Flytta tre akvarium?

#1 - 29 juli 2004 16:13
Hej!
Jag har tre akvarium och ska flytta snart!
Ett 54 liters, 222 liters och 540 liters!
Hur ska jag gå till väga, jag har inte så mkt fisk tack och lov:
5 svärdbärare, 9 skalarer (bara två är helt fullvuxna) 2 guldguramis, 3 pictusmalar, 4 ancistrus, 1 segelfenspleco och 8 svarta neontetror.

Jag har två veckor på mig att flytta karen, så hur gör jag?
Jag har funderat på att ta det minsta först och sedan fördela ut fiskar på det och det största medan jag flyttar 222 literskaret.
Sedan flyttar jag 222:an och då får fiskarna vara i det och i 54:an.

Vi flyttar från kommunalt vatten till egen brunn, värdena verkar vara ganska samma iaf men inte exakt förmodar jag!

Dom viktigaste frågorna jag har just nu är:

1. Går det att klämma in alla dom fiskarna på 54 och 222 liter? (Tills jag har fått igång det största karet)

2. Kommer filtrena att klara ca 20 min utan ström medans jag flyttar dom?

3. Fixar fiskarna att flytta runt så mkt?

4. Är det några av mina fiskar som ni kan säga på rak arm inte kommer kunna vara tillsammans ens tilfälligt i samma kar?

Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få så sjung ut är ni snälla:)
/M
#2 - 29 juli 2004 16:38
Jag tror det är bättre att ha dom i sånna påsar du får när du köper fiskar. Varje sort för sig alltså. Så får dom syre + att det inte blir så mycket skvalp. Dom klarar sig lätt 20 minuter. Vatten från akvarierna kan du ju ta i hinkar om du har, lättare att bära tror jag. Vet inte om detta låter vättigt, men lycka till!
#3 - 29 juli 2004 17:33
Oj, du missförstod mig nog:)
Firrarna får givetvis flytta i påsar..
Men jag vill behålla så mkt vatten som möjligt och om jag flyttar dom två små karen först så kan jag ta en del av vattnet från det stora till dom små (i dunkar och hinkar) vilket betyder att nästan inget vatten utom som ett vanligt vattenbyte blir helt nytt..

Problemet är väl att en del av fiskarna kommer få byta akvarium flera gånger, plus att dom får dela akvarium med fiskar som dom inte gått med tidigare..
Jag funderar på hur jag ska fördela dom på bästa sätt och om det ens går att ha så många i samma akvarium även om det är tillfälligt..
Jag behöver ju inte fylla hela 540 literskaret innan jag sätter tillbaka fisk i det, om jag sparar så mkt vatten som möjligt räcker det ju med kanske 2-3 decimeter sedan kan ju iaf malarna bo i det medans jag sakta fyller på vatten...
Eller?
/M
#4 - 29 juli 2004 19:53
Är det verkligen inte någon (annan än kevlargirl) alls som kan svara på ens en av frågorna??
Är det något som är oklart eller har jag skrivit väldigt konstigt?
/M
#5 - 29 juli 2004 20:34
1. Helt säkert, det går att ha alla i 54 om du har genomluftning och är beredd att förlora några starta neoner. Mata inte under tiden i så fall, vattnet blir mycket känsligt.

2. Inga problem.

3. Inga problem, men rendan svaga individer kan du förlora.

4. Svarta neoner och scalarer, men de flesta kommer säkert att klara sig.

Mera:
- Du behöver inte flytta något vatten om du flyttar filtren otvättade. När jag sätter upp odlings och yngelakvarium, fyller jag med rent vatten och sätter i ett inkört filter och håvar i fiskarna minuten efter. Fungerar alltid utmärkt.
- Egen brunn kan vara lurigt, oftast lägre och instabilare pH, men när du väl vant dig upptäcker du kanske som jag att du nästan har regnskogsvatten direkt ur kranen (lyx).
- Prova med några av fiskarna i nya vattnet först så vet du vad du har att vänta dig.
#6 - 29 juli 2004 20:44
Kan du inte ha alla fiskarna i 222 l akvariet medan du flyttar 540 l på plats? Dessa fiskar är väl rätt små och kan klara sig tillsammans i 222:an i flera timmar med filter igång.
Jag bytte nyss sand i mitt 471 liters och hade mina Malawis fördelade i 4 st 70 liters baljor i flera timmar. Då hade jag även ca. 250 l "orginal vatten" kvar till nypåfyllningen.
Försök att få med dig ca. 1/3 av ditt gamla vatten till det nya stället. Fyll sen upp stegvis (1 gång i timmen) till rätt mängd vatten så fiskarna vänjer sig.
Filtren klarar sig utan ström i 20 min, men du får se till att ha dom i vått tillstånd och igång så snabbt det går efter flytten. Jag har haft mina filter avstängda vid ett flertal tillfällen utan problem. Se bara till att dom inte torkar!
Är ingen expert på just dessa fiskarter, men jag tror inte det är några problem att ha dom tillsammans ett tag.

Lycka till.
#7 - 29 juli 2004 20:44
Alla dina fiskar fungerar bra i samma akvarium - inget problem där.
Om jag var du så skulle jag nog låta fiskarna från 540:an flytta till de mindre akvarierna (du har ju som sagt inte så mycket fisk så under en så kort period är det knappast fråga om överbefolkning), sedan flytta 540:an till det nya stället, starta upp det (med gammalt filter och vatten) och flytta alla fiskar dit. Sedan är det bara att flytta de andra karen.
Hur länge filterbakterier klarar sig utan cirkulation är ett ämne för debatt. Jag skulle inte satsa pengar på att de klarar sig 20 minuter. Men jag vet inte.
Annars tror jag inte det ska vara några problem, men det hänger väl på att filtrena klarar sig.

Lycka till!

Mvh. Martin
#8 - 29 juli 2004 20:46
Jag skulle göra så här: Flytta över alla fiskarna utom neontetrorna till 540l. Neontetrona får bli försökskaniner. (Hellre det än uppätna, för det här lär gå bra).

Flytta sedan 54 + 222l. Se till att filtren står i vatten hela tiden. 20 minuter är hur lugnt som helst, jag vill påstå att 2 timmar är helt OK. Vatten behöver du inte släpa på. Dels är det tungt, dels tar det tid, och du har nästan ingen belastning alls i karet, så risk för nitrit ser jag inte.

Sätt upp det lilla först, kolla vattenvärdena, och sätt neontetrorna där. Sätt sedan igång 222l.

Låt det gärna stå ett dygn, kolla pH så att det inte sticker.

Dagen efter tar du 540l, låt fiskarna börja i 222l, medan du sätter upp 540l. Låt det gärna mogna till lite över natten innan du flyttar fisk dit.

Eftersom det är nytt vatten, kolla vattenvärdena ofta. Ha lite beredskap med Nitrivec, kanske Aquatan och bikarbonat ifall något händer.

Ta god tid på dig, planera var akvarierna skall stå, se till så att du har med dig elsladdar och tillbehör för att få igång akvarierna, och installera en vattenslang innan du börjar fylla 540l (Typ 50 hinkar vatten att bära annars).
#9 - 29 juli 2004 20:53
Lite mer om att ha egen brunn, använd vattenberedningsmedel i början med brunnsvattnet, när du vant dig hur vattnet är kan du förmodligen sluta. Och om brunnen inte varit använd ordentligt på några veckor så spola mycket, vattnet ändrar sig snabbt. Tänk på att alla brunnar inte klarar att leverera 540L på en gång, det beror helt på. Min klarar 800L/timme, grannen är glad om de kan duscha och köra tvättmaskinen samtidigt.
#10 - 29 juli 2004 21:54
Vi håller på med renovering/tapetsering. Vi har flyttat nästan alla akvarier till vardagsrummet så länge. Alla utom ett som flyttats in i övre badrummet. 450l tömdes helt och fylldes på med helt nytt vatten och inkört ytter & innerfilter. Efter att det varit igång i en timma ungefär gick det bra att flytta in fiskar (discusar). 160l som åkte in i badrummet tömdes så endast 4cm vatten var kvar och alla fiskarna kvar sedan bar vi in den. Fyllde på direkt med vatten från duschen. Alla klarade sig mycket bra. Har en hel kull ancistrusbebisar där samt massor av andra småfiskar med yngel. 63l har vi lagt ner tills allt är klart och invånarna fick flytta in i de andra akvarierna. "Banditgänget" = minortetrorna fick flytta in hos scalareparet övriga invånare till 160l i badrummet.
Sedan har vi kånkat runt möbler och imorgon ska allt in i mitten av rummen och plastas in med byggplast och ett varv tejp runtom. Sen bär det av till Cypern på semesterresa och det är fritt fram för målerifirman att tapetsera. Fiskvakten Lena matar fiskarna och gör delvattenbyten.
Hejsvejs!
#11 - 30 juli 2004 05:22
Tack för alla svar...superbra:D
Jag är inte rädd för att skalarerna ska käka tetrorna, dom är rejäla småfiskar och går med dom två enda vuxna skalarerna redan nu:)

Jag har papper på vattentesterna från brunnen och pH är ganska exakt samma värde, det är hårdheten som jag inte är lika säker på för jag kommer inte exakt ihåg hur det var i lgh:en..

Men alltså, om jag sparar filtret och har det igång i en hink eller nåt så gör det inget även om allt vatten blir bytt i 540:n?
Isf är det ju enklare att flytta det först:) Öhh, enklare och enklare, kommer ihåg att det är j**ligt tungt:)

Ingen som tror det kan bli slaggis mellan ungskalarerna och det vuxna skalarparet?
/M
#12 - 30 juli 2004 05:36
Se denna tråd. Här kan du nog finna en del annat matnyttigt.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29087

Johan
#13 - 30 juli 2004 06:59
Ett litet tips bara. Vi lånade en sån där metallplatta med hjul som tål ungefär ett ton. Lyfte på akvarie med möbel och rullade in det i vardagsrummet. Klart på 5 minuter om man inte räknar med tiden att tömma allt och fylla på. Hejsvejs! Cypern nästa...

Annons