =( Typiskt att det skulle bli i kombo med flytt, även mollysarna har yngel nu och i Tisdags la scalarerna rom... suck.. [:(]

Va jobbigt att han inte vill hjälpa till bara för att vara snäll. Du får väl laga hans favoriträtt och bjuda på några öl så kanske det löser sig :)

Om ancistrusarna har börjat leka så brukar de fortsätta... Mina fortsatte att leka efter flytten också, tog bara en månad innan de kom igång igen :)
Mollysarna lär du inte kunna hindra att yngla av sig :p
Sen får vi väl hoppas att scalarerna leker igen också :)

Är du säker på att ancistrusynglen försvunnit? De är nämligen väldigt bra på att gömma sig om det finns hot.
Men jag förstår dig, det är inte kul :(

Lycka till med flytten!
#11 - 26 oktober 2007 09:07
Ja jag får nog fjäska lite, kan det ju vara värt =P

Vad skönt att höra att de kan fortsätta yngla av sig efter flytten, det är så kul att man vet att de trivs såpass att de leker.
Malynglen vet jag är döda för jag fick nämligen plocka bort ca 30 stycken imorse som låg på botten av yngelkaret jag hade... alla mollys lever ännu och de malyngel som blev kvar *håller tummarna hårt* det vore skoj om malarna klarar sig, har inte fött upp såna tidigare. Är de beroende av föräldrarna i början?
#12 - 26 oktober 2007 09:29
Nä, de är inte alls beroende av föräldrarna, när du ser dem simma så klarar de sig själva.
Däremot är de beroende av bra vattenkvalité och att få mat ofta.

Yngelakvariet du hade, var det nystartat?
Eftersom de är känsliga för vattenkvaliten så tänkte jag att du kanske fått nitrit i det (händer lätt om det är ett litet kar som är nystartat och matas ofta i)

Kanske kan det vara en ide att ha dem kvar i det stora akvariet?

Jag gjorde som så att jag stoppade ner en extra rot som det var mycket skrymslen i. Och det överlever ca 20 från varje kull, vilket jag tycker är fullt tillräckligt :)
#13 - 26 oktober 2007 13:15
En gång i världen så var jag tvungen att förvara mina fiskar i två dagar på annan plats, och jag funderade länge på hur jag skulle göra. Genomskinlig byggplast i badkaret, sand, vatten, växter, doppvärmare och ett ytterfilter. Gick lysande.

Annons