Flyttat och startat om...

#1 - 4 januari 2007 22:42
Nu har jag flyttat och hade alla akvarium men mej. Men jag har inte dom fiskarna att jag kan blanda dem (ett mad malawi, ett med räkor ca 2 cm, 2 sällskapsakvarier). Och jag har ganska mkt fisk kan man väl säga. Nu har det gått ca 1 dygn sen jag startade det stora på 350l och vattnet har börjat att bli lite grumligt...:( Jag köpte även nytt grus i svängarna och bytte helt ut det gammla i alla kar men det är bara det stora som har blivit grumligt, dock ät det i det det är mest fisk. Skulle nästan säga att det är för mkt. Innan jag flyttade försökte jag göra mej av med dom jag inte ska ha kvar sen men ingen hörde av sej och ingen av mina kompisar ville ta emot dem.
Därför tror jag att det kanske kan vara ammoniak som blivit?
Har inga test hemma och tyvärr har jag inte tillfälle att köpa nu heller... Vattenbyte (ett litet) tänkte jag göra imorrn, kan det vara bra?

Tack på förhand..
#2 - 4 januari 2007 22:51
Hur mycket fisk är det i akvariet då.Har du gjort en helt nystart av akvariet eller hade du med dig det gammla akvarievattnet.
MvH Richard
#3 - 6 januari 2007 10:27
Nu är det
4 praktbotior 7-10 cm
6 pansarmalar 3-4 cm
1 guppy 5 cm
2 kuhliiålar 10 cm
2 scalarer ca 11 cm höga
4 ancistrus 10-12 cm + yngel

Nej, jag flyttade ganska långt så jag hade inte möjlighet att ta med mej nåt vatten mer än det i fiskpåsarna...
Bytte lite vatten iaf och idag är det inte grumligt. Ska dock snart göra ett litet vattenbyte igen så att det inte blir för mkt nitrit
#4 - 6 januari 2007 13:40
Gjorde tabben att byta grus en gång i en burk som var igång och trodde att allt skulle vara frid och fröjd. Vatten och filter var ju detsamma men fick en ordentlig nitritspik så man ska tänka på att man har en massa gosiga bra bakterier i gruset, hoppas nu att detta inte händer dig men du ska nog göra små dagliga vattenbyten, skulle jag gjort iaf.
#5 - 6 januari 2007 21:55
Okey, ska göra vad jag kan. Är det om ungefär en månad nya bra bakterier har etablerat sej så att det finns en ganska bra balans?

Annons