Flyttning av kar, hur?!

#1 - 15 februari 2007 11:21
Hejsan!

Nu till helgen skall jag ta mitt pick och pack och flytta till lägenhet. Allt är ordnat med släpkärra och dylikt. Nu undrar jag av er som har flyttat era kar längre sträckor.. hur bar ni er åt? Är det bäst att frakta karet bak i bilen? Mitt som skall med är på 180 liter?! Fiskarna tar jag med en del akvarievatten i en stor tunna så jag har översikt över de i bilen. Och lite vatten tar jag med i andra dunkar så jag sparar så mycket som möjligt av vattnet! :) Skall jag linda in karet i något? Låta de stå på frigolit? Ojoj, många frågor nu. Men alla tips är välkomna! :D

Mvh//Hanna
#2 - 15 februari 2007 11:34
Nåt det stå på frigolit och linda in det i mattor, filtar eller handukar så inget rispar det. Och plocka ner det sist och sätt upp det först.
#3 - 15 februari 2007 12:02
Halloj :)

Jag brukar alltid ställa karet på en madrass... Och se till att låsa fast det så att det inte rör sig!
#4 - 15 februari 2007 16:34
beror ju helt på vad det är för bil och kar,

är det en kombi med plant golv och ett aluramskar så é det bara slänga in det, se till att det inte rör sig för mycket (köra försiktigt går ju med).

det skall fraktas tomt hoppas jag, inget tjockt lager grus i...., tänk på att vattenvärderna är säkert helt olikt från där du bodde innan så koppa långsamt.

och det du verkligen bör om du kan, ha igång filtret sålänge du kan i en hink, koppla ur och ta med till det nya stället och koppla in där i hinken, ställ upp karet på den nya platsen och i med filtret däri.
#5 - 22 oktober 2008 09:48
Hur länge klarar sig fiskarna utan pump och doppvärmare vid en flytt? jag är lite orolig inför att skaffa ett eventuellt 180liters juwel akvarium eftersom jag för tillfället bor i en liten etta, och om ett år kanske jag flyttar någon annanstans... skall man ha gruset och lite vatten i hinkar med det externa filtret, och sen ha ett gäng vattendunkar fyllda med det gamla vattnet? Problematiskt är det rätta ordet för akvarium och flytt...
#6 - 23 oktober 2008 11:57
En liten annan fundering på samma ämne..
Ett filter som man stannar, hur lång tid tar det för bakteriefloran att bli dålig? Om man stannar det i ett dygn t.ex, gör det mer skada att få ur de döda (?) ofunktionella bakterierna i sitt akvarium än att skölja ur allting och starta om från noll?
#7 - 23 oktober 2008 12:33
minihus skrev:
En liten annan fundering på samma ämne..

Ett filter som man stannar, hur lång tid tar det för bakteriefloran att bli dålig? Om man stannar det i ett dygn t.ex, gör det mer skada att få ur de döda (?) ofunktionella bakterierna i sitt akvarium än att skölja ur allting och starta om från noll?

redan efter några få timmar börjar det nog bli kritiskt.
Efter kanske 6-12 är det riktigt illa.
Det är många som har råkat ut för elavbrott under några få timmar
och sedan hittat ett kar fullt med döda fiskar.
#8 - 23 oktober 2008 12:46
Så om man ska flytta ett akvarium och det tar minst ett dygn mellan stopp och start är det klokare att spara vatten från det gamla istället för att starta en "inkörd" pump?
#9 - 23 oktober 2008 14:54
Har man igång pumpen i en temporär behållare, lämpligvis samma som man har fiskarna i så är det inga problem.
Så ett dygn mellan start och stopp ska det väl inte behöva bli, om man nu inte flyttar från Kiruna till Malmö el. motsvarande

Annons