flyttning av fiskar

#1 - 21 mars 2004 22:32
hej alla, mitt första inlägg kommer här, hoppas jag gör rätt.

jo, när jag har flyttat runt fiskarna blir de skygga o rädda i flera dagar, men när man köper på zoo affären så ser man inte samma fenomen.
har dom valium i vattnet??? ;-)
undrar om det finns nåt medel som lugnar o lindrar flyttsymptomen?
jag har provat aquatan, men det borde ju finnas annat.....
#2 - 21 mars 2004 22:37
Vissa akvarieaffärer sprutar ned ett medel i vattnet som får dem att bli lugna. Vet inte vad det heter, men någon annan kanske gör det :)

Mvh Fredrik
#3 - 22 mars 2004 07:08
Mín teori är att fiskarna i zoo-butiker är vana att exponeras. Det går i akvarium utan någonstans att gömma sig och mängder av människor rör sig runt fiskarna dag ut´och dag in. Dina fiskar däremot har (förhoppningsvis) nån rot och nån sten och lite växter att gömma sig i och känner sig då tryggare när de gömmer sig. Så dina fiskar har ett mer naturligt beteende.
#4 - 22 mars 2004 07:10

Vissa akvarieaffärer sprutar ned ett medel i vattnet som får dem att bli lugna. Vet inte vad det heter, men någon annan kanske gör det :)

Det där kan jag verkligen inte tro på? låter lika sant som att systembolaget skulle ha kräkmedel i spriten.

Var har du fått det ifrån? och vad skulle det vara?
#5 - 29 mars 2004 16:31
AquaSafe lugnar fisken vid transport och den skyddar fiskens hud oxå!!
#6 - 29 mars 2004 16:34
att det skulle lugna fisken finns det ingen sanning i, kanske indirekt genom att förbättra dåligt vatten (men då ska det vara dåligt vatten med lor i eller nått liknande) något "lugnade" medel inehåller det ej.

Annons