Flytta från Dalarna till Skåne med akvarier...

#1 - 11 februari 2005 18:18
Hej!
Ska flytta ner till Skåne här i vår och undrar hur man bäst flyttar fiskarna utan att orsaka alltför mycket stress. Har två akvarier, 200 liter och 45 liter.

Kan man ha dom i plasthinkar med lock eller liknande hela resan, kommer ju ta runt 7-8 timmar ner...

Kan fiskarna bli sjuka/stressade av skillnaden på vattnet från här uppe till där nere. Finns det något man bör tänka på?

Tacksam för svar.
Hälsningar, Eloise. :)
#2 - 11 februari 2005 19:58
ända utöver just pack teknik som kan vara värt att tänka på är väll att det är en fördel om du kan släpa med dig en "hel del" av vattnet från baljan, annars blir det ett jäkla gittande att koppa över dem från 10-20 liter till 200 liter skånevatten... annars e vattnet här nere generelt bra. Om möjligt kan du ju försöka få tag i två fyrkantiga frigolitlådor hos fiskhandlaren (akvarie butiken) (de brukar få fiskar och en del växter levererade i frigolit boxar) bara till o testa så de är täta Jag har bara en kvar, men den läcker, så den har fått bli degraderad till akvariegrus förvaring... Stapelbara, håller värmen, och de flesta läcker inte, i alla fall inte från början. Nakdelen är att locken är mer eller mindre helt täta (givetvis, de e ju konstruerade för att hålla värmen)

Lycka till.
B!
#3 - 12 februari 2005 10:49
Jag har beskrivit i min dagbok hur jag gjorde när jag flyttade 110 mil.

http://www.zpet.se/forum/journal.php?do=showentry&e=618

om jag har gjort rätt så ska länken gå direkt till inlägget om flytten.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 februari 2005 11:14
Rent allmännt kan man säga att fiskarna under transport klarar sig bättre i plastpåsar än i hinkar. Påsarna skall också stå mörkt - t.ex. i en ihoptejpad frigolitlåda.
Att öppna lådan och titta på fiskarna en gång under resan är mer stressande än transporten i sig.

Sedan kan det ju vara värt att kolla upp vattenvärdena på resp. ort - mcket är ju beroende på hur mycket de skiljer sig åt.
#5 - 12 februari 2005 23:19
Jag tycker man skall koncentrera sig på att fiskarna packas så att de tål en längre tid i plastpåse. Får du hjälp av t.ex en Zooaffär att fylla syrgas i plastpåsarna så klarar de i värsta fall uppemot 24 timmar där i, så länge värmen håller sig och de inte blir stressade. Då har du lite tid över för oförberedda händelser. Dessutom kan fiskar bevisligen leva i hinkar eller badkar i flera dagar när man kommit fram om det verkligen skulle krisa, men då krävs vattencirkulation och rätt stora och täta vattenbyten.

Att frakta en massa vatten tycker jag bara är att glömma. Det är tungt, det tar plats och nyttan är liten i förhållande till jobbet. Tar du reda på vattenvärdena på det nya stället innan kan du ju alltid börja påverka vattnet de går i idag i rätt riktning så att skillnaden sedan blir mindre för dem.

Jag ser inte ens någon stor mening med att desperat försöka rädda filterbakterier etc, därför att risken att det istället går åt helv**e är större än nyttan med att lyckas. Med Nitrivec, ett rejält filter och sparsam matning brukar det gå bra ändå att starta upp.

Försök att ha gott om tid när du tar ned akvariet, och när du sätter upp det, så att det blir rätt och ingenting går sönder. Försök att inte ha en massa annat att göra, utan koncentrera dig på din uppgift. Kartonger och möbler kan andra bära. Se till att du får med dig alla sakerna så att det inte saknas en slangkoppling eller något annat viktigt när ni kommer fram. Det är en hel del jobb på det nya stället med att mäta in akvariet så att det står i våg, och att transportera och bära så att ingenting går sönder. Bland det värsta jag kan tänka mig är att det i den nya bostaden uppstår en stor vattenskada första dagen därför att några hundra liter akvarievatten hamnade på golvet.

Det finns ett alternativ till, och det är att sälja sina fiskar och växter innan man flyttar, för att sedan på det nya stället, när man kommit i ordning, starta upp på nytt. Det är kanske inte alltid det allra roligaste, men man slipper mycket stress och jobb.
#6 - 1 mars 2005 19:30
HEJ...jag har hört att det går med en frys box med lock på men om du flyttar dom ien sån så måste du öpnna så dom får lite luft

Annons