Fobier!

#1 - 28 maj 2007 22:14
Tänkte att de kunde vara kul att veta om nån mer än jag har några konstiga fobier och varför ni tror ni har fått dom.

Självklart får alla med nån sorts fobi skriva här :)
#2 - 28 maj 2007 22:19
Det är väl ingen fobi men jag är livrädd för hästar
#3 - 28 maj 2007 22:20
Mina fobier är för svampar, mögel, bojkättingar och järnföremål som ligger i sjön.

Är inte rädd för alla svampar utan bara röda med vita prickar på (tycker de är så hemskt att jag inte kan skriva lr säga namnet på dom, brukar kalla dom fs bara.) och trädsvampar.
Har vart rädd för svampar hela mitt liv, ända sen jag var så liten att jag inte minns utan mormor har berättat för mig. Varför vet jag inte men jag tror att nån har sagt till mig att dom är farliga när jag var liten.
Tradsvampsfobin fick jag när jag var 8-10 år nånting, de vet jag inte varför utan den bara kom.

Kättingarna har jag inte vart rädd för hela livet för jag minns att jag brukade bada vid bryggan när jag var mindre, men jag tror att nån har sagt åt mig att akta mig så jag inte fastnar i dom o sen dess har jag vart jätte rädd för dom oxå.
#4 - 28 maj 2007 22:20
JLi skrev:
Det är väl ingen fobi men jag är livrädd för hästar

Jo de är att en fobi det oxå, varför är du rädd för dom då?
#5 - 28 maj 2007 22:22
Jo de är att en fobi det oxå, varför är du rädd för dom då?

Vet inte, är bara rädd
#6 - 29 maj 2007 05:34
Vet inte om det är någon "fobi", men jag kan inte på några villkor ta i BOMULL :D
Knastret gör mig sjuk & illamående...
#7 - 29 maj 2007 15:38
Jag har fobi mot kräftor. Jag tror den bottnar sig i att dels min pedagogiska mamma visade mig levande kräftor när jag var liten och att båda mina pedagogiska föräldrar skrämde mig med döda kräftor (jagade mig litegrann när de skulle äta med klor och så.)

Jag kan se dem döda, men jag kan inte ta i dem, och ser jag dem på tv (typ Emil i lönneberga) drar jag helst upp fötterna under hakan.
#8 - 29 maj 2007 17:01
Mystisk tråd. Får se om jag vågar erkänna någon.
#9 - 29 maj 2007 18:06
jag har fobi för spindlar....får jag syn på en bild eller en som kryper omkring så känns de som dom är överallt. typ innan för kläderna o så.... usch... får alltid kännslan av att en stor jävla spindel "tittar upp" vid halsen och typ vevar omkring med sina håriga ben :/

//kim
#10 - 29 maj 2007 18:08
jag har också fobi mot spindlar! inte de små men stora hus/varg spindlar som kryper fram är obehagligt! tror att den fobin kommer från min mor! :)

sen gillar jag verkligen inte harkrankar, det är ju i princip flygande spindlar!! :) och de är så dumma så de flyger ju in i en! usch!!

sa jag att jag var biolog? ;)
#11 - 29 maj 2007 18:18
Ha ha..

Toaborstar, hittade min dotter med en sån när hon var liten... Allmänna toaletter, måste låta bli att sitta på dem, kan bli lite jobbigt på lullan när man samtidigt måste hålla i byxorna med knäna så de inte åker ner på det äckliga golvet... :D :D

Insekter på kroppen och att de ska krypa in i öronen eller så :D Det var väl när man var liten och det gick skrönor om tvestjärtar som kröp in i öronen och byggde bo...
Parasiter är lite fobiaktigt också... Gick undersköterskelinjen och vi kollade i en parasitbok med en massa äckliga bilder... Bläää...
#12 - 29 maj 2007 18:34
Har väldigt svårt för att maghåren "petar" in i naveln.
#13 - 29 maj 2007 19:23
Kan inte vara under vatten(trist kan aldrig dyka och titta på vackra fiskar). Att inte få luft även under en kort stund är hemskt.
#14 - 29 maj 2007 20:02
Har fobi för att köra bil. Tog körkort för 25 år sedan och tyckte redan då att det var väldigt obehagligt. Har bara kört några gånger de närmaste månaderna efter att jag tog körkort. Jag tror att det är för att jag inte vill skada någon annan människa. Skulle inte kunna ha det på mitt samvete.
Sedan är jag rädd för trånga utrymmen. Inte hissar och små rum utan riktigt trångt som smala rör och folk som kryper ner genom trånga grottor. Kan inte ens se det på TV utan att må dåligt.
#15 - 29 maj 2007 20:12
Katharina skrev:

Insekter på kroppen och att de ska krypa in i öronen eller så :D Det var väl när man var liten och det gick skrönor om tvestjärtar som kröp in i öronen och byggde bo...

hehe, kommer ihåg en sommar då jag vaknade av det prassalde nåt ohyyggligt i mitt öra, det var en tvestjärt som krupit in i det! riktigt otäckt! [xx(]

sommaren innan det hade jag druckit direkt ur juiceförpackningen, just när jag sväljer juicen känner jag hur det rör sig i halsen... jag harklar mig o spottar ut en tvestjärt på köksgolvet!![:-27]
#16 - 29 maj 2007 20:20
Det är väldigt kul att höra att de är fler än jag som har lite konstiga fobier..

Det värsta jag vet är när folk hånar en lr inte förstår hur de kan vara om man är så rädd för nått att de känns som man ska dö om man kommer i närheten av det..
#17 - 29 maj 2007 20:43
handtag och knoppar på offentliga toaletter. Och de där blåsmaskinerna :( usch.. *ryser*
#18 - 29 maj 2007 20:51
Jag blir aggressiv om någon täcker över min näsa och mun samtidigt..

Det kommer sig av en rätt traumatisk upplevelse som liten 5 åring när de skulle operera bort mina polyper. Trots att jag var rejält drogad med supposedly lugnande stolpiller var jag sjövild och vägrade låta läkaren lägga masken över ansiktet. Till slut frågade läkaren om han skulle lägga den på mamma istället, men det ville jag ju förstås inte. Mamma är man ju lojal mot och försökte väl skydda henne så som barn ofta gör, trots min rädsla. Så den svarta masken slöt sig om näsa och mun och jag minns ännu kroppens panikslagna gensvar mot narkosgasen: "Bort! Detta är något som skadar dig/är inte hälsosamt om du andas in det". De fick hålla fast mig tills narkosgasen verkade och jag domnade bort. Men vilken panik jag hade.

Märkligt nog är jag inte rädd för att bli sövd, jag bara påpekar (med eftertryck!) att de absolut inte får lägga på narkosmasken förrns jag somnat. Söva mig får de göra med en spruta eller vad som helst, bara inte mask medans jag är vaken.

Detta har gjort att illamåendet är otäckt vänskapligt vid uppvaket efter operationer eftersom jag i fyllan och villan tagit bort allt vad syrgasmasker heter och därigenom inte ventilerat ut all narkosgas ur lungorna. Bleh. En smart sjuksköterska tejpade en gång fast en syreslang under näsan på mig för att jag skulle få lite hjälp men t o m då höll jag andan en stund...

Nåja.. tättslutande masker är inte skoj även om det blivit bättre med åren, och genom övning i friskluftsmasker på fd arbetsplatser etc.. Dyker gör jag också med glädje ;)
#19 - 29 maj 2007 20:53
Klaustrofobi. Då gäller det alla små utrymmen såsom hissar, baksäten på bilar, bastun, kyltrum osv. Känns som om någon klämmer ihop alla inre organ om jag hamnar in i ett i mina ögon trångt utrymme, och så svartnar det för ögonen. Har haft det sedan barnsben.. Och så får jag massor med rysningar av metall och träföremål som ligger på bottnet i vattnet. Usch! Kan inte heller simma utåt, tror att det ska ligga någon slemmig kätting som jag fastnar i. *ryser*
O ja, spindlar då förståss. Dom e onödiga måste jag säga.
#20 - 29 maj 2007 21:23
emetofobi (rädsla för att kräkas) som tur är blir jag sällan mag/fyllesjuk
#21 - 29 maj 2007 21:23
Så vi är några knäppisar här. Får försöka bli UFO-nr1 då. Maghåren är bara ett problem. Har ett till med naveln. Vet inte om det beror på alla spindlar jag matat med under en paddperiod tidigare. Höll räkning på hur många spindlar, korsspindlar, som blev paddmat en sommar. Jag slutade räkna när jag låg runt 3000st som mat åt några välgödda paddor jag hade då. Har lite problem med att, det pinsamma, en spindel ska krypa in i naveln..... Tycker spindlar är vackra och läckra, vissa skulle jag aldrig mata med. Navelrisken finns inte vet jag men kan inte få den ur huvudet. Spindlarnas hämnd kanske. Sådär då har man visat vilket UFO man är.
#22 - 30 maj 2007 06:51
Ja, flera....

:[SIZE="2"]Kan inte sitta bak i en bil med bara 2 dörrar. Kan inte vara i en båtruff under gång. Kan, på sjukhus, inte bli inskjuten i tunneln för magnetröntgen (blir nedsövd). MEN - kan åka hiss??????:confused:[:-34][/SIZE]
#23 - 31 maj 2007 21:23
Vad är det värsta ni nånsin blivit utsatta för då? Alltså nån som hånat er för er fobi och gjort nått dumt..
#24 - 1 juni 2007 07:47
Höjdskräck!

Vad är det värsta ni nånsin blivit utsatta för då? Alltså nån som hånat er för er fobi och gjort nått dumt..

:)Vid en vandring i Norge, Lysefjorden var vi ett gäng som skulle upp till Prediksstolen /Preikestolen/. På vägen upp sa en norrman att han skulle ut på kanten och dingla med benen. Jag började svettas och ville gå tillbaka men övertalades följa med ända upp. Han kände till min höjdskräck och väl uppe gick han ut på kanten, satte sig och dinglade... men då var jag halvvägs ner igen....Bläh! :(
#25 - 1 juni 2007 14:17
Den stora fobin är ju ormar, men kan numera se dom på bild men leksaksormar eller på film går inte. Det värsta nån gjort är att jaga mig med en död huggorm...pulsen var så hög så jag trodde jag skulle få en hjärtattack.

Mer då? Hmm...har lätt klaustrofobi i stora folkmassor, så där när det är så många människor så man inte kan röra sig. Så jag undviker ju såna arrangemang där det kan bli så.
#26 - 1 juni 2007 14:20
smurfmats skrev:
jag har också fobi mot spindlar! inte de små men stora hus/varg spindlar som kryper fram är obehagligt! tror att den fobin kommer från min mor! :)

sen gillar jag verkligen inte harkrankar, det är ju i princip flygande spindlar!! :) och de är så dumma så de flyger ju in i en! usch!!

sa jag att jag var biolog? ;)

Märklig kombination, vara biolog å ha fobi för småkryp. Då ska du iaf vara glad att du inte bor på en sån plats som mig, på landet där det finns kryp av allehandaslag och med egen å där även harkrankar frodas.
#27 - 1 juni 2007 14:25
Det är väldigt kul att höra att de är fler än jag som har lite konstiga fobier..

Det värsta jag vet är när folk hånar en lr inte förstår hur de kan vara om man är så rädd för nått att de känns som man ska dö om man kommer i närheten av det..

Jag tror det krävs en fobiker för att förstå en fobiker. I övrigt så är det nog bara beteendepsykologer som kan ha en susning om vad det handlar om.

Å din fobi för järnsaker i vattnet har jag 100% full förståelse för även om jag inte delar den. Hur det gick till tänker jag skona dig från men såna hade kunnat ta dö på mig en gång i tiden, så sånt skall respekteras oavsett fobi eller inte.
#28 - 1 juni 2007 14:41
Har lite rädsla för att klättra upp för berg. Speciellt när man kommit upp på en "klyfta" och man inte kan klättra ner, bara upp. Var nära att ringa ambulansen en gång^^
Minns ett program som jag såg för några veckor sen på discovery där det var 4-5 killar som skulle klättra upp för ett jättehögt berg, där dom inte kunde ta tag i något förutom sprickor, inga klyftor, eller viloplatser fanns, så dom fick övernatta i hängmattor som dom fäste mellan två sprickor. Om jag inte är helt bakom så tror jag dom kom upp efter 10 dagar.. mådde illa när jag såg programmet, men kunde ändå inte sluta titta på det!:)
#29 - 1 juni 2007 18:01
Är höjdrädd - blir kallsvettig, illamående och stel som en pinne.
Jag är också rädd för vatten. Klarar att simma bröstsim men inte att flyta, och ryggsim har jag aldrig ens försökt mig på. Jag doppar absolut inte huvudet - om inte jag kan hålla i någon trygg person som står bredvid. Jag hade till och med svårt att få vatten i ansiktet när jag duschade långt upp i 20-årsåldern... [:I] Jag vill inte heller simma i badhus - min skräck är att råka krocka med någon så jag får en kallsup för då får jag panik och slutar simma... En annan skräck är att köra ner i vatten med bilen och bli instängd... :eek:

Annons