Flytta vatten till nytt akvarium...

#1 - 24 februari 2008 09:34
Jag undrar hur snabbt akvariet blir "bra" om man Skulle flytta över Allt vatten och lite grus från mitt 80 liters akvarium till ett nytt 200 liters?
alltså tror ni att man kan få igång bakteriet i de nya filtret snabbt? jag menar så man kan flytta alla fiskar på samma gång över? tänkte också klämma ut Det gammla filtret i det nya...
#2 - 24 februari 2008 10:16
Gruset är viktigare än vattnet men tar man vattnet oxå är ju bra. Gruset är bara att lyfta med en akvariehåv och skaka av värsta skiten i gamla akvariet efter att man tagit vatten till nya förstås
#3 - 24 februari 2008 10:31
problemet är att jag ska ha fin kornig sand i 200 litern och det ligger just nu centimeter stor engelsk sjösten i 80 litarn.... jag ville helst bara ha den finkorniga sanden för när jag kommer Tvätta och fiskarna kommer gräva kommer sanden och Sjöstenen blandas och jag tror inte det blir så snyggt :P men men jag skulle ju kunna köra med sjöstenen ett tag bara för att få igång det nya filtret och sen byta ut det mot sanden..
#4 - 24 februari 2008 10:35
problemet är att jag ska ha fin kornig sand i 200 litern och det ligger just nu centimeter stor engelsk sjösten i 80 litarn.... jag ville helst bara ha den finkorniga sanden för när jag kommer Tvätta och fiskarna kommer gräva kommer sanden och Sjöstenen blandas och jag tror inte det blir så snyggt :P men men jag skulle ju kunna köra med sjöstenen ett tag bara för att få igång det nya filtret och sen byta ut det mot sanden..

Rör runt lite i grusen med handen och ta "grumligheten" med hävert som du häller i det nya karet. Viktigast är att flytta med filtret.
I övrigt så kan du se det som ett stort vattenbyte och ta det lite lugnt med matningen ett tag framöver.

Jag bytte från 144 liter till 375 och valde ny sand i samband med flytten (hade oxå engelsk sjösten och bytte mot finkorning sand). Gjorde som ovan och tog allt det gamla vattnet med över till det nya och det gick jättebra.
#5 - 24 februari 2008 10:41
Vad Skönt att veta, för jag vill inte flytta all fisk till min morsas akvarium (hon bor typ 1 mil bort) medans jag Försöker få igång detta kar + att jag tror inte att mina 3 siameser hos farsan kommer överens med min hemma hos morsan + att han (pappa) gick och köpte en kampfisk!! WTF... nu i helgen... ska låta den hänga med i 200 litern sålänge, sen fyller jag nog up 80 litarn och Låtter den vara där.
#6 - 24 februari 2008 10:52
weee nu ska jag och farsan iväg och titta på lite nya akvarium :) :) :)
#7 - 24 februari 2008 12:57
HAHA djurmagazinet hadde precis öppnat en ny butik i arning (nära där jag bor), jag gick in och ser ett 240 liters akvarium... sen ser jag priset... 14999 hmmm och det var bara akvariet med en pump och doppvärmare
#8 - 24 februari 2008 12:59
aja jag e ute på blocket och tittar lite, vi försöker hålla oss under 2000 spänn om det är över 300L och runt 1000-1500 för 200-300L , har hittat en Perfekt väg som är 2,40 lång så vi har lite att leka med :P

Annons