Flytta "multisar"

#1 - 18 januari 2007 22:22
Står inför en stoor flytt där bla mina multisar ska fångas upp och transporteras.
Till problemet.
Jag har inte så många snäckskal att alla kan gömma sig i dessa, utan de har grottor mellan stenarna i gruset också. Bla innehåller mitt kar ca dussinet millimeterstora yngel och hur i hela friden ska jag få med allihopa?
Ska jag försöka håva bäst jag kan och låta resten dö i gruset under flytten, eller har ni ngt bättre tips?
#2 - 18 januari 2007 23:17
Lägg alla snäckor och fiskar en en enda stor spann med akvarievatten...

Myket vatten så klarar sej fiskarna ett bra tag...

Är de yngel som stryker med så är de igentligen skitsamma, har dom väl ynglat en gång så kommer de fullständigt spruta yngel ur dom..

Föräldrarna kommer inte bry sej att deras yngel försvinner, dom reflekterar inte sånt

Så det är bara att flytta på
Lycka till

//Peter
#3 - 19 januari 2007 06:31
Ja jo.. jag köpte 3 (feb-06) oh har väl runt 40 nu, med ynglen medräknade... trost dock på döda firrar.
#4 - 19 januari 2007 08:05
När jag skulle flytta mina multisar så körde jag helt enkelt ner håven i vattnet när de befann sig nära snäckorna. "Poff" så va alla borta..sen e det bara att lyfta över snäckorna..Absolut lättaste sättet!

Om du inte har tillräckligt med snäckor kan du ju köpa fler. För de är ju snäcklekare..så helst ska man ju ha snäckor så att de flesta kan gömma sig.. Ok om du har 37 yngel ;D men ändå.

Mvh. Simon
#5 - 19 januari 2007 09:40
Ja jo fler snäckor kommer det att bli, men NU går det inte att få tag på. Tänkte mer om det fanns något universalsätt á la skitbra, att fånga de fiskar som lever i sina grottor.
Börjar jag att pilla där kommer ju gruset att ramla ner, troligtvis över fisken.

Aja, får gå som det går... blir väl några fiskar kortare.
#6 - 18 april 2007 23:02
du har nog förmodligen redan flyttat och allt, men ville bara skriva att om man har en planterings tång kan man lätt ta tag i alla snäckskal utan att röra runt för mycket i sanden.

Annons