Flyttning av akvarium?

#1 - 28 juni 2008 12:54
Hej!
Jag har ett akvarium på 54 l som har varit igång ett halv år nu som jag har tänkt flytta. Därför undrar jag nu om någon har något bra tips på hur jag ska gå till väga när jag tömmer det, vart jag ska ha fiskarna medans jag flyttar det, gör iordningen det, och hur länge det bör vara igång tills fiskarna får hoppa i igen. Just nu har jag ett guppy par och 14 neontetror i akvariumet. Ni kan även komma med förslag på lite spännande fiskarter som skulle kunna passa och växter.
Tack på förhand!
/ Gerhard
#2 - 28 juni 2008 13:03
Ett akvarium måste nästan vara helt tömt på vatten om du då inte vill riskera att glaset spricker. Gör så här:

1.Töm ut en del av vattnet i en tunna där du också förvarar dina fiskar.

2. Töm ut det resterande vattnet i badkaret eller utomhus.

3. Flytta akvariet till önskad plats

4. Fyll på akvariet med det gamla vattnet du hade i tunnan samt med fiskarna

5. Spä ut med nytt vatten

6. Tillsätt någon form av bakteriekultur som Aqua Safe (Gör ditt nya kranvatten mer anpassat till akvarium). Salta för att förebygga infektioner.

7. Klart! :D

Lycka till!
#3 - 28 juni 2008 13:12
XenOn skrev:
Ett akvarium måste nästan vara helt tömt på vatten om du då inte vill riskera att glaset spricker. Gör så här:

1.Töm ut en del av vattnet i en tunna där du också förvarar dina fiskar.

2. Töm ut det resterande vattnet i badkaret eller utomhus.

3. Flytta akvariet till önskad plats

4. Fyll på akvariet med det gamla vattnet du hade i tunnan samt med fiskarna

5. Spä ut med nytt vatten

6. Tillsätt någon form av bakteriekultur som Aqua Safe (Gör ditt nya kranvatten mer anpassat till akvarium). Salta för att förebygga infektioner.

7. Klart! :D

Lycka till!

Tack för svaret. :)
Fast jag har funderat på att tömma akvariumet helt för jag har tänkt lägga en frigoligt platta i botten. Fast då kanske det bara är att tömma det helt i något så man sedan kan hälla över det i akvariumet igen? Om jag har fiskarna i en tunna/hink hur stor behöver den vara och bör jag ha pumpen igång i samma tunna/hink?
Bilagor:
#4 - 28 juni 2008 13:20
det e nog bra med en så stor hink som möjligt men skulle tro att det räcker med en vanlig 10 liters. har du en till hink kan du fylla den med vatten för att sen hälla tillbax efter flytten så att det inte blir fullt så stor omställning. placera gärna växterna och filtrer i hinken så kan de vara där iaf en hel dag utan problem (skulle jag säga). se bara till att det inte är för bra fart på pumpen när du har den i hinken så att fiskarna inte blåser runt.
#5 - 28 juni 2008 13:32
Emman skrev:
det e nog bra med en så stor hink som möjligt men skulle tro att det räcker med en vanlig 10 liters. har du en till hink kan du fylla den med vatten för att sen hälla tillbax efter flytten så att det inte blir fullt så stor omställning. placera gärna växterna och filtrer i hinken så kan de vara där iaf en hel dag utan problem (skulle jag säga). se bara till att det inte är för bra fart på pumpen när du har den i hinken så att fiskarna inte blåser runt.

Tack för svaret :)
Kom på en sak till om att ha fiskarna i en hink under tiden. Jag har ingen dopvärmare (eller vad det nu heter) till mitt akvarium utan att det värms upp utav lampan, men hur ska jag göra för att undvika att vatten temperaturen sjuker för mycket i hinken med fiskarna? Kan jag låta lampan vara över hinken?
#6 - 28 juni 2008 19:20
det ska vara lugnt....du har väll ändå lampan släckt på natten? då sjunker juh temperaturen ändå
#7 - 28 juni 2008 19:40
gerard skrev:
Tack för svaret. :)

Fast jag har funderat på att tömma akvariumet helt för jag har tänkt lägga en frigoligt platta i botten. Fast då kanske det bara är att tömma det helt i något så man sedan kan hälla över det i akvariumet igen? Om jag har fiskarna i en tunna/hink hur stor behöver den vara och bör jag ha pumpen igång i samma tunna/hink?

Inga problem ;)

Du fick nog svar från emman också :)
#8 - 29 juni 2008 13:05
Emman skrev:
det ska vara lugnt....du har väll ändå lampan släckt på natten? då sjunker juh temperaturen ändå

haha, ja det förstås.
Tack för era svar. Apropå salt, jag har inte lagt i salt innan men jag kollade just vad för salt vi hade hemma; Falksalt fint salt med jod och Falksalt gourmet flingsalt ifrån havet naturell. Kan jag använda något av dessa eller ska man köpa speciellt salt för akvarium?
Har bestämnt att jag ska börja flytta akvariumet till helgen, det kommer säkert gå bra. :)
//Gerhard
#9 - 29 juni 2008 21:00
själv har jag aldrig använt salt och jag har flyttat mitt med neontetror och platy två gånger. beror kanske på hur kännslig fisk man har där
#10 - 29 juni 2008 21:03
Nja jag brukar det ... en gammal vana då jag bor i Malmö vi har ett annorlunda vatten har jag hört ;)
#11 - 30 juni 2008 04:44
ja det är möjligt att det behövs där
själv dras jag med ett vatten som har pg 8.5 ur kranen =/
#12 - 30 juni 2008 12:26
men man kan alltså salta med vanligt salt utan jod?
#13 - 1 juli 2008 12:03
Jag flyttade mina 18-120 literskar med barnvagn :D Tömde ut allt vatten utom ca 3 cm i botten där firrarna fick plaska (jag har bara småfisk). Tog ut alla tunga rötter o grejer. Lyfte karet på den träskiva de stod på och ställde tvärs över på barnvagnen. Det sista, största (150 liter) karet håvade jag ur fisken och tog upp sanden ur, för det var så tungt i sig. Inget vattenberedningsmedel, ingen pump, ingenting under flytten. Facit efter flytt: två döda fiskar (av stress antagligen) av ca 120 st.... lycka till!
#14 - 1 juli 2008 13:37
oj, det måste ha tagit en bra stund. Hur långt flyttade du dem?
Föresten så har jag upptäckt att jag har fått blågrönalger, eller ja, jag har haft det ett tag men fick veta nu i helgen vad det var. Så det blir nog att jag rengör akvariumet mer en vad jag hade tänkt.
#15 - 1 juli 2008 14:54
Ett litet tips.
Skaffa dig ett par äppelsnäckor i ditt kar så äter de upp dina blågröna alger.
De älskar dessa alger.
#16 - 1 juli 2008 22:33
Angående salt , en väldigt bra länk men de finns dom härpå forumet som atar det slatet som har hemma enl de så gör inte jod eller klump förebyggande medel någon skada på fisken.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#17 - 2 juli 2008 09:57
Ja det var JOBBIGT :D Tog ett par tre timmar inkl allt. Flyttade dem till hyreshuset bredvid ca 50 meter... upp o ner i hiss oxå.

gerard skrev:
oj, det måste ha tagit en bra stund. Hur långt flyttade du dem?

Föresten så har jag upptäckt att jag har fått blågrönalger, eller ja, jag har haft det ett tag men fick veta nu i helgen vad det var. Så det blir nog att jag rengör akvariumet mer en vad jag hade tänkt.

Annons